Is het ‘wij-gevoel’ voorgoed verdwenen?

0

‘Aanstekelijk werkgeverschap’, het zijn de gevleugelde woorden van hoofdredacteur en flex-expert Wim Davidse in zijn blogs en columns. Maar het familiegevoel bij bedrijven van vroeger lijkt voorgoed verdwenen. Toch kun je ook met Generatie Z werken aan een ‘wij-gevoel’. Dat stelt Franziska Szabó (PA Online) in haar column voor Flexmarkt.

Dat deed me denken aan de vele verhalen die ik heb gehoord van mensen die bij onder andere KLM, Schiphol, Philips, Shell, Hoogovens (toentertijd, nu Tata) en Stork werken of werkten. Ondanks de grootte van het bedrijf was er altijd het familiegevoel. Het gevoel van ‘we doen het samen’. Natuurlijk gebeurden er ook dingen die minder leuk waren, maar er wordt nog steeds met veel plezier en vooral trots over gesproken.

Dat familiegevoel, dat is er helaas niet meer. Niet op die manier. De sfeer kan heel goed zijn op de verschillende afdelingen, maar het algehele ‘wij-gevoel’ is niet meer wat het geweest is. Werknemers blijven nu ook niet meer zo lang als toen. Ik zie ons dat ook niet meer doen. Maar als je denkt aan ‘aanstekelijk werkgeverschap’ stonden die bedrijven wel vooraan. Het hele sterke wij-gevoel en de goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden zorgden tezamen voor dat aanstekelijke werkgeverschap. Mensen wilden er graag werken en gingen meestal niet meer weg.

Dat gevoel van ‘we doen het samen’ voelde ik zelf wel sterk bij de startups waar ik heb gewerkt. Omdat je alles vanaf nul moest regelen, werd het ook mijn kindje als het ware. Een directeur, een officemanager en wat aangenomen personeel en een leeg kantoor. Contracten opstellen, kantoormeubilair en -benodigdheden aankopen en inrichten maar. Iedereen was nieuw. Je moest elkaar en de aanvullende talenten leren kennen. Daarbij had je elkaar echt nodig. Ondanks het verschil in pluimage was de gedrevenheid en het doel gelijk. Het wij-gevoel was al snel duidelijk aanwezig.

Deze overeenkomst in saamhorigheid en dus aanstekelijk werkgeverschap zie ik vaak bij andere startups en scale-ups. Ik hoor het ook van verschillende mensen in mijn netwerk. Onlangs maakte een presentatie van een collega me bewuster van wat ik onbewust al wist. Namelijk dat Generatie Z niet alleen duurzaam is en denkt (al wisselen ze graag en snel van mobieltje en baan), maar veel meer bezig is met ‘ik leef nu’, dus wil ik leuk werk, nu leuke dingen doen van mijn verdiende geld en zo flexibel mogelijk werken.

Op zich geen verkeerde instelling, toch? Dus hoe maak je het Generatie Z naar de zin? Door onder andere een community te bouwen omtrent het werkgeversmerk. Door inclusie en diversiteit te omarmen. En door innovatie en technologie en een beetje humor, transparantie en echte verhalen in te zetten.

Maak je werving aanstekelijk!

Lees: Aanstekelijk werkgeverschap – zo doet ROK Groep dat

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer