Wat kan artificiële intelligentie betekenen voor de flexmarkt?

0

Ook de uitzendbranche ziet de digitalisering in vrijwel alle processen toenemen. Op dit moment krijgt kunstmatige intelligentie (AI) een grote, disruptieve toekomst toegedicht. In een artikel in Flexmarkt laten Job Surfing en Recruitz.io (Wonderkind) zijn hoe zij nu al profiteren van de mogelijkheden van artificiële intelligentie. Wat kan AI betekenen voor de flexmarkt?

JobSurfing: online vast personeel uitwisselen

Rob Brand van JobSurfing was 22 jaar toen hij in 2012 bij een financieel detacheerder werkte. Wat hij zag, verbaasde hem: in de markt waren op dat moment veel bedrijven die werknemers aannamen en tegelijkertijd vielen er veel ontslagen. In de ogen van de jonge bedrijfskundige was dat niet logisch. “Je moest blijkbaar erg je best doen om er tussen te komen, alleen de toppers kwamen binnen. En op hetzelfde moment leken werkgevers doodsbenauwd om überhaupt mensen aan te nemen.” Aan de voorkant zat de markt dus op slot en aan de achterkant stond de kraan open. Daar kwam nog bij dat de detacherings- en uitzendmarkt behoorlijk verzadigd was: iedereen zat in dezelfde pool te vissen. Die situatie triggerde bij Brand toen de vraag: is die inefficiëntie van ontslag en werkloosheid wel nodig? “Even los van dat het bedrijfsmatig dus werkte – de uitzendbureaus schoten in 2012 als paddenstoelen uit de grond – was ik verbaasd over ontslag in een markt waar altijd wel ergens vraag is.” In theorie, dacht Brand plat, kun je al die uitzendbureaus er tussenuit halen. “Want er is gewoon werk en er zijn mensen.” Uit die verbazing is het idee voor JobSurfing voortgekomen, een online platform waar werkgevers onderling vast personeel kunnen uitwisselen om bijvoorbeeld ontslag te voorkomen.
Deze maand zijn oprichters Rob en Frank Brand en Martijn Smits een pilot gestart. Samen met een grootzakelijke detacheerder en een platform met een bedrijvennetwerk. JobSurfing denkt een oplossing te kunnen zijn voor de wens van de werkgever om zijn personeelscapaciteit op peil te houden. En aan de andere kant tegemoet te komen aan de behoefte van de werknemer om zekerheid en leuk werk te hebben.

Rob Brand, mede-oprichter JobSurfing

Sec digitaal

JobSurfing is sec digitaal, vertelt Rob Brand. “Maar door de rol van regisseurs toe te voegen, sluiten we aan bij de manier hoe bedrijven gewend zijn zaken te doen.” In het geval van de pilot, heeft de eerder genoemde detacheerder die functie. Vervolgens werkt het als volgt: als je als werkgever wil connecten met andere werkgevers, bijvoorbeeld uit jouw regio of branche, meld je je aan op het platform. “Net als op Facebook of LinkedIn verbind je je met voor jou relevante bedrijven en organisaties. Je uploadt je werknemers die mee willen doen en op dat moment kan het uitwisselen beginnen. Alle geuploade werknemers en vacatures van de bedrijven die in de cirkel zitten, zijn voor elkaar inzichtelijk.” Juridisch is het niet heel spannend. De essentie is dat er geen winstoogmerk is. “Dus als je uitwisselt is het in principe tegen het uurtarief dat de werkgever de werknemer kost. Als uitlenende partij blijf je verantwoordelijk voor de werknemer.” Het voordeel is dat alles digitaal is, is tegelijkertijd ook het nadeel. Brand: “Alle partijen moeten in een keer en tegelijk akkoord gaan. Dus de instap drempel is hoog. Alle neuzen moeten dezelfde kant opstaan wil het werken. Dat is waar eerdere platforms op zijn doodgebloed. Want iedereen denkt in recruitmentprincipes: je doet een belletje of mailtje en je hebt een persoon op maat terug. Mensen zijn nog niet gewend aan iets volledig digitaal te regelen. Op het moment dat je je aanmeldt op het platform verwacht je een bak data te zien waar je in kunt filteren. Maar wij willen de omgekeerde beweging maken. In plaats van mensen te overspoelen met data willen we ze geven wat voor hen relevant is.” Het grote verschil volgens Brand is dat door zelf content en connecties te beheren, een geheel eigen pool wordt gecreëerd. Die op de lange termijn voor een stabiele personeelsbezetting zorgt. “En dus het antwoord voor strategisch personeelsbeleid”, aldus Brand.

Recruitz.io: job advertising

Een ander digitaal concept, dat de flexmarkt op raketsnelheid disruptief aan het bestormen is, is Recruitz.io, dat afgelopen maand haar naam heeft veranderd in Wonderkind. Deze Amsterdamse startup heeft programmatic advertising, een fenomeen uit de marketingwereld, in de flexbranche geïntroduceerd. Met intelligente software speurt Recruitz.io naar latent werkzoekenden op plekken waar recruiters ze niet makkelijk vinden, zoals sociale media. Met de programmatic job advertising tool kunnen bedrijven volledig geautomatiseerd adverteren op media die het grote publiek dagelijks gebruikt, zoals Facebook en Google.

Betalen per klik

“Als je op vacaturesites adverteert, wat gebruikelijk is, bereik je actieve werkzoekenden”, legt oprichter en ceo Lars Wetemans uit. “Dat is een vijfde van de markt. Wat wij doen, is de hele poort openklappen. Wij bereiken iedereen die internet heeft. We adverteren op plekken die niet specifiek bedoeld zijn voor vacatures, maar waar mensen actief zijn. Daar kopen we advertentieruimte.” Met behulp van de programmatic job advertising techniek kunnen bedrijven volledig geautomatiseerd adverteren. Wetemans: “Een recruiter geeft ons alle informatie over de gewenste kandidaat, via een online formulier of via een koppeling tussen systemen. Direct daarna volgt een volledig geautomatiseerd advies over waar we de beste kandidaten denken te bereiken, met welke advertentie en voor welk budget.” Klanten betalen per klik: op het moment dat iemand op de advertentie klikt, gaat de teller tikken. Recruitz.io is vorig jaar zomer live gegaan en heeft inmiddels klanten als Uber, Booking.com en Randstad. Het succes komt volgens Wetemans in essentie neer op het feit dat Recruitz.io met ‘scherp schiet en niet met hagel’. “En het mooie is dat de technologie zelf leert wat de beste wervingscampagne is.” Wetemans en zijn compagnons zijn begonnen met zijn vieren en hebben inmiddels 65 fte’s in dienst. De omzet bedroeg vorig jaar 1,1 miljoen. Dit jaar denkt Wetenmans 3,7 miljoen euro te kunnen aantikken en volgend jaar hoopt hij tussen de 7 en 9 miljoen euro te halen. een keer en tegelijk akkoord gaan. Dus de instap drempel is hoog. Alle neuzen moeten dezelfde kant opstaan wil het werken. Dat is waar eerdere platforms op zijn doodgebloed. Want iedereen denkt in recruitmentprincipes: je doet een belletje of mailtje en je hebt een persoon op maat terug. Mensen zijn nog niet gewend aan iets volledig digitaal te regelen. Op het moment dat je je aanmeldt op het platform verwacht je een bak data te zien waar je in kunt filteren. Maar wij willen de omgekeerde beweging maken. In plaats van mensen te overspoelen met data willen we ze geven wat voor hen relevant is.”

Timing: intelligente chatbox

Maar ook de meer traditionele partijen zitten niet stil. Uitzendbureau Timing kondigde onlangs aan IBM’s supercomputer Watson in te zetten als intelligente chatbot, die gebruik maakt van cognitieve vaardigheden. De eerste ‘digitale intercedent’ in Nederland helpt sinds vorige maand laagopgeleide flexkrachten bij het online solliciteren. Om zo sneller een tijdelijke baan te vinden die bij hun kwalificaties past. Verder is het mogelijk om 24/7 alle werkgerelateerde vragen van uitzendkrachten te beantwoorden. “Daarmee gaat de techniek verder dan een standaard chatbot, zegt Wiecher Hakse, directeur Marketing en Innovatie van Timing. Vestigingen ontlasten Timing doet een pilot, waarbij Watson op basis van meer dan 3.000 chatgesprekken met werkzoekenden op de meest voorkomende vragen leert antwoorden. “Als een werkzoekende op onze site in de chatportal invult dat hij zoekt naar werk met een hoog loon, dan leren wij de chat dat die vraag niet om loonsverhoging gaat, maar om een passende baan, met een redelijke beloning.” Timing heeft als doel de conversie op online sollicitaties te verhogen. “Zo’n 50% van de inschrijvers haakt onderweg af. Streven is dat de slimme chat helpt dit aantal te halveren. Op die manier kunnen we de vestigingen ontlasten.” De impact van dit soort innovatieve technologieën is groot.

Automatisering hard nodig in 2018

Bij digitalisering gaat het steeds meer over zaken als algoritmes, kunstmatige intelligentie, machine learning, chatbots en virtual reality. Flexbureaus hebben er al mee te maken in hun vrijwel al hun processen. En de behoefte aan intelligente automatisering zal alleen maar toenemen, zo blijkt uit onder meer onderzoek van ServiceNow. Het onderzoek ‘Today’s State of Work: At the Breaking Point’ laat zien dat een meerderheid van de Europese bedrijven hun werkplek verregaand heeft geautomatiseerd. Bijna de helft van de 1.850 ondervraagde leidinggevenden in zeven landen geeft aan dat ze automatisering in 2018 nog harder nodig zullen hebben om de toenemende hoeveelheid werk af te kunnen handelen.

HR blijft achter

Ruim 90% van de bedrijven denkt dat intelligente automatisering de productiviteit kan verhogen. Hierbij gaat het om kunstmatige intelligentie of machine learning om besluitvorming te stroomlijnen, met als doel de snelheid en nauwkeurigheid van bedrijfsprocessen te verbeteren. De helft van de ondervraagden maakt gebruik van intelligente automatisering. Meer dan 80% zegt voornemens te zijn het toe te gaan passen of in ieder geval de mogelijkheden ervan te onderzoeken. Het onderzoek concludeert dat slechts vier op de tien processen binnen Europese bedrijven is geautomatiseerd. Opvallend is dat HR en customer service hierin achterblijven. ‘IT-ondersteuning draagt het meeste bij aan een efficiënt bedrijfsproces, waar HR dat het minste doet. HR wordt dan ook geschetst als de afdeling die het meeste toe is aan een herstart’, zo stellen de onderzoekers. ‘Slechts 33% van de HR-dienstverlening is geautomatiseerd. Vergeleken met IT-diensten, waarvan 48% is geautomatiseerd, betekent dit date er ruimte voor verbetering is’.

Zelflerende algoritmes

Op dit moment wordt vooral kunstmatige intelligentie gezien als de grote technologische doorbraak. Artificiële intelligentie krijgt een grote, disruptieve toekomst toegedicht, ook in de flexbranche. “Er wordt een hoop onderzoek gedaan en veel spelers zijn bezig met allerlei soorten oplossingen op basis van kunstmatige intelligentie”, ziet Kevin Sipin. Hij is datawetenschapper en partner bij Quantillion, onderdeel van DPA. De flexbranche is een van de drie markten waarin zijn bureau in datascience- en engineering actief is. “Googles platform Google for Jobs heeft een aanzienlijk element artificiële intelligentie in zich en ik weet dat YoungCapital er ook mee bezig is. Wij zijn dus niet de enigen”, aldus Sipin. Quantillion schrijft onder meer voor de flex- en recruitmentbranche kunstmatige intelligentie, die op basis van cv’s en vacatures voorspelt waar de optimale match zit tussen aan de ene kant kandidaten en aan de andere kant vacatures. “We verzamelen data en elke dag hebben we een set zelflerende algoritmes, die we op basis van vacatures vullen. Ze leren wat voor soort werkgevers welke soort profielen vragen. Het doel is zowel de snelheid als de optimaliteit van de match te versterken.” De technologie is ook in te zetten voor andere zaken. Zo is Sipin nu aan het pitchen bij een grote organisatie, die elk jaar tienduizenden sollicitanten binnenkrijgt. “Die organisatie wil graag weten waar de top tien van kandidaten zit en die eruit filteren. Maar dat HR-proces kost enorm veel tijd. Daar gaan we nu deze technologie ook voor inzetten.”

Juiste, specifieke kandidaat sneller vinden

De grotere impact van dit soort technologie is volgens Sipin dat in het proces dus ‘veel sneller veel duidelijker wordt wie welke mensen waar moet hebben’. “En het biedt een hoop ruimte aan accountmanagers om aan de klantenkant te gaan zitten. Neem het zoeken op LinkedIn, het zelf shortlisten van kandidaten en het eruit knallen van ongepersonaliseerde berichten. Daar gaat je conversie enorm van naar beneden. Want er zijn honderden bureaus die dat ook doen. Dus wat is precies jouw toegevoegde waarde?” Een mooi traineeship of een prachtige portefeuille klanten, daar hoef je niet mee aan te komen. “De grap is natuurlijk dat iedereen in deze branche dat heeft, daar onderscheid je je niet mee.” De grote kans zit volgens Sipin in technologie die ruimte geeft om de juiste, specifieke kandidaat sneller te vinden. “Stel dat je iemand zoekt die moet matchen met de cultuur van het bedrijf. Die dus gevoelig is voor de stijl van de organisatie. Dan kun je daar persoonlijk op inzetten.” Kijkend naar de branche zegt Sipin de sector een ontdekkingsreis te zien maken. “Er is een transformatie gaande waarbij aan de ene kant wordt geprobeerd om de huidige business te optimaliseren. Dus om dingen gewoon sneller te doen en daar veel meer te standaardiseren.” Aan de andere kant ontwikkelt de branche zich in het steeds slimmer aanbieden van banen. “Aan die kant wordt veel meer gekeken naar hoe daar echt persoonlijke waarde te brengen is.” Oude usp’s werken niet meer, stelt Sipin. Hij denkt dat de branche zich veel meer moet richten op de customer journey van klant en kandidaat. “Je ziet nu, en dat is niet uniek voor deze branche, dat er erg inside-out wordt gedacht. We hebben bepaalde processen en die optimaliseren we. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om een glimlach bij de kandidaat en een glimlach bij de klant. Als we die met elkaar weten te combineren, dan voegen we waarde toe.”

Dat kan zitten in een ‘stukje ontzorging’ van het proces van de kandidaat, zegt Sipin. “In plaats op te dragen een cv door te zetten, kun je met mensen een persoonlijk gesprek aangaan over zijn hun toegevoegde waarde zien en welke impact zij willen hebben. Als mensen zeggen dat ze supply chain planner willen worden, kun je dat gaan regelen of vragen waarom iemand dat wil. Als het antwoord is dat iemand het gewoon gaaf vindt om grote industriële ondernemingen van binnen te zien, kun je het bredere gesprek voeren, over de verschillende klantgroepen heen.” De flexsector is een vrij verkokerde markt, stelt Sipin. “Bij alle recruitmentbedrijven zie je dat ze werken met negen of twaalf domeinen, ieder met hun eigen profielen. Ik denk dat we door middel van techniek veel sneller aanknopingspunten gaan vinden om het met mensen te hebben over waar de wereld naartoe gaat en wat hun rol daarin kan zijn.”

Verschuiving taken naar machine

Wiecher Hakse van Timing ziet onder invloed van de digitalisering een verschuiving van menselijke taken naar machine. “Met name de generieke en repeterende dingen, zoals administratieve zaken, worden geautomatiseerd. Maar ook zaken als het verloningsproces.” Wat overblijft zijn met de name de adviseringstaken. “Zoals alle beroepen verandert ook het beroep van intercedente. Je ziet bedrijven steeds vaker een strategische keuze voor een flexschil maken. Advisering over hoe die schil eruit moet zien en hoe groot het moet zijn, daar ligt een rol voor de intercedent. Om de mogelijkheden en onmogelijkheden te zien. Ook naar de flexkracht toe.  Iemand die jarenlang kapster is geweest en iets administratiefs wil gaan doen, moet je duidelijk maken dat dit best moeilijk is omdat er al veel beter gekwalificeerde kandidaten zijn. Ik denk dat computers veel kunnen ondersteunen, maar het vertellen en overtuigen blijft mensenwerk.”

Ontzorginsconcepten

Ook Sipin ziet een meer strategische adviesrol ontstaan. “Het zoekwerk wordt geautomatiseerd. Waar het belang zit, is de juiste vragen stellen aan de klant en actief nadenken over resourceplanning. Zorg dat je meedenkt met HR en hoe je het belangrijkste productiekapitaal altijd up-to-date en beschikbaar houdt. Dat betekent dat je bij de klant veel meer moet meedenken over hoe een bedrijf eruit ziet en wat de rol van HR is.” Het bieden van volledige ontzorginsconcepten vanuit HR-perspectief heeft volgens Sipin de toekomst. “De uitdaging voor de flexbranche is om context-onafhankelijk te leren denken. Daar is deze wereld van oudsher niet zo goed in. Het vraagt om over verschillende branches heen te kijken en in staat te zijn informatie in een bredere context te plaatsen. Plat geslagen betekent het dat je moet begrijpen dat die klant niet die honderd mensen waar hij om vraagt nodig heeft, maar misschien een ander soort personeel behoeft. Kijk naar het grotere geheel van het bedrijf.”

Dit is een (enigszins) bewerkte versie van het artikel ‘Artificiële intelligentie in de Flexmarkt’ dat is geschreven door Ellen Nap en is gepubliceerd in de ICT-special van Flexmarkt die in oktober is verschenen. Ook Flexmarkt ontvangen?

Lees ook:

Delen...Share on LinkedIn50Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer