Raymond de Wit (Wiver): ‘Bezuinig niet op personeel’

0

Weinig flexbureaus groeien uit tot echte succesverhalen. In de rubriek Scale-up in Flexmarkt komen flexondernemers aan bod die de stap van startup naar groei wel succesvol hebben weten te zetten. Bijvoorbeeld Wiver, uitzendbureau voor vakmensen in transport en bouw. Vijf vragen aan directeur Raymond de Wit, over hoe hij dit heeft aangepakt.

  1. Waarop ligt de nadruk in de strategie komend jaar?
    “Zoals iedereen zijn we bezig met verder automatiseren. Maar wat we echt moeten doen is onze online vindbaarheid en branding vergroten. We zijn een A-merk, maar we zijn te bescheiden om dat te vertellen. Dat is niet zo handig. Het vinden van geschikt personeel is steeds lastiger. De concurrentie is enorm. Elke chauffeur kan uit honderd banen kiezen. Samen met een extern bureau zijn we bezig om nog meer nadruk te leggen op de inzet van sociale media en YouTube.” “We moeten beter en wervender communiceren wat wij te bieden hebben. Het is lastig om goede content te bedenken. Je kunt wel vacatures plaatsen, maar dan word je een soort Jobboard en haken mensen af. Het moet steeds meer audiovisueel zijn. Mensen willen niet meer lezen. Voor onze arbeidsmarktcommunicatie zetten wij daarom ook YouTube in.”
  2. Hoe onderscheidt Wiver zich van concurrenten?
    “Wij doen veel ‘dagjeswerk’. Als je een medewerker voor een halve dag wil, kan dat. Stel dat je chauffeur ziek is, dan kun je ons diezelfde dag nog bellen. We zijn eigenlijk een soort brandweerdienst. Dat vraagt veel van de back-office en planning. Je moet heel efficiënt werken en slim kunnen leveren. Daardoor zijn we dus ook duurder. Maar we hebben een landelijk dekkend netwerk en – ook bijzonder – honderdvijftig bedrijfsauto’s. We vragen veel flexibiliteit van onze medewerkers, maar we bieden ze dus ook meer, zoals een auto van de zaak. Het is een combinatie van al die factoren die ons onderscheidt.”
  3. Waarin wil Wiver nog sterker worden?
    “In het verleiden van medewerkers. Niet alleen de doelgroep van uitzendkrachten, maar ook mensen die vastzitten in hun huidige baan. Met onze social media partners targetten we ook op die groep middels verschillende methodes. En nee, ik ga niet precies vertellen hoe we dat doen.”
  4. Waar ben je het meest trots op?
    “Binnen de branche hebben we een goede reputatie. We voldoen aan alle certificeringen en werken conform de regels. We zijn betrouwbaar. Dit alles heeft ook geleid tot een stabiele groei.”
  5. Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd?
    “Bezuinig niet op personeel. Als je goedkope mensen hebt, krijg je ook goedkope kwaliteit. Ik vind dat je een goede chauffeur moet koesteren. Goede mensen zijn ook duurdere mensen, maar daar zet je jezelf wel mee in de markt. Een les die ik heb geleerd is dat ik te lang heb vastgehouden aan goedkope mensen. Als je klein bent, kan dat. Maar als je wil groeien, moet je meer bieden. Er wordt in deze markt gewoon veel meer van mensen gevraagd.”

Facts & figures
Wiver
aantal vestigingen: 11
aantal medewerkers: 500
omzet: van 13,7 miljoen euro in 2015 naar 16,7 miljoen euro in 2016
(bron: Flexmarkt Top-100 Omzetranglijst 2017)

Dit artikel, geschreven door Ellen Nap, is gepubliceerd in de september-editie van Flexmarkt. Ook Flexmarkt ontvangen?

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer