YoungCapital wordt ‘The Works’ en wil Europa veroveren

0

Het zal even wennen worden: YoungCapital heet voortaan The Works. The Works is het moederbedrijf achter de internationale recruitmentbureaus en banenplatforms YoungCapital, YoungCapital NEXT, Jobbird.com en StudentJob. De ambitie van The Works: binnen 5 jaar in de top-5 van Europa staan.

Dat maakt het bedrijf vandaag bekend.

Met de komst van The Works luidt het bedrijf naar eigen zeggen een nieuwe groeifase in waarbij internationale expansie en het verbreden van het aantal merken centraal staat. “We staan bekend als jongerenuitzendbureau, maar we zijn veel meer dan dat. We hebben een sterk digitaal platform, met meer dan 20 internationale sites en een database met 7,5 miljoen mensen. Daarmee willen we ook een positie opbouwen in andere segmenten binnen de flex- en arbeidsmarkt in Nederland en Europa. We hebben de ambitie om in 2025 in de top-5 van Europa te staan,” licht The Works-CEO Ineke Kooistra toe.

Ineke Kooistra, CEO The Works

Internationale expansie

Ineke Kooistra vervolgt: “We hebben in korte tijd de flexmarkt voor jongeren en young professionals veroverd met onze vernieuwende werkwijze en sterke merken YoungCapital, YoungCapital NEXT, Jobbird.com en StudentJob. Onze sector wordt steeds digitaler en op dat gebied zetten we als ‘human-based techbedrijf’ de toon.
“De komende jaren gaan we onze bestaande merken internationaal verder uitrollen en tegelijkertijd gaan we verbreden. Zo gaan we met Jobbird.com de concurrentie aan met Indeed, en willen we met dit merk naar meer landen uitbreiden. We zijn ervan overtuigd dat we met onze werkwijze stevige posities kunnen verwerven in andere segmenten binnen de uitzend- en arbeidsmarkt. Dat gaan we doen door nieuwe merken op te zetten om specifieke markten te bedienen of door overnames te doen.”
Met de introductie van The Works wil het bedrijf dus de internationale expansie gaan versnellen door bestaande marktposities uit te bouwen en daarnaast in te zetten op een multi-brandstrategie waardoor meer verschillende doelgroepen bemiddeld kunnen worden. Al deze merken maken gebruik van dezelfde basis die bestaat uit een netwerk van internationale websites, een database van 7,5 miljoen ingeschreven kandidaten en een digitaal platform waaraan apps en websites gekoppeld kunnen worden.

 We gaan met Jobbird.com de concurrentie aan met Indeed, en willen we met dit merk naar meer landen uitbreiden.

Half miljard omzet

The Works is in de afgelopen 20 jaar uitgegroeid van een digitaal banenplatform voor studenten tot een leidend recruitment- en uitzendbedrijf. De omzet steeg in de afgelopen tien jaar van € 68 miljoen naar een half miljard en deze werd met name gerealiseerd door jongeren en young professionals te bemiddelen in Nederland en Duitsland.
Hugo de Koning, Bram Bosveld & Rogier Thewessen zijn het bedrijf in 2000 gestart, en zij zijn nog altijd enig aandeelhouder. Naast Nederland is The Works ook actief in Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Zweden en Zwitserland. Er werken 1.300 mensen. Per jaar werken er meer dan 50.000 mensen via The Works bij zo’n 2.000 verschillende bedrijven.

Groei verwacht in 2021

De resultaten over de eerste vier maanden van 2021 zijn sterk, als gevolg van de sterke positionering, de ‘coronavraag’ en een aantrekkende arbeidsmarkt, stelt Kooistra: “De dynamiek op de arbeidsmarkt is het afgelopen jaar ontzettend snel veranderd. Eerst door de dip vanwege de crisis, en nu door de toenemende krapte. Nu de economie weer aantrekt en alle sectoren weer opengaan stijgt de omzet tot recordhoogte. In de eerste vier maanden van 2021 zagen we de omzet met 33% toenemen ten opzichte van de vergelijkbare periode een jaar eerder. We verwachten dat deze groei zich in de rest van het jaar doorzet, waardoor we voor het eerst de omzetgrens van €600 miljoen zullen doorbreken. Een belangrijke stap in het waarmaken van onze ambitie.”
Zowel in 2020 als in 2021 presteert The Works veel beter dan de markt. De groepsomzet kwam in 2020 uit op € 507 miljoen tegen € 515 miljoen een jaar eerder. Daarmee bezet het bedrijf de achtste positie in de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100.

Lees ook: YoungCapital Direct: on demand platform voor uitzendklussen

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer