Digitalisering, kans of bedreiging voor flexbureaus?

0

Vormen AI en de opkomst van platformen een bedreiging voor uitzendbureaus? Niet volgens Don van Hal (Digivotion). Ten minste, als de flexondernemer de kansen grijpt die digitale innovatie biedt. In zijn blog schetst hij de kansen van digitalisering voor flexbureaus.

Ik lees overal over dreiging na dreiging voor de flex en recruitmentmarkt. Van ‘Platformen’, ‘Artificiële Intelligentie’, ‘Algoritmes’, ‘Machine learning’ en ‘Robotisering’. ING stelt zelfs dat binnen 5-10 jaar zo’n 20-70% van het werk van uitzend- en flexbureaus verdwijnt. Of dat uitzendbureaus helemaal niet meer bestaan (zie ING). Ook Han Mesters (ABN AMRO) waarschuwt dat het ‘een gevaarlijke tijd is’.
Ik denk echter (net als Wim Davidse overigens) dat het heel anders zal gaan. Flexbureaus hebben juist de beste kansen!

Waarschuwingen

Om welk platform gaat het eigenlijk, concreet ? Uber of Deliveroo zelf ? Lijkt me niet.
En wat verstaan zij eigenlijk onder artificiële intelligentie (AI)? Of wat is precies dat algoritme? En wat kan machine learning dan en wat is het verschil met AI? AI zit bijvoorbeeld verstopt in de auto’s van Tesla, Google en Uber. De Tesla is mijn favoriete auto, maar verder dan met de ‘autopilot’ functie rechtdoor of flauwe bochten rijden lukt nog niet echt hoor. En heeft de AI van Tesla de automarkt al volledig ‘disrupted’ ? Dacht het niet. Zelfs uitgebreid sjoemelen brengt autobedrijven niet in gevaar. Alleen Trump kan dat misschien en dat vind ik nou geen voorbeeld van ‘intelligence’.
Kijken naar de effecten van platforms zoals Uber, Amazon, iTunes, Netflix en dat doortrekken naar de arbeidsbemiddeling branches is veel te simplistisch. Misschien ‘verpulverden’ zij de video, de cd en de winkels in de straat. Maar de muziekindustrie en detailhandel pasten zich aan en ze bestaan nog steeds.
En er is een héél groot verschil. Deze platforms handelen in producten en perfectioneren de logistiek. Maar ze handelen niet in mensen. U weet wel, zo’n gek ding met ‘gevoelens’.

Kansen voor flexbureaus?

Kijk bijvoorbeeld naar de volgende 5 trends:

  1. Groei, groei en nog eens groei
    Ik hoor niks anders bij onze eigen klanten, de Flexmarkt omzetlijst 2018 laat een heleboel groene pijltjes omhoog zien. Het zakelijk optimisme is hoger dan ooit [FM mei ‘18] en de groeivoorspelling voor 2018 ligt ook weer rond de 7%.
    Het is de economie en de arbeidsmarkt (en Trump?) die deze cijfers vooral zullen blijven bepalen, niet AI of een of ander platform.
  2. Verdere flexibilisering arbeidsmarkt
    Iedereen wil flexibiliteit. Werkgevers zeker. Maar ook werknemers, ZZP’ers, arbeidsmigranten en ouderen. FF lekker veel geld verdienen in een paar maanden en dan als “god in Frankrijk (of Polen)” chillen. Parttime werken. Minder werken. Het aantal flexwerkers en ZZP’ers is ondanks een flexwet alleen maar toegenomen. In Canada en Amerika weten ze trouwens niet beter of je wordt per uur betaalt. Komt vanzelf hierheen waaien.
  3. Door digitalisering méér behoefte aan human skills
    Digitalisering maakt standaard processen makkelijker. Zeker, zoals rechtdoor rijden zonder handen. Er zullen vast geleidelijk aan minder banen voor standaard taken komen. Maar mensen passen zich aan en dus gaan ze vanzelf de meer menselijke taken doen. En dat is nou precies waar computers zo slecht in zijn. En nog heel lang blijven. Zéker langer dan 5-10 jaar.
    Mensen zijn geen producten die je zo efficiënt mogelijk van A naar B kunt schuiven. Arbeid en arbeidsbemiddeling is naast administratie vooral mensenwerk. Mensen werken ook voor de sociale contacten, ergens bij horen, zelfontplooiing, in de buurt van huis. Wederzijds vertrouwen, persoonlijkheid, motivatie en een ‘klik’ met de baas en/of nieuwe team is véél belangrijker dan een CV. Deze dingen zijn de komende jaren echt nog niet te vervangen door AI, algoritmes, robots of platformen.
  4. Ingewikkelde wetgeving houdt innovatie tegen
    Daarom is automatiseren van het hele arbeidsbemiddeling proces zo moeilijk. Hoeveel CAO’s zijn er wel niet? Hoeveel aspecten bepalen een salaris en de betaling? Daarom gaat ook het digitaliseren van bijvoorbeeld het onderwijs, trainingsbranche en zorg zo ongelofelijk langzaam…. laaaangzaam.
    Ik vind het knap hoor, dat de Easyflexen, Nocores en UB Plussen van deze wereld dat allemaal elk jaar weer opnieuw weten te absorberen.
  5. Meer uitbesteden van arbeidsbemiddeling
    Bedrijven willen die arbeidsbemiddeling toch helemaal niet zelf doen? Geen core business. En een inefficiënte HR-afdeling kost alleen maar geld. Dus gaan ze de lastige taken juist meer uitbesteden aan de experts. En dat zijn dus de recruiters, detacheerders, flexbureaus en payrollers.

