Grootste krimp uitzendsector sinds jaren: krapte of WABte?

0

De uitzendbranche start het jaar 2020 dramatisch met de grootste krimp sinds jaren. Ligt het aan de krapte op de arbeidsmarkt, de conjunctuur of toch aan de WAB?, zo vroeg Wim Davidse (hoofdredacteur Flexmarkt) zich af op LinkedIn. Edwin Schaap, CEO van Payper, geeft zijn visie.

Meer eigen werving

De krapte op de arbeidsmarkt is al langer gaande en deze krapte heeft daarmee al impact op het type contracten dat werkgevers bieden. Steeds minder contracten worden er getekend via uitzendbureaus en steeds meer via eigen werving. De methode van werving is in de afgelopen jaren natuurlijk ook veel toegankelijker geworden. Bedrijven denken na over Employer Branding, beschikken sneller over vacature websites, eigen portals en social media is niet meer weg te denken voor het werven van nieuwe medewerkers.

Alle flex duurder, behalve zzp

En wat denken we van de ontwikkeling op het gebied van zzp? Door de nieuwe wet (WAB, red.) wordt alle flexibele arbeid, behalve zzp’ers, duurder. Vergeet niet de invloed hiervan op de bovenstaande cijfers. Deze verschuivingen en de intrede van de WAB hebben daarom direct impact op het aantal uitzenduren.

Tariefsverhogingen

De WAB heeft bij een hoop werkgevers duidelijk iets teweeg gebracht. Allereerst de kosten omdat tijdelijk personeel een stuk duurder geworden is en daarmee ook de inhuur. Tariefsverhogingen van 7% tot 12 % zijn geen uitzondering en als je dat afzet tegen het zelf in dienst nemen, maken veel bedrijven hiermee hun rekensom compleet. Zelf aannemen is vaak de oplossing.

Conjunctuur

Conjunctuur heeft tot op heden nog weinig impact op de arbeidsmarkt. Op een of andere manier raken alle grote gebeurtenissen ons minder. Trump, Brexit, handelsverdragen en hiermee gepaard gaande conflicten. Laat me even duidelijk zijn, de groei neemt af, maar laten we eerlijk wezen. Wij zijn al heel wat jaren de weg omhoog aan het bewandelen. Dus mag het een keer iets minder gaan?

Edwin Schaap, directeur van payrollorganisatie Payper.

Edwin Schaap, directeur Payper.

Flexibele schil is noodzaak

Bedrijven houden niet voor niets vast aan een flexibele schil, het is noodzakelijk. Niet omdat het zo lekker goedkoop was. Nee, omdat je als bedrijf jezelf weerbaar en wendbaar moet maken. Je hebt te maken met de conjunctuur op de markt, snelle technologische ontwikkelingen en steeds meer directe en indirecte concurrentie. En dan vergeten we misschien nog wel het belangrijkste. Het hebben van personeel brengt risico’s met zich mee, is complex en kost veel geld om dit te organiseren. Ik denk dat de overheid maar ook veel bedrijven bovenstaande punten snel over het hoofd zien.

Bron: Payper

Lees ook:

 

 

 

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer