OTTO zet big data in voor matchen flexkracht

0

OTTO Work Force gaat virtual reality en big data inzetten bij het trainen en matchen van flexkrachten. Dit zou zowel de inwerktijd als de ongewenste uitstroom van flexkrachten halveren.

De Virtual Trainer is onderdeel uit het OTTO Innovations Lab, dat vandaag officieel in gebruik wordt genomen.

Virtual realitytraining

Een van de nieuwe toepassingen die OTTO Work Force gebruikt is het trainen van magazijnmedewerkers met virtual reality. Deelnemers aan de Virtual Trainer krijgen een vr-bril op en doorlopen in een digitale wereld de training die normaal plaatsvindt in een magazijn op locatie bij een klant. De werklocatie van de klant kan tot in detail worden nagebouwd in een virtuele omgeving. Dankzij deze digitale voorbereiding zijn flexmedewerkers veel sneller voorbereid op hun nieuwe baan. Dit levert een besparing van de inwerktijd op van maar liefst 50%.

Big data voor beste match

Daarnaast introduceert OTTO Work Force een compleet nieuwe manier van matchen van werknemers aan een bedrijf. Dit gebeurt met Best Match: een systeem waarbij op basis van big data de beste match gemaakt kan worden tussen klant en kandidaat. Op basis van het best performers profiel van de klant, wordt gekeken bij welke klant de kandidaat zich het meeste thuis voelt. Hierdoor neemt de medewerkerstevredenheid en de productiviteit sterk toe. Uit de pilot die de afgelopen maanden heeft gedraaid blijkt dat de ongewenste uitstroom dankzij Best Match met de helft wordt verminderd en de verblijfsduur van werknemers bij een nieuwe klant evenredig wordt verlengd.

OTTO Innovations LAB

De Virtual Trainer en Best Match maken deel uit van het OTTO Innovations LAB, dat vandaag officieel in gebruik wordt genomen. Het Innovations LAB is gevestigd op de achtste verdieping van het kantoor van OTTO Work Force in Utrecht. Behalve de Virtual Trainer en Best Match introduceert OTTO Work Force twee andere toepassingen. Met behulp van OTTO E-cards is een omgeving gecreëerd waarbij (flex)medewerkers online worden getest en getraind op bijvoorbeeld veiligheid- en werkinstructies. Dit kan online via computer of smartphone. Om binnen 15 seconden de tevredenheid van klanten en medewerkers te meten, introduceert OTTO de 15 Seconds Feedback waar met behulp van smileys aangegeven kan worden hoe tevreden de klant over de medewerker is.

“Gamechanger in de uitzendbranche”

Frank van Gool, ceo van OTTO Work Force, over het OTTO Innovations Lab. “De digitale ontwikkelingen gaan erg snel en als uitzendorganisatie moet je daar in meegaan en gebruik maken van de mogelijkheden. Wij hechten veel waarde aan de persoonlijke ontwikkeling van onze flexmedewerkers en geven talent een plek. De innovatieve tools die wij introduceren, dragen daaraan bij. Het grote voordeel van de nu geïntroduceerde tools voor de partners waar wij mee samenwerken is dat de beste match wordt gemaakt tussen klant en medewerker. Het toepassen van big data bij het matchen van personeel is een gamechanger in de uitzendbranche. Door een op maat gemaakte training zijn de medewerkers bovendien snel en volledig voorbereid inzetbaar.’’

Bron: OTTO Work Force

Lees ook: Timing zet virtual reality in bij sollicitatieprocedure

Benieuwd naar de mogelijkheden die nieuwe technologie biedt voor de flexbranche? Kom naar het Flex Event op 27 juni 2017 op de Golfbaan in Spaarnwoude.. Met alle ontwikkelingen op de huidige arbeidsmarkt is het meer dan ooit belangrijk om een sterke propositie te hebben om succesvol te blijven in deze turbulente markt. Op dit vernieuwde Flex Event 2017 leer jij hoe je zelf de uitdagingen in de flexmarkt omzet in kansen en hoe je jouw positie in de markt versterkt. Meer informatie?

Delen...Share on LinkedIn3Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer