Snelgroeier Actos: ‘We doen dingen domweg anders’

0

Wars van borstklopperij groeit Actos met klassieke detachering-labels al jaren in de luwte van de markt. In 2022 groeide het bedrijf met 57 procent naar 63 miljoen euro. Deels door overname, deels door organische groei, zo vertelt ceo Dannis de Redelijkheid.

Tekst: Annet Maseland

Doet de naam Actos bij weinigen een belletje rinkelen, de gespecialiseerde labels doen dat mogelijk wel. Dan gaat het om merken als Conducto opleidingen, Inquest (inkoop), Doxa communicatie en Resultaatgroep (IT). Van de medewerkers is ongeveer de helft zzp’er en de helft gedetacheerd. Actos Groep fungeert als het service center voor de gespecialiseerde labels, vertelt ceo Dannis de Redelijkheid. “Daar doen we al die zaken in die we graag weghouden bij die labels: administratie en HR-gerelateerde zaken, marketing en communicatie, boekhouding en financiën. Zodat elk label kan doen waar het goed in is. Ons bedrijfsmodel laat zich het beste vergelijken met organisaties als House of Talents en House of HR.”

Hoe verklaar je het succes?

“Onze consultants zijn enorm goed in het fulfillment stuk, het vinden van de juiste mensen, de juiste match. We doen dingen domweg anders. We steken meer in onze professionals en er is meer aandacht voor de match. Opleiden en ontwikkelen staat centraal in onze organisatie. Dat zie je terug in een volwaardige afdeling leren & ontwikkelen en veel ‘vakvolwassen’ professionals. Wat ook niet onbelangrijk is, is dat de meeste van onze labels al redelijk lang bestaan. Sommigen hebben hun twintigjarig bestaan gevierd. De expertise en kennis nemen elk jaar toe.”

Ben je als oudgediende dan niet minder wendbaar?

“Nee, zolang je mee blijft ontwikkelen, zolang je in die markten voeling blijft houden bij wat er gebeurt, kun je binnen elk label heel flexibel mee bewegen met de markt.”

Dat enorme menselijke netwerk is ons belangrijkste bestaansrecht

Hoe belangrijk is software en het online vindbaar zijn?

“In onze nichemarkt is dat minder van belang. Ik geloof wel in automatisering van processen, maar het is niet iets waarin we vooroplopen. Ik denk dat we goed zijn omwille van het netwerk dat we hebben. Als je daarin mooie opdrachten doet, word je steeds makkelijker gevonden. Als je 550 mensen aan de slag hebt, wordt daarover gepraat. Als je al zo lang bestaat, bouw je bovendien een database op. Inmiddels zijn dat zo’n 70 duizend professionals waar we deels geautomatiseerd en deels persoonlijk contact mee houden. Het is misschien een open deur, maar dat enorme menselijke netwerk is ons belangrijkste bestaansrecht.”

Wat is jullie marketinggeheim?

“Binnen de labels onderhouden we grotendeels geautomatiseerd en deels persoonlijk contact met ons netwerk. We haken aan bij congressen, bezoeken netwerkevents bezoeken en houden goed contact houden met de mensen die voor ons aan de slag zijn.”

Is dat geen oude marketing?

“Ik noem het bewezen marketing. In een nichemarkt is persoonlijk contact nu eenmaal heel belangrijk. Als ik geacquireerd word via de mail, komt het niet eens mijn spambox uit.”

Wat is jullie ambitie?

“We willen het bedrijf zijn waar een overheid of private partij eigenlijk niet meer weg hoeft voor het invullen van welke staffunctie dan ook. Een one-stopshop om even een heel lelijk Engels woord te gebruiken. Daar zitten we nu al dichtbij en dat zie je terug in het aantal aanbestedingen dat we winnen. Daarnaast blijven we ook die specialist die vraagstukken die puur op het vlak van HR, IT of communicatie kan vullen. Vandaar dat we ook vasthouden aan onze labelstructuur.”

Na de wet DBA hebben we het schrikeffect bij de opdrachtgevers redelijk snel kunnen wegnemen

Jullie werken veel met zzp’ers, wat is jullie antwoord op de aanstaande zzp-wetgeving?

“De wetgeving is voortdurend in beweging. Na de wet DBA hebben we het schrikeffect bij de opdrachtgevers redelijk snel kunnen wegnemen door met goedgekeurde modelovereenkomsten te werken. Dat is nu niet zoveel anders. We denken mee met de bedrijven en de brancheorganisaties. We zijn overigens helemaal niet actief in de sectoren waar schijnzelfstandigheid vooral speelt, dus we verwachten voor onze zzp’ers niet al te veel problemen.” De laatste jaren zoekt Actos naar een gezondere balans van eigen mensen en interim professionals. Voor een deel ligt dat bij de stringentere wetgeving. Voor een groot deel is dat een bewuste keuze, legt de ceo uit.

“We zoeken meer binding met onze mensen. In deze krappe arbeidsmarkt willen we een grote groep loyale mensen die langer aan ons verbonden wil blijven. Daarvoor willen we investeren in opleiden en ontwikkelen. De verhouding ligt nu op fifty-fifty zzp en eigen mensen. Een jaar of vijf, zes geleden waren er meer zzp’ers aan de slag.”

Over Actos Groep

Actos Groep is in 2017 ontstaan door de fusie van labels InQuest en Doxa. Onder specialistische labels worden de medewerkers gedetacheerd en bemiddeld in branches als HR & communicatie, inkoop en IT. Actos Groep realiseert een jaaromzet van ongeveer 65 miljoen euro en bemiddelt en detacheert met zestig consultants ruim 550 medewerkers en zzp’ers aan zowel overheidsinstellingen als corporates.

Proberen de consultants mensen te verleiden om over te stappen naar detachering?

“Nee, daarvoor zijn de redenen om als zzp te werken ook te divers. De keuze ligt altijd bij de mensen zelf. Maar op het moment dat er een twijfel is of een opening, dan wordt het gesprek altijd wel gevoerd door onze consultants.”

Wat was jullie laatste aankoop?

“De laatste aanwinst is de Resultaatgroep, een IT-specialist. Deze kwam op ons pad. We waren nooit echt actief naar een IT-label op zoek, omdat we deze branche misschien iets te spannend en cowboy-achtig vonden naar ons begrip. Tot we in contact kwamen met de verkopers van de Resultaatgroep. Dat zijn mensen zijn die dezelfde waarden hebben.”

Wat zijn jullie waarden?

“We willen weg blijven van bedrijven die zichzelf heel erg opblazen. Die communiceren alsof ze de enige zijn die dingen op een bepaalde manier doen. Wat we niet willen is een haantjescultuur, bedrijven die alleen maar door cijfers, targets of bonussen worden gedreven. Natuurlijk, we zijn een commercieel bedrijf. Groei is mooi, maar dat is de uitkomst. Voor ons telt de menselijke maat. Iedereen binnen dit bedrijf kan zichzelf zijn.”

Zijn er nog labels die ontbreken?

“Financieel is het laatste blinde vlekje binnen de groep. Daar zijn we naar aan het kijken. Maar absoluut leidend is dat er ook een culturele match is.”

Over Auteur

Reageer