‘Iedereen verdient het om passend werk te doen’, is het motto van uitzendbureau Werkis. Om dat doel te bereiken, zet het uitzendbureau diverse middelen in. “Persoonlijk contact en een goed ATS als ondersteuning is voor ons een gouden combinatie”, aldus Gerben Post, CEO van DDF People waar uitzendbureau Werkis onder valt.
“Ons motto ‘iedereen verdient het om passend werk te doen’, drijft ons in alles wat we doen”, begint Post. “Ik heb zelf veel gehad aan goede mensen om mij heen en wil dat geluk ook anderen bieden. Een intermediair is de uitgelezen persoon om een kandidaat aan passend werk te koppelen.” Deze kwalitatieve match is niet alleen waardevol voor de kandidaat, maar zorgt ook voor klanttevredenheid. Post: “Dit realiseren wij niet door te sturen op targets maar door het inrichten van een optimaal proces.”
Dit proces is een uitgebalanceerde driehoeksrelatie tussen intermediair, klant en kandidaat; waarin de intermediair faciliteert in de ambities van de klant en kandidaat. Post: “De functie en cultuur van de klant is leidend in de eisen aan een kandidaat. Wij gaan niet over de inhoud, maar faciliteren de match en leggen afspraken vast in een kader, zoals goed werk leveren, salaris uitbetalen en passende arbeidsvoorwaarden bieden. Deze afspraken zijn het vertrekpunt voor een vertrouwelijke samenwerking.”
Werkis, onderdeel van DDF People
Gerben Post richtte samen met Jerica Post in 2008 het bedrijf Werkis op. Daarna is de groep met achttien bedrijf uitgebreid, namelijk QOORE, PEC Zwolle Werkt, Bureau Techniek, Welovesociety, THRLL., Brainpink, Base to Work, Home of esports, Meester en Meester, DeGave, subsidieadvies, Hamith, Capital Spring, Green Resource Group, Shaer e-learning, Higher Skills, FC Utrecht Werkt en Code Deta. Op dit moment zijn van de negentien bedrijven twee actief met uitzenden, vijf met detacheren, drie met werving & selectie en één met re-integratie. Sinds dit jaar is Werkis een Great Place To Work company.
Het uitzendbureau gaat ervan uit dat iedere partij in de driehoek intrinsiek gemotiveerd is het beste uit zichzelf te halen en iedere dag te werken aan persoonlijke ontwikkeling en ambities. Zo heeft iedere partij de kans om zich te ontwikkelen en mogelijk zelfs “uitzonderlijk goed te worden”, aldus Post: “Niets staat in de weg om goed resultaat te halen. Maar we zijn wel realistisch. Als een partij zijn afspraken niet nakomt, spreken we die positief kritisch aan en zit daar ook een eis. Alle drie de partijen zijn nodig om het werk te laten slagen.”
Middelen
Werkis is graag de regiehouder in deze driehoeksverhouding. “Het is de kern van ons werk. Wij zijn er goed in en hebben ook de middelen”, vertelt Post. Hij doelt hier onder meer op de ondersteuning van het ATS Cockpit van RecruitNow. Dit is een recruitmentsysteem dat de kandidaat volgt van aanmelding tot plaatsing bij een klant. Post: “We registreren hier de kenmerken, eisen en wensen van onze kandidaten. Het systeem koppelt daar met slimme algoritmes passende openstaande vacatures van onze klanten aan.”
Lees ook: Uitzender met kortste doorlooptijden is de winnaar
Het geeft een boost in het recruitmentproces, reageert Post. “Het is logisch dat we mede door ons ATS groeien. Het systeem is overzichtelijk, toegankelijk en verbindend ingericht. Hierdoor is de acquisitie een stuk makkelijker, efficiënter en gestroomlijnder geworden. De intermediair heeft nu meer ruimte voor persoonlijk contact.”
“Ook kunnen we binnen de groep makkelijker de synergie zoeken”, gaat Post verder. Alle achttien bedrijven [zie kader]werken namelijk met dit ATS en iedereen heeft dus toegang tot dezelfde informatie. “Als we bij bedrijf A geen werk hebben voor kandidaat A heeft mogelijk bedrijf B dat wel, enzovoort. Hierdoor kunnen we nog nauwer aansluiten bij de behoefte van kandidaten.”
Toekomstige markt
Tegelijkertijd is het ATS een belangrijke databron voor de eigen data warehouse. Post: “Hierin slaan we data vanuit allerlei bronnen op. Op basis van de data doen wij analyses van de huidige markt. Zo signaleren wij trends waarop wij nieuwe wervingstrajecten ontwikkelen. Hoe een werkzoekende zich laat verleiden tot werk verandert namelijk continu. Het meten én weten van die behoefte maakt uit hoe je vraag en aanbod bij elkaar brengt.”
Ook inhoudelijk verandert de wens van de klant continu, aldus Post. “Momenteel houden we ons bezig met thema’s als inclusie en diversiteit. Onze rol als intermediair is dat wij ons aanpassen aan de tijd en waarde toevoegen aan de klant en kandidaat. Als je niet aansluit bij hoe de maatschappij zich beweegt, sla je de plank mis. Persoonlijk contact en ondersteund door een goed ATS is voor ons een gouden combinatie voor de toekomst.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow.