Uitzendbranche is toonbeeld van veerkracht

0

De uitzendbranche herstelt snel na de klap van de coronacrisis. De zakelijke sector dienstverlening, met de uitzendbranche voorop, toont veerkracht. Dankzij deze flexibiliteit gaat de uitzendbranche weer groei tegemoet de komende jaren.

Dat stelt ABN AMRO in de gisteren gepubliceerde Sectorprognoses 2021 en 2022.

Binnen de sector zakelijke dienstverlening werd de schokgolf van het voorjaar onmiddellijk door de uitzendbranche gevoeld. Randstad, Adecco en Manpower verloren in het tweede kwartaal meer dan een kwart van hun omzet. Maar het herstel is inmiddels ingezet, stelt ABN AMRO. Ondanks de crisis is er veel werk, maar niet in alle traditionele uitzendsectoren. Door uitzendkrachten te plaatsen op plekken waar de vraag is toegenomen, zoals bij GGD’s, teststraten, distributiecentra en supermarkten, weet de uitzendbranche inmiddels veerkrachtig op deze verschuivingen te reageren.

Lees ook:

Omscholingsprogramma’s

Omscholingsprogramma’s die door de uitzendbranche zijn opgezet helpen bij het herstel, stelt ABN AMRO. Zo heeft Stichting Doorzaam, dat zich normaal gesproken inzet voor de duurzame inzetbaarheid van uitzendkrachten, 4.000 ‘van werk naar werk-vouchers’ in het leven geroepen, waarmee uitzendkrachten zich kunnen laten omscholen om ander werk te doen. Dit soort flexibiliteit maakt de sector weerbaar.

Lees ook:

Veerkracht tonen

De coronacrisis zorgt voor grote verschillen tussen sectoren die er wel of juist niet in slagen hun verdienmodel tijdig aan de omstandigheden aan te passen, concludeert ABN AMRO. De bank noemt de zakelijke dienstverlening als voorbeeld van een sector die heeft de schade – ondanks een krimp van 6% – weten te beperken door flexibel te zijn en veerkracht te tonen. Dat geldt volgens ABN AMRO vooral voor uitzendbureaus die goed inspeelden op verschuivingen door uitzendkrachten in te zetten op plaatsen waar de vraag naar arbeidskrachten wel steeg, zoals bij teststraten, distributiecentra en supermarkten.

Herstel na corona

Franka Rolvink Couzy, Hoofd Sector Research, stelt dat bedrijven die beter zijn voorbereid op nieuwe gebeurtenissen de schade van een crisis kunnen beperken door andere inkomstenbronnen aan te boren. “Wie afwacht, staat zo twee jaar stil – om te ontdekken dat de wereld na de crisis is veranderd. Juist in een crisis ontstaan nieuwe behoeftes en bedrijven die erin slagen hierop in te spelen, zullen hier sterker uitkomen. Een lage kostenbasis, financiële en operationele buffers en een goed zicht op wat komen gaat, zorgen voor veerkracht. Dit zorgt niet alleen voor een sneller herstel na corona, maar óók in de toekomst voor meer flexibiliteit.”

Lees ook: ‘Flex in transformatie’

Groei uitzendbranche

Vooruitkijkend zijn ook de macro-economische vooruitzichten gunstig voor de uitzendbranche, stelt ABN AMRO. Een verwachte economische groei van boven de 2% in zowel 2021 als 2022 en de hoge werkloosheid zorgen voor groei in de uitzendbranche. In de onzekere nasleep van een crisis verkiezen veel ondernemers immers flexibele – boven vaste arbeid.

Bron: ABN AMRO

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer