De nieuwe uitzendkracht is een robot

0

Sinds 2019 ontwikkelt Odd.Bot een karretje dat zelfstandig onkruid wiedt op boerenakkers. “Onze robots vervangen flexkrachten, dus je mag ons best een uitzendbureau noemen”, zegt oprichter Martijn Lukaart.

Elk jaar starten meer dan duizend nieuwe flexbureaus. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elke keer een nieuwkomer. In de meest recente editie van Flexmarkt magazine een interview met Martijn Lukaart, oprichter van Odd.Bot.

Odd.Bot

Oprichter: Martijn Lukaart
Ervaring in de branche: Lukaart heeft meerdere ondernemingen gehad in de tech- industrie, maar nog geen ervaring in de uitzendwereld.
Gestart: 2019
Personeel: 10

De nieuwste versie van de ‘Weed Whacko’ heeft een camera die onkruid herkent, twee armen die het onschadelijk maken en technologie waarmee de bot met soortgenoten communiceert. “Onkruid wieden op akkerland gebeurt nu nog met de hand, of met herbiciden”, vertelt Lukaart. Beide methoden zijn problematisch. “Wieden met de hand wordt liggend op de buik gedaan door seizoenarbeiders, op rijdende wiedbedden. Dat is hard en smerig werk, waarvoor steeds minder mensen te vinden zijn. Dit gebeurt vooral in de biologische teelt, omdat je daar geen herbiciden mag gebruiken. Het is de grootste kostenpost en een belangrijke reden dat biologisch eten zo duur is.”

Testen in Flevoland

Het probleem met herbiciden is dat het gebruik nadelige gevolgen kan hebben voor mens, dier en milieu. “Neem alleen al de controverse rond Roundup van Bayer”, zegt Lukaart. “Het gebruik van agro-chemicaliën wordt in Europa steeds meer aan banden gelegd en er zijn nog te weinig duurzame alternatieven. De Europese Unie wil het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de landbouw de komende jaren halveren en zowel de productie als het landbouwareaal aan biologische teelt verdubbelen. Op die ontwikkeling speelt Odd.Bot in.”

De Weed Whackos worden dit seizoen getest op verschillende akkers. Dat gebeurt vooral in Flevoland, waar veel biologische boeren hun bedrijf hebben. “In 2023 valideren we de techniek en de prijsstelling”, zegt Lukaart. “Onkruid laten wieden door uitzendkrachten kost ongeveer 2500 euro per hectare per oogst. Gebruik je chemische bestrijdingsmiddelen, dan kost het 600-800 euro. We willen goedkoper zijn dan beide methoden. En sneller. En duurzamer. Als de robots voldoende lange shifts kunnen draaien, de techniek snel genoeg is en de productie de juiste schaal bereikt, dan moet dat lukken.”

Als de robots voldoende zijn doorontwikkeld, kunnen ze met minimale supervisie het land op

Co-creatie met boeren

Lukaart wil eerst werken ‘als een schoonmaakbedrijf’ en later als een uitzendbureau: met ‘Robots as a Service’. “In het begin vragen we boeren een opstart-fee en daarna een vast bedrag per hectare om hun akkers onkruidvrij te maken. We staan volledig in voor het eindresultaat, maar werken nog wel in co-creatie met de boeren. Wanneer de robots voldoende zijn doorontwikkeld, kunnen ze met minimale supervisie het land op. We rijden voor, de robots rijden van de wagen af, zwermen zelfstandig uit over de akker, doen hun werk en rijden vervolgens zelfstandig de wagen weer op.”

Begin 2023 is de nieuwste versie van de Odd.Bot, de ‘Weed Whacko’, gepresenteerd in Rotterdam. Dit seizoen zal hij uitrijden over verschillende akkers in Nederland, vooral waar wortelen worden geteeld. “Als dat goed gaat, gaan we testen met andere gewassen: uien, witlof en spinazie. Op de lange termijn willen we bovendien uitbreiden naar andere landen: in eerste instantie Duitsland en België. Daarvoor hebben we een bijdrage gekregen van 2,6 miljoen euro van de European Innovation Council. Hiermee kunnen we toewerken naar serieproductie en uitbreiding van het team. In 2030 willen we 780 robots in het veld hebben rondrijden.”

Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, wordt ook gepubliceerd in de maarteditie van Flexmarkt magazine. Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.


Lees ook
: Je eigen uitzendbureau starten? Lees deze 10 tips

 

 

Over Auteur

Reageer