Leren en ontwikkelen bepaalt toekomst flexorganisaties

0

De uitdagingen in de flexbranche zijn niet mals. Niet alleen zijn er de schommelingen in de markt waar flexorganisaties op moeten inspelen. Er rust ook de taak om het kennisniveau van de flexwerker op peil te houden. Hoe zorg je ervoor dat het kennisniveau van je personeel altijd aansluit bij de vragen vanuit de markt?

Michiel Poppelier, learning & development manager bij Brisker Group (Pay for People, Holland Employment Experts, Tentoo), en Paul van Helmond, customer success manager bij Studytube, laten zien hoe zij elkaar verder helpen bij het vinden van de juiste balans. Brisker gebruikt al tijden een leerplatform voor medewerkers, ze zetten daarin nu een volgende stap: iedereen toegang geven tot een breed en gedifferentieerd leeraanbod. “Het is vooral belangrijk om je medewerkers te laten zien dat leren leuk is en niet saai en vervelend”, zegt Poppelier.

Flexwerkers investeren minder in hun duurzame inzetbaarheid dan medewerkers in vaste dienst, blijkt uit cijfers van het CBS. “Leren en ontwikkelen is niet altijd het volgen van een opleiding van vier jaar. Het kan ook met het bekijken van een video van een half uur. Juist die kleine stapjes zijn belangrijk in de ontwikkeling van medewerkers”, zegt Van Helmond.

Opleiden vanuit medewerker

Wat nu nog veel gebeurt, is dat medewerkers van flexorganisaties een opleiding of training volgen, omdat ze die nodig hebben voor het uitvoeren van hun functie. Niet de persoon, maar de functie staat centraal. “Ik verwacht dat dit steeds meer gaat veranderen en daar spelen wij dan ook op in”, zegt Poppelier.

De wensen van de medewerker wegen – terecht – steeds zwaarder. Dat past ook binnen het streven naar duurzame inzetbaarheid voor alle werknemers in Nederland. “Ik denk dat de primaire verantwoordelijkheid voor duurzame inzetbaarheid bij de werknemer ligt”, zegt Poppelier. Tegelijkertijd is de rol van de juridische werkgever en inlener niet alleen faciliterend. “We hebben ons leer- en ontwikkelplatform niet gemaakt om aan de wettelijke verplichtingen te voldoen. Wij doen dit omdat het voor ons past bij onze positie als goede werkgever. We zien onze medewerkers graag gebruikmaken van ons leerplatform: Academy for Flex”, zegt Poppelier.

Doorontwikkelen leerplatform

Samen met Studytube werkt Brisker aan het verder ontwikkelen van hun leerplatform. “Zeker voor Brisker – met een enorm grote diversiteit qua populatie – is het van toegevoegde waarde als je een leer- en ontwikkelplatform hebt waarin je een gedifferentieerd trainingsaanbod hebt voor de mensen in verschillende sectoren”, aldus Van Helmond. De komende tijd wordt extra aandacht besteed aan die differentiatie, zodat het aanbod naadloos aansluit op de behoefte van de individuele medewerker.

Een ander belangrijk punt dat Brisker Group samen met Studytube heeft aangepakt is de toegankelijkheid van het platform. Niet ver weggestopt, maar direct zichtbaar voor medewerkers als ze inloggen op het medewerkersportaal. “Op dat portaal komen ze vaak, want dat gebruiken ze onder andere om hun uren in te voeren”, aldus Poppelier.

Van bijscholen naar omscholen

Klikt een medewerker vervolgens op de Academy for Flex, dan ziet hij gelijk het (gratis) leeraanbod waar hij direct gebruik van kan maken. Daarnaast kan hij het betaalde aanbod bekijken en daar een aanvraag voor indienen. Poppelier: “Dat kan zijn op zijn huidige vakgebied. Dan heb je het over een bijscholing of verdieping. Neem bijvoorbeeld een administratief medewerker die een training volgt op het gebied van Excel of PowerPoint. Daarmee ontwikkelt hij specialistische kennis waarmee hij zijn voordeel kan doen.”

“Tegelijkertijd zijn er ook flexwerkers die nu de tijd rijp vinden om te switchen naar een andere sector. De horeca heeft het begrijpelijkerwijs lastig op dit moment. Er zijn relatief veel horecamedewerkers die nadenken over een carrièreswitch. ‘Stel dat zij bijvoorbeeld de logistiek in willen – waar nu veel vraag naar personeel is – dan hebben ze daarvoor wel andere diploma’s nodig. Die kans bieden we ze graag”, aldus Poppelier.

Medewerker staat centraal

Bij die laatste manier van opleiden staat de medewerker meer centraal. Hij bepaalt in welke richting hij zich wil ontwikkelen. Zoals gezegd sluit het trainingsaanbod van Studytube daar ook steeds beter op aan. “Je kunt grofweg zeggen dat het trainingsaanbod is onder te verdelen in drie groepen”, aldus Poppelier. “Je hebt het generieke aanbod; denk aan softwarecursussen zoals omgaan met Excel of Powerpoint of een cursus projectmanagement. Daarnaast is er een groot aanbod aan sectorgebonden generieke trainingen, voor de horeca bijvoorbeeld op het gebied van hospitality en hygiëne. Tot slot is er een ontzettend groot betaald aanbod, voor specifieke trainingen binnen een bepaalde sector; denk aan veiligheidstrainingen. Die grote verscheidenheid maakt het voor ons al de moeite waard, maar door nog verder te differentiëren zetten we weer een volgende stap.” Een stap die volgens hem nodig is voor flexorganisaties in het algemeen om aan de bal te blijven in de steeds veranderende flexwereld.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Studytube.

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer