GetJobsDone: geen uren, maar opdrachten

0

Het nieuwe bedrijf GetJobsDone betaalt studenten voor hun output in plaats van uren. Bedrijven plaatsen opdrachten die studenten voor een vast bedrag kunnen uitvoeren, zonder arbeidscontract.

Elk jaar starten meer dan duizend nieuwe flexbureaus. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elke keer een nieuwkomer. In de meest recente editie van Flexmarkt magazine een interview met Joost Hopman van GetJobsDone.

GetJobsDone

Oprichters: Joost Hopman (CEO), Darryl Hopman (CCO), Jacky Fakkeldij (CTO)
Ervaring in de branche: Darryl is naast zijn functie bij GetJobsDone directeur bij uitzendbureau Veritec. Daar werkte hij samen met neef Joost Hopman. Fakkeldij is nieuw in de uitzendbranche. Hij werkte hiervoor als software developer bij een marketingbureau.
Gestart: mei 2021
Personeel: 6 mensen, waarvan 2 zzp’ers

Weinig studenten hebben bijbanen in het verlengde van hun studie, ontdekte Joost Hopman toen hij bedrijfskunde studeerde in Rotterdam. “Zonde, maar begrijpelijk”, zegt hij. “Bedrijven willen studenten inhoudelijk werk laten doen, maar alleen in een vaste parttimebaan. Dat matcht slecht, want studenten hebben elke zes weken tentamens. Het resultaat: afgestuurde juniors zonder relevante werkervaring, waarvoor bedrijven alsnog een hoog werving-en-selectietarief betalen.”

Hopman en zijn neef Darryl bedachten een oplossing: studenten betalen voor hun output in plaats van hun uren. “Zo is het werkresultaat beter meetbaar en alle studenten kunnen relevante opdrachten doen. Studenten die meer werkervaring hebben, profiteren omdat ze sneller werken.” Nieuwe compagnon Jacky Fakkeldij werd betrokken om de website te bouwen en in mei 2021 ging GetJobsDone live.

Zonder arbeidscontract

Hopman noemt GetJobsDone een marktplaats. Bedrijven plaatsen opdrachten die studenten voor een vast bedrag kunnen uitvoeren. Denk aan: ’23 blogs schrijven over witgoed, 345 euro’ of: ‘Webshop verkoopklaar maken, 300 euro’. Hopman: “De opdrachten worden uitgevoerd zonder arbeidscontract. Toch hoeven de studenten geen zelfstandige te zijn voor de belastingdienst, want ze kunnen hun verdiensten opgeven als inkomsten uit overig werk.”

Dan bouwen de studenten dus ook geen vakantiedagen, transitievergoeding of pensioen op? “Dat klopt”, zegt Hopman. Maar veel studenten vinden dat prima. Ze willen gewoon geld verdienen, het liefst met relevant werk. Het voordeel van deze constructie is dat studenten geen KvK-inschrijving nodig hebben, dus geen last hebben van de administratie die daarbij komt kijken.”

GetJobsDone heeft een doelgroep die al door veel andere bureaus wordt bediend. Hoe wil het platform opvallen in de markt? “We moeten ons zeker anders in de markt profileren dan studentenuitzendbureaus”, zegt Hopman. “Veel studentenuitzendbureaus beloven studenten snel geld voor leuke dingen: vandaag werken, morgen geld op je rekening om naar een festival te gaan. Wij richten ons op relevant werk voor je studie en betaald krijgen voor wat je levert.”

‘Veel bedrijven zijn helemaal klaar met studentenuitzendbureaus’

Geen uitzendbureau

Ook bedrijven moeten de formule van GetJobsDone leren begrijpen. “Het is best een uitdaging om bedrijven uit te leggen dat we geen uitzendbureau zijn. Wij merken dat veel bedrijven helemaal klaar zijn met studentenuitzendbureaus. De uitzendkrachten zijn vaak weinig loyaal en de tarieven best hoog. Willen bedrijven een student overnemen, dan moeten ze soms ook nog een dikke fee betalen. Bij GetJobsDone hebben bedrijven een abonnement voor maandelijks toegang tot het platform en betalen ze een fee per opdracht tussen de 15 tot 20 procent op basis van de opdrachtwaarde.”

Naar eigen zeggen hebben nu ruim 7800 studenten en 1600 bedrijven zich ingeschreven op het platform. In mei 2022 zette GetJobsDone zelfs even een rem op het aantal studentenaanmeldingen, om de kandidaten en opdrachten in balans te houden. Zo’n 200 bedrijven gebruiken het platform maandelijks.

GetJobsDone is al bezig met zijn tweede investeringsronde. “De eerste ronde was vooral bedoeld om een goedwerkend platform te bouwen. Nu gaat het geld zitten in personeel en marketing, om zoveel mogelijk bedrijven en studenten aan het platform te binden.”

Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, wordt ook gepubliceerd in de septembereditie van Flexmarkt magazine. Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.


Lees ook
: Je eigen uitzendbureau starten? Lees deze 10 tips

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer