Je bent een ‘bevlogen spin in het web’. Je mentaliteit is ‘hands-on maar niet 9-to-5’. Manus Aa, oprichter van Spielwork, wil af van alle jargon. Hij leert bedrijven hoe ze betere kandidaten vinden door eerlijk en transparant te zijn in hun vacatures.
Flexmarkt publiceert in elke editie een interview met een nieuwkomer in de sector die vertelt hoe hij of zij het ondernemerschap in de flexbranche in praktijk brengt. In de juni-editie een interview met Manus Aa, die in september 2017 Spielwork heeft opgericht en inmiddels tien mensen in dienst heeft.
Spielwork is niet zijn eerste bedrijf. Al tijdens zijn studie rechten startte Manus Aa een succesvol initiatief: What 2 Do After School. Dat bracht scholieren in contact met bedrijven en vakdocenten, om hen te leren wat je later allemaal kunt worden. “Ik had als scholier geen idee wat ik later wilde doen. Er is zoveel keuze. Als niemand het je vertelt, weet je nooit precies wat een studie of baan inhoudt.” Aa hielp scholieren, maar wist zelf nog steeds niet goed wat hij wilde worden. Hij verkocht What 2 Do After School, studeerde af en werd fiscalist. Niet zijn droombaan, zo constateerde hij al snel. Aa liep nu voor de tweede keer tegen dezelfde uitdaging aan: hoe ontdek ik wat ik leuk vind? Hij las veel vacatures, maar het frustreerde hem dat die teksten vooral de eisen van een organisatie aan de kandidaat weergeven. Nooit las hij wat een kandidaat van een bedrijf kan verwachten. Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Wat vinden werknemers leuk aan de organisatie? In een enquête bevestigden 250 andere baanzoekenden zijn visie. Aa interviewde ook honderdvijftig recruiters. Hun grootste probleem bleek tijdgebrek.
Recruiters niet transparant
“Daardoor lezen recruiters waarschijnlijk weinig academische literatuur”, zegt Aa. “Al veertig jaar wordt onderzoek gedaan naar de voordelen van een eerlijke weergave van de inhoud en condities van een baan. Realistic job previews zorgen voor productievere werknemers en een langduriger match.” De meeste recruiters weten wel dat hun vacatureteksten niet meer zijn dan wat bullitpoints en een hoop jargon, maar niemand neemt volgens Aa de tijd om het anders te doen. “Bovendien vinden veel bedrijven het eng om transparant te zijn, bijvoorbeeld over het salaris of de minder leuke kanten van een baan.”
Bij Spielwork is openheid verplicht. Teksten als ‘je hebt geen 9-to-5 mentaliteit’ zijn verboden. Wel: gewoon het precieze aantal werkuren. Ook niet toegestaan: ‘marktconform salaris’. Wel: de exacte bandbreedte van het geboden salaris. “Daarnaast maken we bij de vacature een video, waarin we een werknemer in dezelfde functie interviewen over de baan. In een interactieve agenda lezen kandidaten over de leukste en de minst leuke werkweekdag.” Aan die openheid moeten veel werkgevers wennen. “Ze hebben vaak de neiging om banen ‘mooier’ voor te spiegelen dan ze zijn. Vooral administratieve functies. Het gevolg is dat ze kandidaten aantrekken, die niet van administratief werk houden. En de mensen die daar wel van houden, lopen ze mis.”
Grote bedrijven
Grote bedrijven als Vopak, KPMG en Nuon zijn al overstag. Zij plaatsen bij Spielwork vooral HBO- en academische functies op junior- en mediorniveau. “In de meeste gevallen gaat het om ‘wederkerende banen’”, zegt Aa. “Functies waarvan een werkgever er veel heeft en die steeds opnieuw moeten worden ingevuld.” Die blijven dan ook voor langere tijd op de website staan: minstens zes maanden. Een functie kan ‘vrij’ zijn, ‘ingevuld’, of ‘binnenkort beschikbaar’. “Het mooiste zou zijn als bedrijven al hun functies op de website zouden zetten. Dan kunnen scholieren en studenten zien wat voor banen er allemaal zijn en is de cirkel weer rond.”
Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, is gepubliceerd in de juni-editie van Flexmarkt. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elk nummer een nieuwkomer in de flexbrance. Ook Flexmarkt ontvangen?
Lees ook: Ook je eigen uitzendbureau starten? Dit moet je weten!