Uitbesteden van uitzendtaken vraagt om de juiste keuzes

0

Uitzendondernemers die besluiten zich volledig te richten op arbeidsbemiddeling komen voor het uitbesteden van alle andere taken doorgaans bij een gespecialiseerde backoffice dienstverlener terecht. Omdat je zo’n samenwerking natuurlijk voor een langere periode wil aangaan is het zaak om de juiste keuzes te maken.

Belangrijk is uiteraard dat je als uitzendondernemer weet welke taken je precies wilt uitbesteden. Denk hierbij aan essentiële zaken als salarisadministratie, contract- en debiteurenbeheer en ziekte en re-integratie van de medewerkers. Verder is het goed om te weten dat sommige backoffice dienstverleners ook andere taken en risico’s van ondernemers kunnen overnemen. Voorbeelden hiervan zijn de voorfinanciering, kredietchecks, margebetalingen en transitievergoedingen.

Dekking en certificering

Verder kan de kwaliteit van het aanbod aan diensten van de backoffice dienstverleners verschillen. Om die kwaliteit te herkennen kun je nagaan of het bedrijf gecertificeerd is. Certificaten Zo’n certificaat wordt uitgereikt door SNA, een keurmerk voor alle uitzendondernemingen en (onder)aannemers van werk. Ook is het verstandig te controleren of een backoffice dienstverlener lid is van brancheorganisaties zoals de ABU en NBBU en aangesloten bij de juiste pensioenaansluitingen voor je uitzendbureau.

Tot slot kan het geen kwaad om eens met een ervaringsdeskundige te praten. Geen waardevoller advies dan van iemand die al zaken doet met een backoffice dienstverlener. Zo iemand kan helpen bij de beeldvorming. Ken je geen ervaringsdeskundige? Zet je vraag eens uit via Linkedin.

 

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer