Puur Sales: ‘Liever geen match dan een verkeerde match’

0

Een mens is meer dan zijn of haar cv, zoals een functie ook meer is dan een functieprofiel. Door aan de voorkant tijd te besteden aan het doorgronden van kandidaten en bedrijven, ontstaan uiteindelijk de beste matches en relaties, is de overtuiging van Michiel van der Kwast, managing partner bij recruitment- businesspartner Puur Sales.

“Je kunt beter één ding goed doen dan tien dingen half.” Voor Van der Kwast en zijn team betekent dit een focus op recruitment van sales-specialisten, van junior professionals tot aan commercieel directeuren. De werkgevers die Puur Sales bedient, hebben ook een specifiek profiel. “We richten ons op ICT-bedrijven, van scale-ups tot multinationals, en sinds kort ook op mediabedrijven die salesprofessionals nodig hebben”, vertelt Van der Kwast. “Mijn passie is sales, daar heb ik altijd in gewerkt, net als onze recruiters. Sales praat dus met sales, waardoor we snappen wat kandidaten en bedrijven willen.”

“Dat is nodig ook om de beste professionals te vinden”, aldus Van der Kwast. “We zoeken namelijk niet ‘zesjes’, maar achten en negens. Die professionals zitten echter vaak vast in een job. Ik sprak zojuist nog iemand die op zich tevreden was met zijn baan, maar door onrust in het bedrijf niet meer zo op zijn plek zat. Op zo’n moment is iemand bereid om te bewegen en gaan we het gesprek aan.”

Michiel van der Kwast (rechts)  “Sales praat  met sales: we snappen kandidaten dus.”

Kandidaten én bedrijven doorgronden

Ondanks de specialisatie van Puur Sales is de concurrentie groot. “Veel concullega’s werken vanuit vacatures en functieprofielen, terwijl wij vooral naar de kandidaat kijken en werken vanuit persoonlijke betrokkenheid”, vertelt Van der Kwast. “Soms komt iemand binnen voor vacature x maar gaat hij met baan y naar buiten. Voor klanten is dat in eerste instantie soms wat onhandig, maar een kandidaat moet in onze optiek wel goed passen. Dus gaan we uitgebreid in gesprek met kandidaten om hun drijfveren, wensen en potentie te achterhalen. Dat resulteert in plaatsingen waarbij mensen langdurig bij dezelfde werkgever blijven en intern ook stappen maken.”

Niet alleen kandidaten, maar ook bedrijven wil Van der Kwast doorgronden. “Het is ontzettend leuk en belangrijk om bij bedrijven langs te gaan en zo een gevoel te krijgen bij een klant. Bovendien is het belangrijk om de wensen van een klant te kennen en ook te weten waar de kansen en uitdagingen liggen. Als we dat weten, kunnen we kandidaten koppelen aan een bedrijf dat bij hen past. Ik heb liever geen match dan een verkeerde match. Wij plaatsen niet om het plaatsen, maar om mensen te helpen. Dan is goed contact essentieel.”

De vruchten van een persoonlijke aanpak

Puur Sales is een coach voor kandidaten, vervolgt Van der Kwast. “Sommigen hebben tien jaar niet gesolliciteerd. Dan bespreken wij hoe je een sollicitatie goed aanpakt en met welke vragen je het verschil maakt. Maar ook welke uitdagingen hen bij een bedrijf te wachten staan, zodat ze niet na korte tijd weer opstappen.”

 

Recruiter Jan Willem van Heeckeren (midden): “We willen een soort spelersmakelaar op de arbeidsmarkt zijn.”

De persoonlijke aanpak werpt z’n vruchten af, ook op langere termijn. Van der Kwast: “Onlangs had ik een gesprek van anderhalf uur met een kandidaat. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat er geen match was, maar kende de kandidaat wel iemand anders voor de vacature. Die persoon is aangenomen en maakt inmiddels mooie stappen binnen het bedrijf. Daar waren we natuurlijk erg blij mee, vandaar dat we de eerste kandidaat beloond hebben met een hotelarrangement. Als mensen, zowel kandidaat als opdrachtgever, een goed gevoel bij ons hebben zijn ze eerder geneigd om anderen met ons in contact te brengen. In de huidige krappe arbeidsmarkt is dat extra belangrijk.”

Spelersmakelaar van de arbeidsmarkt

Sinds kort kan Puur Sales kandidaten nog beter helpen door gebruik te maken van het recruitmentsysteem Cockpit van RecruitNow. “Ik koester al best lang het idee om met Puur Sales als een soort spelersmakelaar in de arbeidsmarkt actief te zijn”, licht Van der Kwast toe. “Als wij voor een vacature iemand hebben geselecteerd maar er meer goede kandidaten zijn, is het zonde als je hen niet aan een baan kunt helpen. Ik werd getriggerd door de mogelijkheden die RecruitNow biedt met Cockpit. Dit ATS stelt verschillende vacatures voor, vanuit meerdere jobboards, op basis van gegevens van de kandidaat. Wij kunnen kandidaten benaderen met deze opties en vervolgens contact zoeken met het bedrijf. Zo kunnen we toch een mooie match maken voor de nummers twee en drie voor de oorspronkelijke vacature. Die functionaliteit willen we graag een plek geven in onze dienstverlening.”

Lees ook: Exite verhoogt omzet met 30 procent door nieuw ATS

Een ATS dat business genereert

“Innovatie en digitalisering is essentieel voor succes”, aldus Van der Kwast. “We willen ons recruitmentproces continu doorontwikkelen. Daarbij wil ik geen invoersysteem, maar een ATS dat business genereert. Ik zie RecruitNow als een soort Formule 1 pitcrew. Zij zijn goed in hun business. Als een coureur die goed weet te sturen en te schakelen hebben we met Cockpit een snelle bolide die ons verder brengt, waardoor we telkens grenzen kunnen verleggen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow.

 

Over Auteur

Reageer