Uitzendbureaus worden aangepakt

8

De 100 uitzendbureaus die het meest over de schreef gaan worden vanaf dit najaar als eerste aangepakt door de Belastingdienst en de Inspectie SZW. Minister Henk Kamp van Sociale Zaken heeft dat maandag aan de Tweede Kamer geschreven. Hij versterkt daartoe de opsporing en handhaving.

 

Het gaat om bureaus die onderbetalen, geen sociale premies afdragen, mensen uitbuiten en daardoor op oneigenlijke manier concurreren. De Inspectie SZW heeft sinds maart 232 inspecties bij uitzendbureaus verricht en 17 invallen gedaan. De afgelopen week vonden nog invallen plaats in Den Haag en Leeuwarden. Daarbij werd iemand aangehouden en zijn auto’s in beslag genomen vanwege openstaande belastingboetes.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

8 reacties

  1. Jan Groenewegen op

    Het bovenstaande wordt al jaren gezegd, echter in de praktijk is het iets lastiger om resoluut op te treden.
    De 100 meest over de schreef gaande uitzendbureaus zijn voor 90 % in handen van niet autochtonen. Politiek en maatschappelijk is het discriminatie als juist die groep aangepakt wordt.
    De opsporing en handhaving blijft dus dweilen met de kraan open. Vergunningplicht is een noodzaak om oneigenlijk gebruik van het sociale stelsel te beperken.

  2. Jammer dat het zover heeft moeten komen en de branche het kennelijk niet zelf heeft kunnen voorkomen of zelfs maar verhelpen. Uitzendarbeid is qua reputatie weer terug bij af. Dat hebben de ABU, NBBU en de grote uitzenders aan zichzelf te wijten.

  3. Rare stelling Bert kan je die toelichten? Misdaad is toch overal een probleem? Dat er een lage prioriteit aan handhaving gesteld wordt dat is me wel al opgevallen ja. Maar de rol van ABU etc snap ik dan niet…

  4. Erwin Opgelder op

    @Bert Landman
    Waarom vind je dat dit te wijten is aan de brancheorganisaties? Zij zijn al jaren bezig om vergunningplicht, certificering etc. verplicht te stellen. Dit is volgens mij meer te wijten aan Den Haag. De brancheorganisaties lobbyen voldoende over deze punten, de zet is aan Den Haag om hier concreet iets mee te doen.

    Daarnaast een prima zaak om “foute” uitzenders aan te pakken, autochtoon of niet. Het is een goed signaal naar de inleners die willens en wetens zaken doen met dergelijke uitzendbureaus. Kamp laat hiermee opnieuw zien dat het fenomeen foute uitzendbureaus rap aangepakt moet worden.

  5. Het zou voor iedereen beter om deze lijst met foute uitzendbureaus gewoon te publiceren zodat mensen weten met wie ze te maken hebben. Het zo genoemde name and shame. Natuurlijk wel met onderbouwing en met strafbare feite gepleegd door deze organisaties. Moeten natuurlijk wel zijn veroordeeld voor deze feiten.

  6. Het is in de technische branche vaak geen zaak van onderbetaling maar juist van overbetaling (in vergelijking met de vaste mensen in dienst / CAO).

    Deze constructie kan door het geven van enorme netto (reiskosten)vergoedingen aan de mensen. Dit gebeurt steeds vaker en ze zouden op deze vergoedingen meer moeten controleren.

  7. Jan Groenewegen op

    Kamp pakt wel iets aan, het beleid blijft echter achter de feiten aanlopen. Meer dan 50% van alle boetes opgelegd door inspectie SZW, zijn oninbaar en of de vogels zijn al naar warmere oorden vertrokken.

  8. @Jan Groenewegen : 90% niet autochtoon! Ik zou al te graag willen zien dat deze lijst wordt gepubliceerd, zodat ook jij kan zien om welke bureaus het gaan en dan zul je wel degelijk schrikken alvorens een vooroordeel te hebben!
    Ik heb maar een verwoording voor mensen als jij, alleen ga ik dat hier niet neerzetten, uit respect voor mensen die toch slimmer denken dan jij. En ja, ik ben allochtoon.

    @Bert Landman: Helemaal eens met je. Ze hebben aan zichzelf te danken. Dit is nu eenmaal een feit en deze feiten kunnen onderbouwd worden als je ziet dat bijvoorbeeld zelfs de grote uitzenders, puur om marktaandeel te vergoten, voor bouttarieven de markt opgaan. Bij de ene klant het verlies nemen om vervolgens bij een andere klant de marge te compenseren.

    @Kamp : aanpakken doe je niet op deze wijze. Je praat veel, maar er gebeurt vooralsnog te weinig. We willen geen woorden meer maar daden. Als je toch A zegt, laat die B er dan ook uit floepen. Zet die lijst toch gewoon online en zorg voor een sneller herstel van de uitzendmarkt. Daar help je iedereen mee. Als de eerste lijst verschijnt, dan zijn die bureaus snel klaar met hun activiteiten en kun je verder met een nieuwe lijst.

    Maar wat je nog beter kunt doen:

    In het verleden had je diverse partijen die controles hielden in de uitzendmarkt. Om dit overzichtelijker te maken is alles onder 1 dak, SNA, verder gegaan. uiteindelijk zijn we een paar jaar verder en heb je weer diverse instellingen! Er zijn te veel partijen bezig met de uitzendmarkt, waardoor je het overzicht weer kwijt raakt. Maak er een grote groep van en geen randgebeuren meer. 1 Vaste partij die de totale controle op zich neemt en die bestaat uit ex-uitzenders met verstand van zaken!

Reageer