Flexdiner 2016: ‘De uitzendondernemer staat voor keuzes’

0

‘Eigenlijk sta je als uitzender voor de keuze, óf je blijft een generieke uitzender die zeer efficiënt opereert óf je richt je op de schaarsere profielen om meer toegevoegde waarde te bieden.’

Dat stelt Han Mesters, sector bankier bij ABN AMRO (zakelijke dienstverlening) in de aanloop naar het Flexdiner 2016 dat donderdag 26 mei in het Naarderbos (Naarden).

Mesters vervolgt: ‘In het eerste geval – je blijft een generieke uitzender die zeer efficiënt opereert – moet je het niet hebben van de onderscheidende profielen, maar van de strak ingerichte processen, waarbij de back office-activiteiten worden uitbesteed. Efficiency dus als antwoord op de steeds krappere marges. De opkomst van volledige online modellen passen hierbij. Die hebben overigens als probleem dat de bemiddeling nóg goedkoper wordt.
‘Mijn advies: blijf weg uit die value trap en zorg dat je meer onderscheidend wordt. In dit (tweede) geval – richt je op de schaarsere profielen – zoek je de niches op, de sectoren waarin je een hogere toegevoegde waarde kunt bieden, zoals Maandag doet bij het bemiddelen van leraren. Dan richt je je op de schaarsere, kennisintensievere profielen zoals bepaalde groepen zzp’ers.

Pallet van flexdiensten
‘Een duidelijke trend is ook het vergroten van de toegevoegde waarde door meer te doen dan uitzenden alleen, door een pallet van flexdiensten, waaronder hr-advies, aan te bieden. Mooi voorbeeld hiervan is Randstad, dat traditiegetrouw uitzendcapaciteit levert voor het opvangen van ziek en piek, maar tegenwoordig ook complete in house-oplossingen aanbiedt. In plaats vanuit de eigen vestiging zit Randstad bij de klant om het vast/flex-personeelsbestand te helpen inrichten. Die push naar bieden van strategische flexoplossingen zie je steeds meer. Als je daar als flexbedrijf een rol in kunt spelen, ben je bezig met strategische personeelsplanning. Dat staat nu nog in de kinderschoenen, maar het komt eraan.’

Han Mesters is een van de sprekers tijdens het Flexdiner 2016. Dit exclusieve diner biedt je een unieke mogelijkheid om met tafelgenoten in gesprek te gaan over de ontwikkelingen en uitdagingen van de flexmarkt van de toekomst. Dit vindt plaats op donderdag 26 mei in het Naarderbos (Naarden). Inschrijven voor het Flexdiner 2016 kan online.


Lees ook:


Maak kans op een gratis kaart!


Flexmarkt verloot 3 toegangskaarten voor het Flexdiner 2016. Kun je op 26 mei ruimte maken in je agenda? Neem dan deel aan de gratis verloting!

 

In de aanloop naar het Flexdiner 2016 heeft Reed Business Information, uitgever van Flexmarkt, een hier te downloaden white paper (pdf) over het thema ‘De balans tussen vast en flex’ uitgebracht.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer