Hoe vergroten flexorganisaties hun ondernemerschap?

0

Iedere flexorganisatie wil zijn innovatief vermogen vergroten en verder groeien. Hoe ontstaat er een goede balans tussen de kernactiviteiten en de ontwikkeling van je flexorganisatie?

Zeker nu de beroepsbevolking en het aanbod van banen behoorlijk aan het veranderen is, is het voor flexorganisaties essentieel om te innoveren. Maar ondernemen kost tijd en dat moet je wel hebben. Ook flexorganisaties hebben veel juridische verantwoordelijkheden die gerelateerd zijn aan hun kernactiviteiten.

Veranderende wet- en regelgeving maken het er niet makkelijker op. Daarnaast is het voor velen al een dagtaak om de administratie rond te krijgen. Alle bijkomende verantwoordelijkheden overschaduwen vaak de kernactiviteiten waardoor het innovatief vermogen afzwakt.

Focus op intermenselijk contact
De flexbranche moet zich vooral weer gaan bezighouden met het intermenselijk contact om inleners en kandidaten met elkaar te matchen. Er wordt nog te weinig aandacht besteed aan de zachte kant van het selectieproces. Veel aandacht gaat uit naar de backoffice. Daar zit vooral de drukte van alledag en het resultaat is dat de aandacht voor het intermenselijk contact steeds verder wegebt.

Backoffice
De backoffice is absoluut geen plek om fouten te maken. Misschien is het slim om te onderzoeken of je juist hier tijd kan besparen. Het werk van de backoffice heeft alles te maken met het juridische werkgeverschap. Als je bijvoorbeeld de werkgeversrisico’s verkleint, verminder je de administratieve werkzaamheden en kun je je meer bezighouden met innovatie en groei van je organisatie.

Zorg voor duurzame flexkrachten
Bedrijven willen snel kunnen reageren op de beweeglijkheid van de economie. De flexkracht vervult hierin een onmisbare rol en bedrijven hebben steeds meer behoefte aan flexibele arbeidskrachten om snel in te kunnen spelen op veranderingen. Kortom: flexwerk is here to stay. We verwachten van een flexkracht dat hij zich makkelijk aanpast aan verschillende bedrijfsculturen, en elke keer weer nieuwe relaties opbouwt met collega’s die vaak al jaren hecht samenwerken.

Duurzaamheid staat hoog op de agenda van bedrijven. Het is dan ook belangrijk om aan te haken op dit onderwerp want het heeft nog geen prominente rol in de flexbranche. Beschouw de flexkracht niet als wegwerpartikel maar zorg voor een duurzame flexkracht. Dit betekent dat hij ook in de toekomst inzetbaar blijft en vooral gezond en gemotiveerd is. Flexorganisaties moeten een andere houding aannemen naar de zelfbewuste professional die verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen loopbaan. Flexorganisaties moeten meer faciliterend en proactief hun flexkrachten begeleiden en coachen, zodat die zich kunnen ontwikkelen en breed inzetbaar zijn. Daarmee vervullen ze hun rol veel beter in lijn met de tijdgeest.
Lees ook: ‘Detacheringsbureaus innoveren weinig’ en Backoffice uitbesteden bespaart veel tijd

Inzet op Maat

Van 4 tot 6 november wordt het (gratis) vakevent Inzet op Maat gehouden. Hier ontmoet je alle belangrijke spelers op het gebied van duurzame inzetbaarheid – ook van belang voor de flexbranche. Het event biedt een veelzijdig kennisprogramma over alles wat met duurzame inzetbaarheid te maken heeft. Met ondermeer een keur aan workshops en presentaties. Inzet op Maat is gratis toegankelijk bij voorinschrijving.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer