Dat het aandeel vrouwelijke ondernemers achterblijft, komt mede doordat het ondernemerschap voor hen ‘toegankelijker’ moet worden gemaakt, zegt Marion van Happen. De ceo van HeadFirst Group wijst daarbij op het feit dat mannen vaker worden benaderd door recruiters, terwijl onderzoeksdata die voorkeur niet rechtvaardigen.
Van Happen reageert op het nieuws dat het aantal ondernemers in Nederland de afgelopen tien jaar met een miljoen is gegroeid, maar het aandeel vrouwelijke ondernemers nauwelijks is gegroeid. Volgens het CBS is 36 procent van de 2,5 miljoen Nederlandse ondernemers vrouw. In 2010 was dat 32 procent.
In mei bleek uit onderzoek van HeadFirst Group en Intelligence Group dat vrouwen, wanneer zij zich aanbieden als zelfstandige, 68 procent succesvoller zijn in het verkrijgen van opdrachten dan hun mannelijke tegenhangers. “Dit onderstreept de kwaliteiten en het doorzettingsvermogen van vrouwelijke ondernemers, maar laat ook zien dat er een potentieel onbenut blijft wanneer zij niet actief worden aangemoedigd om voor het ondernemerschap te kiezen”, aldus Van Happen.
Minder vaak benaderd
Volgens het onderzoek van Van Happen worden mannen ruim 30 procent vaker benaderd door recruiters dan vrouwen. Die discrepantie kan deels worden verklaard, zegt de ceo, “door het feit dat mannen vaker fulltime werken, wat hen aantrekkelijker maakt voor recruiters die financieel gedreven worden door meer gewerkte uren en hogere omzet. Daarnaast speelt mee dat LinkedIn, een van de belangrijkste sourcingkanalen, licht oververtegenwoordigd is door mannen.”
Van Happen pleit voor “een meer bewuste en datagedreven aanpak in de werving van talent. Het is cruciaal dat organisaties hun wervingsinspanningen baseren op feitelijke gegevens, in plaats van op intuïtie of traditionele aannames.”
Lees ook Gratis online training: ‘Objectief werven en selecteren’
Objectief werven
In opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft TNO onderzocht hoe aanpassingen in het proces van werving en selectie kunnen helpen bij het zo objectief mogelijk selecteren van de juiste kandidaat. Dat onderzoek leverde een werkwijze op van drie zogenoemde interventies, zei Marieke Mulder, adviseur inclusieve arbeidsmarkt bij werkgeversvereniging AWVN, eerder tegen Flexmarkt.
Op het FlexForward-event op 15 oktober vertelt Mulder meer over inclusieve en objectieve werving en selectie. Tot 31 augustus ontvang je 50 procent korting op je ticket(s).
Lees ook Voorproefje FlexForward-event: 5 inzichten van de sprekers