CBS: omzet flexbranche gestegen met 15%

0

De omzet van de flexbranche is in het tweede kwartaal van 2022 ruim 15% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.

Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.

Omzet uitzendbranche

De omzet van de flexbranche is in het tweede kwartaal van 2022 ruim 15% gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021. Met name de kleinere uitzendbureaus zagen hun omzet sterk stijgen, zo meldt het CBS.
De omzet van de flexbranche steeg in het eerste kwartaal van 2022 ook al fors (+19%), zo bleek uit de eerdere CBS-cijfers.

CBS
(Bron: CBS)

Verschil met ABU-cijfers

De cijfers van het CBS zijn veel rooskleuriger dan die uit de ABU Marktmonitor.

De verklaring hiervoor is dat de grote uitzendbureaus veel sterker vertegenwoordigd zijn in de ABU-cijfers. (De grote uitzenders zitten natuurlijk ook de CBS-data, maar zijn relatief belangrijker in de ABU MarktMonitor.)
En het waren juist die grote uitzenders die hebben geprofiteerd van alle corona-/GGD-projecten in 2021. Dat de omzetcijfers in de ABU MarkMonitor nu een veel negatiever beeld geven, komt vooral door het wegvallen van die corona-/GGD-projecten in 2022.

Nog een kanttekening; de CBS-cijfers hebben betrekking op de gehele flexbranche. Naast uitzenders, vallen daar ook detacheerders, werving & selectie-/recruitmentbureaus en payrolling onder.

Onderstaande grafiek geeft de omzetontwikkeling in de flexmarkt aan volgens verschillende MarktMonitoren en CBS-cijfers.

(Bron: Dzjeng)

Lees ook: Krimp in uitzenduren houdt aan

 

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer