House of HR: ‘groei door acquisitie én organische groei’

0

House of HR behoort tot de meest succesvolle, grote spelers op de Nederlandse flexmarkt. Na de coronacrisis wil House of HR de overnamestrategie weer doorzetten, mogelijk zelfs ‘tegen betere voorwaarden’, zo vertelt ceo Rika Coppens aan Flexmarkt.

FlexTopGroeiers

Snel groeien is niet elk bedrijf gegeven. Net als vorig jaar heeft Flexmarkt zijn ranglijst in segmenten ingedeeld en per segment een bedrijf tot winnaar uitgeroepen. Deze vijf FlexTopGroeiers zagen hun omzet dubbelcijferig groeien. De grootste (qua omzet) van deze succesvolle flexbedrijven is het Belgische, internationale concern House of HR, dat in Nederland vorig jaar een omzet boekte van € 574,5 miljoen, een omzetgroei van 21% ten opzichte van het jaar daarvoor.

flextopgroeiers2020

Acquisitie en organische groei

Voor House of HR was 2019 een uitstekend jaar. Het Belgische bedrijf, in Nederland bekend om zijn acquisitiestrategie, zag zijn omzet met meer dan een vijfde toenemen. Dat is deels te danken aan het effect van de overname van Eurojob, dat deel uit is gaan maken van dochterlabel Covebo. Dat label groeide bovendien organisch met 17%. Daarnaast bezit House of HR ook nog bouw- en industrielabel Continu en het witteboordenmerk Redmore Group.

rika coppens
Rika Coppens (CEO)

Rika Coppens: “Wij vinden het belangrijk dat groei door acquisitie gelijk opgaat met organische groei.” De combinatie is voor Coppens een belangrijk onderdeel van de groeistrategie van House of HR. Alleen het sterk op de bouw gerichte Continu kromp als gevolg van de overheidsmaatregelen met betrekking tot stikstofdepositie.

Specialisatie in sectoren

Met die omzetgroei versloeg House of HR de ABU-marktgemiddelden ruimschoots. Volgens Coppens is die prestatie te danken aan de keuze om de dochterbedrijven na overname zo veel mogelijk zelfstandig te laten functioneren en door de specialisatie in sectoren.

Lees ook: Recordaantal transacties in flexmarkt, trend zet na coronacrisis door

Coronacrisis

De coronacrisis raakt het bedrijf in België en Frankrijk beduidend meer dan in Nederland, waar de quarantainemaatregelen minder ingrijpend zijn. In januari nam House of HR nog TechMatch over, maar als gevolg van de coronacrisis zijn nieuwe acquisities tijdelijk uitgesloten. Als de economie herstelt, hoopt Coppens de overnamestrategie te hervatten, mogelijk zelfs ‘tegen betere voorwaarden’.

Lees ook: Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2020 online

Dit artikel is geschreven door Wilbert Geijtenbeek voor het juni-nummer van Flexmarkt dat onlangs is verschenen. Wilt u voortaan ook Flexmarkt ontvangen?

Over Auteur

Reageer