Toegevoegde waarde van flexbureaus

De arbeidsbemiddelaars kunnen véél meer toegevoegde waarde leveren dan potentiële platforms of AI. De menselijke aspecten van werving & selectie, vervoer, huisvesting, payrolling, wetgeving, een aai over de bol.

En mogelijkheden zat om diensten verder uit te breiden: recruitment, detacheren, inwerken, trainen, domeinkennis. En nieuwe doelgroepen zat: ZZP’ers, ouderen, werklozen en de 85% van alle werknemers die an sich openstaat voor een mooi aanbod.
En die platforms dan? Ze zijn er al en er zullen er meer komen. Ze zullen hun bestaansrecht ergens in de keten wel vinden. Maar bovenstaande toegevoegde waarden bieden zal voor deze platforms echt extreem lastig zijn. Lukt ze nooit in 5-10 jaar. En dan hebben we nog wat andere spelers die nogal wat invloed kunnen uitoefenen en zich de kaas niet van het brood zullen laten eten: Google, LinkedIn, Facebook, de  Job boards. En natuurlijk Digivotion 😉

Wat moet de flexondernemer doen?

In ieder geval niet achterover leunen. Maar investeren in digitalisering en creëren van toegevoegde waarde. In tijden van voorspoed en groei moet je niet alleen zoveel mogelijk bomen omhakken, maar juist ook investeren in het aanscherpen van uw hakbijl. “Repareer het dak als de zon schijnt”, aldus Han Mesters.

Ik raad de volgende 5 digitale investeringen aan:

  1. Digitaliseren van het marketing & sales proces. Vooral richting kandidaten. De grootste issue is de komende jaren een tekort aan goed personeel. Dus het flexbureau die het snelst de meeste goede mensen kan aanbieden wint.
    Daarnaast is meer klantgerichtheid, persoonlijke aandacht en binden van personeel echt belangrijk. Want werknemers hebben veel keuze, dus waarom zouden ze voor u kiezen of bij u blijven ?
  2. Digitaliseren van het werving & selectie en uitzendproces. Doel: zo gemakkelijk, snel, correct en goedkoop mogelijk.
  3. Verder digitaliseren van planning, billing en administratie. Dit om werkgevers zoals inleners te ontzorgen en risico’s te beperken.
  4. Koppelen van internet met uw site, uw front-office en uw back-officeDan zit het hele proces van ‘voor naar achter’ aan elkaar vast en kan je het gaan volgen en optimaliseren. Daar heb je echt geen 100 tools meer voor nodig. Een combinatie van 2 of 3 software pakketten (bijvoorbeeld Digiself Flex, Plan4Flex en Easyflex/Nocore/UBPlus) is vaak al genoeg.
  5. Digitaliseren van het inwerkproces (‘onboarding’). Zo snel en volledig mogelijk. Vanaf het eerste contact tot en met de eerste werkdag. Om personeel snel, effectief en veilig in te kunnen zetten en te blijven boeien en ontwikkelen.

Voordelen van digitalisering

Digitaliseren heeft de volgende voordelen:

  • Meer efficiëntie; heel veel tijd- en snelheidswinst en veel minder handmatige handelingen;
  • Meer klantgerichtheid en service;
  • Meer inzicht in het hele proces. Van het prille begin (dorpje in Polen) tot het feestje na de eerste uitbetaling;
  • Meer hoogwaardige diensten kunnen leveren met veel hogere marges.

Het benutten van deze voordelen kan ten eerste door prioriteit te geven aan digitaliseren. Niet uitstellen tot ‘na de zomer of volgend jaar’, maar gewoon nu beginnen.
Ten tweede door met je huidige uitzendsoftware leveranciers samen op (digitale) reis te gaan. Ze gaan echt wel mee. Ze moeten wel.
Ten derde : doe het stap-voor stap ! Wij beginnen altijd met de basis: site, front-office pakket Digiself Flex met kandidaat volgsysteem (ATS), eventueel planning software en dat koppelen aan de back-office uitzendsoftware.

Daarna stap-voor-stap verder digitaliseren met bijvoorbeeld klantenbeheer voor sales en marketing (CRM), een Portaal, een Dashboard, inwerkprogramma’s of zelfs het online afhandelen van betalingen (van bijvoorbeeld laarzen).

Deze blog van Don van Hal (Digivotion) is eerder gepubliceerd op de website van Digivotion.

Lees ook: ‘De impact van platformwerk’

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer