Daaf geeft slinger aan arbeidsbemiddeling met optimale automatisering

0

Als arbeidsbemiddelaar wil je zoveel mogelijk aandacht besteden aan werkzoekenden en opdrachtgevers. Geen tijdrovende backoffice en IT, maar wel een foutloze administratie die honderd procent compliant is. Met die ambitie zet de snelgroeiende start-up Daaf vol in op automatisering, vertellen directeuren Mick Knabben en Jeroen de Roon. “Het geeft ons een marktvoorsprong.”

Knabben en De Roon richtten Daaf in het voorjaar van 2020 op. Met ruime ervaring in arbeidsbemiddeling zagen zij dat er in deze markt vaak inefficiënt met systemen wordt omgegaan. “Waardoor er relatief veel tijd gaat naar bijvoorbeeld administratieve taken in plaats van aandacht voor medewerkers en opdrachtgevers”, aldus De Roon. “Dus toen we Daaf oprichtten, was de insteek om hier verandering in te brengen.”

Snelheid in het vervullen van vacatures

Gebruik van de juiste systemen helpt volgens Knabben enorm in het bieden van goede dienstverlening, in het geval van Daaf op het gebied van detachering, werving & selectie en interim-bemiddeling van witteboordenfuncties. “We wilden vanaf dag één over de beste software beschikken en zoveel mogelijk processen automatiseren, zodat wij kunnen doen waar we goed in zijn.” Knabben en De Roon stapten naar RecruitNow, een online recruitment specialist voor uitzendbureaus, werving- en selectiebureaus en detacheringsbureaus. De Daaf-directeuren hielden een pitch en de samenwerking was een feit.

Mick Knabben: “De test maakt onze keuze ook minder bevooroordeeld.”

“Deze software geeft zoveel mogelijkheden”, vertelt Knabben. “Denk bijvoorbeeld aan een marktanalyse op vacatures. Wat is het gemiddelde salaris voor een functie, hoe groot is de kans op het vervullen van de vacature enzovoorts. Ook als er bij een sollicitatie geen match is, krijgen we op het scherm direct minimaal vijf andere vacatures die we aan de werkzoekende kunnen voorstellen.”

De Roon: “Of neem het plaatsen van vacatures. Die worden vanuit onze eigen recruitment website meteen in ons systeem verwerkt en op andere jobboards geplaatst. Zodra er een kandidaat binnenkomt in onze database, krijgen wij daarvan een melding. Vervolgens nemen wij contact op en kunnen we de werkzoekende vanuit het systeem voorstellen bij de opdrachtgever. De automatische koppelingen creëren een enorme snelheid in het vervullen van online vacatures.” Dat de software continu wordt verbeterd, noemt De Roon ‘heel prettig’. “We liften mee op hun innovaties en blijven daardoor up-to-date. Het geeft ons een marktvoorsprong.”

Meer aandacht voor competenties en drijfveren

Die voorsprong benut Daaf graag om talent zo goed mogelijk tot zijn of haar recht te laten komen. “We maken gebruik van een talentenscan, die door een partner is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit Leiden”, vertelt De Roon. “Deze test helpt ons om competenties en drijfveren van kandidaten boven tafel te krijgen. Dit helpt ons vervolgens in het gesprek met de kandidaat, om hem of haar beter te leren kennen.”

David en Goliath De naam Daaf is afgeleid van de bijbelse figuur David en zijn gevecht met de reus Goliath. “Wij streven er elke dag naar om het onmogelijke mogelijk te maken”, verklaart Mick Knabben. “Niemand had verwacht dat de kleine David de grote Goliath kon verslaan, maar door creatief en innovatief te zijn lukte het hem toch. In onze markt willen wij graag die kleine David zijn.” De metafoor is ook van toepassing op het benutten van talent, vervolgt Jeroen de Roon. “Doordat David goed met zijn slinger kon omgaan, wist hij Goliath te verslaan. Wij zeggen: door je bewust te zijn van je talenten en hierbij een passende baan te vinden, ontstaat er werkgeluk. Dat gunnen we iedereen.”

Knabben: “Dit maakt onze keuze ook minder bevooroordeeld. Onderzoeken van brancheverenigingen tonen aan dat veel bureaus er vatbaar voor zijn om te matchen op onder meer leeftijd. Wij zeggen: matchen op leeftijd is onzin, nog afgezien van het feit dat het wettelijk niet mag. Als werkgever zoek je de beste medewerker die bij jouw organisatie past. Ongeacht of die kandidaat 25 of 50 jaar is of toevallig al een keer dezelfde functie heeft bekleed. Onze vacatureteksten en software zijn zo ingericht dat niet alleen een cv leidend is, maar juist ook iemands eigenschappen en vaardigheden. Zo’n match is succesvoller, is onze overtuiging.”

 

 

‘Hoe meer data, hoe beter de match’

Jeroen de Roon: “We groeien elke maand met dertig à veertig procent.”

Sinds Daaf startte met haar dienstverlening, zit de groei er flink in. “We groeien elke maand met dertig à veertig procent”, licht De Roon toe. Een volgende stap in het nog jonge bestaan van Daaf is het – in samenwerking met RecruitNow – ontwikkelen van een eigen inlogomgeving voor werkzoekenden, waarin ze hun profiel kunnen verrijken. “Hoe meer data we hebben, hoe sneller en beter we een match kunnen maken tussen kandidaat en opdrachtgever”, licht Knabben toe. “We merken dat klanten blij zijn met hoe we onze dienstverlening hebben ingericht. We denken steeds na over hoe we kunnen opschalen om aan de vraag uit de markt te voldoen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow.

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer