Femke Hellemons van Adecco: ‘We worden gedwongen ons opnieuw uit te vinden’

0

Aanstekelijk werkgeverschap is iets waarmee je mensen moet besmetten, zegt Femke Hellemons, Country Head en operationeel directeur van Adecco Nederland. “Een belangrijke drijfveer om terug te komen bij Adecco, is om hier de trots bij mensen weer boven te halen.”

Als een vestiging van Adecco goed scoort op tevredenheid onder medewerkers en flexkrachten, is het recept in bijna alle gevallen: het persoonlijke en oprechte contact. “Eigenlijk draait het dus gewoon om je afspraken nakomen en vriendelijk zijn”, zegt Femke Hellemons, Country Head en operationeel directeur van Adecco Nederland. In het oprechte zit het verschil, denkt ze. “Want je kunt wel aanleren om vriendelijke taal te gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat het ook altijd zo overkomt. Ik denk dat wat Adecco onderscheidt van andere uitzenders –dat krijgen we ook vaak terug van nieuwe collega’s maar ook van flexkrachten- is echte interesse.”

Haar terugkeer naar Adecco twee jaar geleden voelt als thuiskomen, zegt Hellemons. Eerder werkte ze al 14 jaar voor het bedrijf. Na een buitenlands avontuur en een korte uitstap naar Olympia, kwam ze terug als operationeel directeur van Adecco Nederland. Een rol die ze sinds enkele maanden combineert met die van ceo. “Ik ben wat we hier een ‘boomerangetje’ noemen. Daar hebben we er relatief veel van. Afgelopen jaren zijn veel collega’s teruggekomen bij Adecco. Die zeggen na een uitstapje, wat heel gezond kan zijn, dat ze toch weer terug willen.”

Feedback

Aanstekelijk werkgeverschap, of het zijn van een ‘warme organisatie’ zoals Hellemons het noemt, is iets dat in je DNA zit, zegt ze. “Dat begint bij de eerste dag dat je bij ons komt werken. Nieuwe medewerkers starten met een vierdaagse bootcamp waarin je wordt meegenomen in wie we zijn, wat onze purpose en principes zijn. Dat ‘leven’ we iedere dag met elkaar.” “Onze mensen zijn ons onderscheidend vermogen en de reden waarom bedrijven en kandidaten zich met ons verbinden”, stelt Hellemons. Dat vraagt ‘people first’ in alles wat Adecco doet. “Nee, dat lukt niet altijd en ja, dat vraagt continu om open lijnen, openstaan voor feedback en het blijven benoemen van pijnpunten. Alleen dan kom je echt verder.” Prestaties zijn belangrijk – ‘heel belangrijk’ – zegt Hellemons. “Maar als die niet hand in hand gaan met bepaalde waardes, gaat het bij ons op de lange termijn toch geen succesvolle match worden.”

Human Magic

Aandacht voor die waardes en principes is er bijvoorbeeld via het programma ‘Human Magic’. “Daarin erkennen we collega’s. Niet om hun financiële performance, maar om de impact die zij maken op klant, collega en flexkracht.” Om de tevredenheid van medewerkers te meten, gebruikt de uitzender ‘feedbackinstrument’ Your Voice Matters’. “Daaruit horen we hoe we in de organisatie scoren. De resultaten geven dus vooral inzicht voor interne verbeterplannen.” Dit in tegenstelling tot het ‘Great Place to Work’ onderzoek waar de uitzender jarenlang aan meedeed. Dat geeft je als organisatie een titel om naar buiten toe uit te dragen. “We zijn ermee gestopt, omdat het een beetje te veel een marketing-dingetje werd”, legt Hellemons desgevraagd uit. “De vraag is of je dan nog eerlijke feedback krijgt van je mensen of dat iedereen denkt ‘het is een gave titel om op mijn visitekaartje te zetten want dan is het makkelijker om bij een prospect binnen te komen’.” Wat ook meespeelde in het besluit te stoppen, erkent Hellemons, zijn de kosten van zo’n onderzoek. “Met dit soort partijen zie je wel dat naarmate er meer interesse is, de prijs ook navenant omhooggaat.”

Flexwerkers

Voor flexwerkers vertaalt Adecco’s visie op aantrekkelijk werkgeverschap zich in ‘aandacht voor de mens’. “We willen van toegevoegde waarde zijn in iemands leven. Dat gaat over meer dan alleen regelen van werk, het gaat over het boeien en binden van flexmedewerkers.” Adecco selecteert niet sec op cv of diploma maar echt op competenties, zegt Hellemons. “Dat hebben we anderhalf jaar geleden kracht bijgezet door Adecco Training te lanceren. Dat is volledig gericht op het up- en reskillen van flexkrachten. Ingegeven door de enorme schaarste maar ook het gebrek aan bepaalde skills.” Denk aan proces-operators in fabrieken waar een groot tekort aan is, zegt Hellemons. “Dat is een gekwalificeerd beroep, dus je hebt er een serieuze opleiding voor nodig. Een van de dingen die we doen is met bestaande krachten die ongeschoold of licht geschoold werk doen in gesprek gaan. Om ze op basis van hun competenties begeleid op te leiden tot proces-operator. Zodat ze ofwel bij een opdrachtgever een betere positie krijgen – vaak in de vorm van een vaste baan – ofwel op de arbeidsmarkt een betere positie tegen betere voorwaarden krijgen.” Op dat punt wordt de branche in het maatschappelijk beeld echt tekortgedaan, vindt Hellemons. “De uitzendsector doet ontzettend veel als het gaat over het begeleiden, zeker van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Soms worden we echt nog in een het hoekje van dertig jaar terug gezet, maar dat klopt natuurlijk al lang niet meer.”

Taaltrainingen

Als je ziet wat Adecco bijvoorbeeld aan taaltrainingen doet – “dat is echt gigantisch veel. Denk aan de vluchtelingen uit Oekraïne en Poolse arbeidsmigranten die hier een baan vinden. Vaak eentje waarbij ze in eerste instantie niet de Nederlandse taal machtig hoeven te zijn. Maar wil je hier je positie verbeteren, dan is taal een belangrijk onderdeel. Met de vele taaltrainingen aan Poolse flexkrachten, zorgen wij daarvoor.” De meer dan honderd online trainingen en cursussen in de academy variëren van een cursus Spaans tot opleidingen voor de financiële sector. Iedereen heeft toegang tot de database, ook vaste krachten. “De ambitie is om dit jaar een op de vier mensen een training te laten doorlopen”, aldus Hellemons. Opleiden kan in huis, maar ook in samenwerking met ROC’s en andere opleiders.

Dalende omzet

Ondanks dat Adecco op het gebied van aanstekelijk werkgeverschap dus duidelijk iets goed doet, ziet de uitzender al jaren de omzetten dalen (zie kader): waarom lukt het niet om dat resultaat naar omzet vertaald te krijgen? “Dat we jarenlang te kampen hebben gehad met omzetdaling is natuurlijk hartstikke pittig. Vooral voor onze mensen.” Het is een optelsom, stelt Hellemons. “Het wil niet zeggen dat het met alle onderdelen niet goed gaat. In een onderdeel als Adecco Training zijn we succesvol en er zijn genoeg vestigingen die het ook de afgelopen jaren goed hebben gedaan. Maar het wegvallen van een deel van de omzet kun je niet altijd direct compenseren.” In de twee jaar en de paar maanden dat ze terug is, is ze ‘heel erg gaan bouwen aan het fundament’. “Je ziet nu dat we het het eerste kwartaal een stuk beter doen dan de markt. Dus daar zijn we wel terrein aan het winnen.” Vergeleken met de andere grote generieke uitzenders wel, maar loopt het model van groot generiek uitzenden niet op zijn eind? “Eerst even de vergelijking: als je dat doet, is het logisch je met gelijksoortige spelers te vergelijken. En daarbinnen zeg ik: we hebben een aantal pittige jaren gehad en daar komen nu de eerste positieve signalen. We gaan terug naar de stijgende lijn en ik gun het al onze collega’s om dat succes weer verder uit te bouwen.”

Historisch punt

Kijk naar wat er in het speelveld van de grote generieke uitzenders gebeurt, zegt Hellemons. “Dan zie je dat we met verdergaande wet- en regelgeving naar een steeds meer vergelijkbare positie van flex en vaste medewerker gaan.” Die verbeterde positie van de flexkracht vindt ze per definitie een goede ontwikkeling. “Maar minder positief is dat daardoor iedere keer dat wij door innovatie en digitalisering denken een stap te kunnen maken, dit teniet wordt gedaan door de administratieve last. Het vak is daarmee wel heel complex geworden.” We zitten op een historisch punt, zegt Hellemons. “Nooit eerder hebben we zo’n extreme schaarste gehad, met zo’n enorme inflatie en de ene crisis na de andere. Dat maakt dat er eigenlijk ook geen referentiepunt meer is. En dat vind ik ook wel weer mooi. Het inspireert mij ook, want we worden gedwongen – als grote uitzender maar ik denk dat het geldt voor iedere speler in deze branche – om onszelf opnieuw uit te vinden en te kijken welke positie we gaan innemen.”

Omzet Adecco Benelux

Adecco Benelux ziet al jaren op rij de omzetten dalen (Adecco geeft geen specifieke cijfers voor Nederland), met uitzondering van het laatste kwartaal vorig jaar. Toen steeg de omzet ten opzichte van een jaar eerder met 3 procent. Maar in het eerste kwartaal volgde lichte krimp van 2 procent. Vergeleken met andere grote uitzenders is die krimp wel beperkt: zo zag Randstad Nederland zijn omzet dalen met maar liefst 11 procent en Manpower Group Nederland daalde met 6 procent.

 

Leiderschap

Dat vraagt betrokkenheid, zegt ze – en die heeft ze: “een belangrijke drijfveer om terug te komen bij Adecco, is om hier de trots bij mensen weer boven te halen, om de glans terug te krijgen.” Het eerste wat ze dacht bij terugkomst: ‘de mensen hier verdienen beter, dit kan en moet beter’. “Als je als organisatie jaren op rij niet goed presteert, doet dat iets met het geloof. En dat betekent dat je als management daar vanuit leiderschap heel stevig moet inzetten. Laat zien wat de potentie is en hoe je daar samen kunt komen.” “Er is niet één simpel recept om iets op te lossen. Ik zie het als een bolletje wol dat in elkaar geklit zit en dat ontward moet worden: je bent continu op zoek naar een stukje draad en dan kom je weer een volgende knoop tegen en zit je te puzzelen om dat knoopje eruit te halen.” Stap voor stap dus, met natuurlijk een overall visie, ‘maar ook met oog voor het hier en nu om de weg vrij te maken voor mensen om te excelleren’. Op de vraag hoe dat grotere plan er voor Adecco uit ziet, zegt ze: “dat gaat over heel duidelijk kleur bekennen waar we wel en niet van zijn. En dat betekent je enerzijds zo organiseren dat je voor de verschillende doelgroepen, zowel aan kandidaat- als klantenkant, een passende oplossing hebt. Voor een mkb-klant vraagt dat andere service dan voor een grote inhouse-klant.” Om die reden is de afgelopen jaren voor duidelijke businesslines gekozen. En richt Adecco zich op ‘toekomstbestendige sectoren’: pharma, automotive, logistics, public en manufacturing.

Invloed

Focussen en waarde toevoegen dus. “En ergens is het dan ook echt zo simpel dat als je heel gericht aandacht aan iets besteedt, je daar succesvol in kunt zijn. En dan ga je daarin ook positie opbouwen.” Van de elkaar snel opvolgende veranderingen in de wereld ligt ze geen moment wakker. “Een van de belangrijkste managementlessen die ik heb geleerd is je te focussen op zaken waarop je invloed hebt. De rest heb je je naartoe te verhouden en je op te organiseren, maar hoef je niet altijd op te lossen.” En heel belangrijk voor haar, altijd: je hoeft het niet alleen te doen. “Ik maak veel gebruik van mijn collega’s. Niet alleen het directieteam, maar ook de mensen aan wie leidinggeef en de mensen in het veld en op het hoofdkantoor. Ik merk dat als je uitdagingen uitspreekt, het beeld van de situatie verscherpt. En het creëert ook vaak meer oplossingsrichtingen waarbij mensen met andere insteken komen. Die ik dan weer kan koppelen om er iets moois uit te laten komen.” Dat koppelen is precies waarom ze ooit in deze branche is gaan werken. “Het aan elkaar knopen van wat je ziet en hoort, de match maken en verbinden – daar hou ik van.”

Plannen

Gevraagd naar waar Adecco Nederland over twee à drie jaar staat, zegt Hellemons: “We gaan door op de ingezette koers, met versnelde groei in Adecco Training en Adecco Permanent Recruitment. Om over een paar jaar weer een fors maatje groter te zijn dan vandaag.” De kunst is je daar te organiseren waar je het meest relevant bent – dat betekent vestigingen openen om te kunnen blijven groeien in de mkb-markt, voegt ze daaraan toe. “Hoeveel weet ik nog niet, maar het zit in de plannen.”

Dit artikel is geschreven dooor Ellen Nap voor Flexmarkt-magazine

Bio Femke Hellemons

Adecco is Femke Hellemons bijna met de paplepel ingegoten: haar moeder werkte er en vanaf haar 15de had ze er bijbaantjes. In 1999 werd ze manager van de vestiging ’s-Hertogenbosch. Ze klom op en ging in 2013 voor buitenlands avontuur: 4,5 jaar lang leidde ze Adecco Singapore. Terug in Nederland ging ze aan de slag bij Olympia. Om eind 2020 dus terug te keren bij Adecco als operationeel directeur. Per 1 juni is zij benoemd tot Country Head Adecco Nederland. Zij volgt hiermee Adriaan Belonje op die ‘vanuit persoonlijke overwegingen’ heeft besloten de Adecco Groep te verlaten.

 

Wil je alle artikelen uit Flexmarkt-magazine lezen, inclusief de Flexmarkt Omzetranglijst, abonneer je dan op Flexmarkt pro. 

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer