JUSTprofessionals zoekt werkgeluk voor recruiters

0

Het nieuwe bureau JUSTprofessionals in Rotterdam bemiddelt hogeropgeleiden in HR, recruitment en sales. “We vonden zelf meer werkgeluk met JUSTprofessionals en dat zoeken we ook voor onze kandidaten.”

Flexmarkt publiceert in elke editie een interview met een nieuwkomer in de sector die vertelt hoe hij of zij het ondernemerschap in de flexbranche in praktijk brengt. In de juni-editie die vandaag is verschenen is het de beurt aan JUSTprofessionals.

Oprichters: Stephanie Hoogenraad en Judith Hanck
Nieuw in de branche? Hanck startte in 2005 bij Vitae, dat later werd overgenomen door Manpowergroup en verder ging als Experis. Daar was ze collega van Hoogenraad, die al sinds 1993 in de flexbranche werkt.
Gestart: Maart 2019
Personeel in dienst? Nee

Stephanie Hoogenraad en Judith Hanck waren collega’s bij intermediair Experis dat IT’ers, ingenieurs en financials bemiddelt. “We merkten de laatste jaren dat niet alleen deze kandidaten, maar ook goede recruiters en accountmanagers voor ons eigen kantoor steeds moeilijker te vinden zijn”, vertelt Hoogenraad. “Bovendien kregen we na jaren van managementfuncties behoefte om dichter op de praktijk te werken. We wilden weer zelf de gesprekken voeren met kandidaten en klanten en niet alleen maar managen.”

ExploreMe-test

Bij hun nieuwe bureau draait alles om werkgeluk. Hanck: “We vonden zelf meer werkgeluk met JUSTprofessionals en dat zoeken we ook voor onze kandidaten.” Het bureau gebruikt daarvoor de ExploreMe-test van managementgoeroe Willem Verbeke, professor sales en accountmanagement aan de Erasmusuniversiteit. “We hebben heel wat assessments voorbij zien komen in de loop der jaren. Maar deze methode gaat volgens ons dieper en verder dan veel andere.”
ExploreMe is een online vragenlijst, die inzicht probeert te geven in iemands onderscheidende talent(en) en drijfveren. Na het invullen ervan krijgt een kandidaat te weten of hij een ‘hunter’ of meer een ‘farmer’ is. Dat wil zeggen: of hij vooral nieuwe uitdagingen zoekt in zijn werk of juist graag investeert in langdurige relaties.

“De meeste bureaus richten zich nu eenmaal vooral op hun core business. Hun eigen recruitment laten ze dan door ons doen.”

Daarnaast ontdekt een kandidaat hoezeer hij graag samenwerkt en lef en leiderschap toont. De test is volgens Verbeke gebaseerd op inzichten uit onder meer de psychologie en neurowetenschappen. Zelfs kenmerken uit de hechtingsfase in je jeugd worden meegenomen om je karakter en capaciteiten te schetsen. Dat klinkt nogal veelomvattend. “We benadrukken altijd dat er geen goede of foute antwoorden zijn”, zegt Hoogenraad. “Bovendien gaan we ervan uit dat je al jouw capaciteiten kunt ontwikkelen, als je maar de juiste werkomgeving vindt. De meeste recruiters en salesprofessionals zijn niet actief op zoek naar een nieuwe baan. Ze werken al ergens en worden dagelijks gespamd met vacatures, zelfs de starters. De mogelijkheid om ergens anders persoonlijk te kunnen groeien is voor hen vaak de belangrijkste drijfveer voor om van baan te wisselen.”

Recruiten van recruiters

Dan de opdrachtgevers: is het niet ironisch dat recruitmentbureaus een recruitmentbureau inzetten om recruiters te vinden? Hanck: “Zo klinkt het misschien, maar de meeste bureaus richten zich nu eenmaal vooral op hun core business. Hun eigen recruitment laten ze dan door ons doen. Ik moet wel zeggen dat we ons richten op de middelgrote en kleine bureaus. De allergrootste bureaus hebben meestal hun eigen recruitmentafdeling.”
JUSTprofessionals heeft sinds de start in maart kandidaten geworven voor twintig opdrachtgevers: van een landelijke uitzender tot de staffingafdeling van een groot IT-bedrijf en ook een advocatenkantoor, al was dat een ‘uitstapje’. Hanck en Hoogenraad hebben afgesproken in elk geval het eerste jaar met z’n tweeën te blijven en zelf alle gesprekken te doen met kandidaten en klanten. Hoogenraad:“Het zou kunnen dat we van die afspraak afstappen, want we hebben het druk.”

Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, is gepubliceerd in de september-editie van Flexmarkt. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elk nummer een nieuwkomer in de flexbrance. Ook Flexmarkt ontvangen?

Lees ook: Je eigen uitzendbureau starten? Dit moet je weten!

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer