Manpower: meer personeel door automatisering

0

Een kwart (26%) van de Nederlandse werkgevers verwacht een toename van het huidige personeelsbestand als gevolg van automatisering. Van personeel worden vooral meer soft skills verwacht.

Dit blijkt uit The Skills Revolution 2.0, een wereldwijd onderzoek van ManpowerGroup naar de gevolgen van automatisering in het huidige digitale tijdperk onder 19.718 werkgevers, waaronder uit Nederland.

Meer service

Van alle banen verwachten werkgevers dat administratieve functies de komende twee jaar het sterkst zullen afnemen vanwege de groeiende impact van automatisering (-7%). Hier tegenover staat dat werkgevers een flinke stijging verwachten van het aantal IT-functies (+9%) en klantcontactrollen (+6%). Ook het aantal functies in de productie zal volgens dit onderzoek de komende twee jaar stevig te stijgen (+5%). “We zien dat routinematig werk met weinig toegevoegde waarde voor klanten het grootste risico loopt om geautomatiseerd te worden”, zegt José Brenninkmejer, algemeen directeur ManpowerGroup Nederland. Brenninkmejer ziet daartegenover een groeiende behoefte aan serviceverlenende beroepen: “In de huidige wereld die steeds verder digitaliseert, groeit de macht van consumenten en daarmee de waarde die bedrijven hechten aan service en bijvoorbeeld snelle bezorging bij online verkoop.”

Soft skills, ook in IT

Naast een verwachting voor het aantal functies, werd werkgevers ook gevraagd naar de belangrijkste soft skills voor in de huidige, steeds verder digitaliserende wereld. Bovenaan staan communicatieve vaardigheden (56%), gevolgd door samenwerking (55%) en probleemoplossend vermogen (54%). Opvallend is dat zij aangeven dat deze specifieke skills over het algemeen het schaars zijn. Brenninkmeijer: “Communicatieve vaardigheden zijn voornamelijk belangrijk voor IT-functies, omdat IT niet meer de geïsoleerde, op zichzelf staande afdeling is. Sterker nog, het is een kernafdeling die bestaat uit werknemers vanuit de gehele organisatie, verantwoordelijk voor de digitale transformatie.”

Skills revolution

De uitslagen van het onderzoek zijn volgens Brenninkmeijer een bewijs dat we ons middenin de ‘skills revolution’ bevinden. “Steeds meer organisaties transformeren door technologie en de gevraagde vaardigheden veranderen snel. Werknemers die continu blijven leren en zich snel aanpassen, hebben de banen voor het uitkiezen. Door in zichzelf en hun vaardigheden te investeren, zullen zij in de toekomst eerder samenwerken dan concurreren met nieuwe technologieën.”

Meer informatie over de impact van automatisering in het huidige digitale tijdperk, lees je in het rapport The Skills Revolution 2.0 van ManpowerGroup.

 

Noot van de redactie: op basis van cijfers uit de Hr Marktmonitor concludeerde Marion van Happen (Unique) eerder deze week dat de verwachte personele groei achterblijft bij de verwachte omzetgroei, juist door automatisering.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer