Luistertips

0

Met een actieve luisterhouding kun je hoog scoren. De
opdrachtgever vindt het prettig dat hij alles maar een keer hoeft te vragen. Je
collega’s zijn blij met jouw oprechte aandacht voor vakantieverhalen en nieuwe
winterjassen. En ontevreden uitzendkrachten hebben het gevoel dat er nu echt
iemand is die hun klachten begrijpt.

Gebruik de volgende tips om beter te luisteren

  • Neem een actieve luisterhouding aan: licht voorover gebogen naar de spreker toe. Ga bij voorkeur niet achterover hangen of liggen. Dat wekt de indruk dat je niet geïnteresseerd bent. Deze ’truc’ werkt ook aan de telefoon. Je gesprekspartner zal ‘horen’ of jij actief luistert of ondertussen een aantal oude mailtjes aan het verwijderen bent. In een persoonlijk gesprek knik je regelmatig en zeg je regelmatig "ja" of "hum". Kijk je gesprekspartner aan. Niet te lang en te strak, daar worden veel mensen zenuwachtig van.

     

  • Laat de ander uitpraten. Onderbreek zo min mogelijk. Heeft de ander moeite met het onder woorden brengen van een probleem? Stel dan open vragen en vermijd het "sturen" van de ander. Laat stiltes ongeveer vier seconden duren. Niet langer, want dan krijgt zelfs een gewoon gesprek een dramatische lading. Niet korter, want dan lijkt het of je de ander in de rede valt.

     

  • Vat het samen. Je wordt dan gedwongen om echt te luisteren.  Je gaat ook na of je het goed begrepen hebt. De perfecte samenvatting geef je door te wachten tot de ander uitgesproken is om de indruk te vermijden dat je al weet wat de ander gaat zeggen (ook al wist je dat al voor de ander zijn mond open deed). Daarnaast verwerk je geen eigen mening of andere persoonlijke reactie in de samenvatting.

Auteur: Inge Berg

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer