Treffer Uitzendbureau: ‘Automatisering geeft ruimte voor persoonlijke benadering’

0

Sinds de oprichting in 2007 groeit Treffer Uitzendbureau 20 à 25 procent per jaar. Ook vorig jaar toen COVID-19 uitbrak. Hoe komt dit? “Het zit ‘m in de uitgebalanceerde combinatie van automatisering en persoonlijke aandacht”, aldus Mireille van Wendel, eigenaar van Treffer Uitzendbureau.

Persoonlijke aandacht, maatschappelijke betrokkenheid en persoonlijke ontwikkeling zijn de waarden van waaruit Treffer Uitzendbureau werkt. “Want”, zegt Van Wendel, “iemand moet voor je willen werken, in plaats van alleen maar werken om geld te verdienen. Iedereen vindt het fijn om gezien te worden, in het zonnetje gezet te worden of een ander persoonlijk extraatje te krijgen. Zeker nu er meer vacatures dan arbeidskrachten zijn, is het belangrijk dat je je als werkgever onderscheidt. Onze kracht zit in die persoonlijke benadering.”

Intuïtievere software

Het gebruik van de juiste systemen helpt het uitzendbureau die persoonlijke dienstverlening te bieden. In het geval van Treffer Uitzendbureau een duurzame match tussen medewerker en klant in onder meer de schoonmaak, groenvoorziening, bouw en horeca. Van Wendel: “Sinds de opstart van het bedrijf deden we alle frontoffice taken met behulp van uitzendsoftware, bijvoorbeeld werkzoekenden inschrijven en de bijbehorende intake-aantekeningen maken. Dit liep als een trein, maar het systeem was verouderd. We zochten daarom een intuïtiever systeem dat met ons meedenkt en verder gaat dan alleen administratie.”

Mireille van Wendel: “In coronatijd hielden en houden we nauw contact met iedereen; klanten en medewerkers.”

Van Wendel kwam uit bij RecruitNow, een leverancier van innovatieve recruitmentsoftware voor uitzendbureaus, werving- en selectiebureaus en detacheringsbureaus. “De presentaties waren veelbelovend en de software bood veel mogelijkheden voor koppelingen met bijvoorbeeld een backoffice-systeem en uitbreiding van functies”, vertelt de eigenaar. “Je betaalt voor wat je afneemt en wat past bij jouw organisatie. Hierdoor kunnen wij ook de oplossingen benutten die de grootste bureaus gebruiken. Daarbij was de belofte dat iedere consultant het makkelijk onder de knie zou krijgen.”

 Meer klanten en duurzame matches

“Er is geen woord van gelogen”, aldus Van Wendel. “Cockpit, het systeem van RecruitNow, denkt voor ons. Als wij nu een werkzoekende inschrijven, zien wij automatisch bij welke vijf klanten hij zou passen. Mochten wij geen bestaande passende klanten hebben, laat het systeem juist passende potentiële klanten en hun vacatures zien, oftewel salesleads. Zo hebben we onze klantenkring al diverse keren uitgebreid.”

Daarbij ziet de software veel meer aanknopingspunten voor een match tussen werkzoekende en klant dan Van Wendel gewend was van het vorige systeem. “Matchen kan gaan op basis van eigenschappen als ‘teamgeest’, ‘enthousiast’ en ‘doorzetter’ tot op taalniveau. Hoe specifieker de consultants het invullen, hoe uitgebreider en duurzamer de matches zijn. Dit sluit helemaal aan bij onze visie voor persoonlijke ontwikkeling. Een werkzoekende kan en wil meer dan dat zijn cv voorspiegelt.”

Meeliften op innovaties

Van Wendel vindt het ook ideaal dat elke werkzoekende een digitaal profiel heeft waarin alle communicatie wordt bijgehouden. “Iedere medewerker of klant gebruikt namelijk een ander communicatiekanaal. Deze software ondersteunt de belangrijkste communicatiekanalen zoals WhatsApp en e-mail, alles staat overzichtelijk bij elkaar en is tegelijkertijd AVG-compliant.”

Lees ook: Daaf geeft slinger aan arbeidsbemiddeling met optimale automatisering

“Als er nieuwe relevante communicatiekanalen bij komen, wordt de software geüpdatet”, vervolgt Van Wendel. “Via een mailing worden wij op de hoogte gesteld van wat er qua innovaties aan komt, want de software verbetert continu. Ook wij kunnen altijd onze eigen suggesties kwijt bij het productteam. Wanneer dezelfde behoefte ook bij anderen aanwezig is, wordt dit meegenomen in een update. Zo liften wij mee met alle innovaties en zijn we net een stap verder dan de concurrent.”

 Automatiseringsslag

Nu de frontoffice software staat, wil Treffer Uitzendbureau doorpakken met automatiseren. Momenteel is de backoffice software van HelloFlex aan de beurt, waar een standaardkoppeling met Cockpit voor komt. Van Wendel: “Zodra straks een werkzoekende een plaatsing krijgt, wordt dit automatisch in de software van de backoffice verwerkt. Zo staat direct het contract, de loonverklaring en urenregistratie klaar voor deze medewerker.”

Familiebedrijf in arbeidsbemiddeling

Mireille van Wendel begon in 2007 Treffer Uitzendbureau. Het bureau is inmiddels uitgegroeid tot een familiebedrijf waar haar man (vestigingsmanager), twee kinderen en een partner van een van de kinderen een functie vervullen. Het bureau richt zich op arbeidsbemiddeling in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Bovendien denkt het bedrijf mee met werkzoekenden over loopbaanmogelijkheden en adviseert het werkgevers over organisatievraagstukken.

Daarna gaat het uitzendbureau aan de slag met een volgend project, namelijk online recruitmentcampagnes draaien op de belangrijkste jobboards, een uitbreiding van Cockpit. Van Wendel kijkt hiernaar uit, omdat het steeds moeilijker is om aan mensen te komen. “We zien de markt veranderen vanwege onder meer de coronacrisis. Er zijn veel vacatures, maar weinig arbeidskrachten. Wanneer wij straks een nieuwe vacature publiceren, komt die automatisch op de door ons gekozen jobboards zonder dat wij er verder iets voor hoeven te doen.”

 Extra persoonlijke benadering

De uitgebalanceerde automatisering in combinatie met de persoonlijke benadering werkt, aldus Van Wendel: “Sinds de oprichting in 2007 groeien wij 20 à 25 procent per jaar. Ook vorig jaar. We hielden en houden nauw contact met iedereen – klanten en medewerkers. Waar lopen jullie tegenaan? Welke mensen hebben jullie nodig? Door de automatisering kunnen wij ons volledig focussen op het recruiten en bemiddelen van mensen. De systemen nemen alle administratieve handelingen uit handen, waardoor wij ruimte hebben om een stap verder te gaan: een kaartje voor iemands verjaardag, een bosje bloemen bij een afscheid of een telefoontje na ziekte.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow.

 

Over Auteur

Reageer