House of HR: voor elke sector en type job een bedrijf

0

Op 8 juni 2023 zijn op het FleXevent de awards uitgereikt voor de snelste groeiers in de flexbranche in 2022. In de omzetklasse boven 500 miljoen werd de award wederom uitgereikt aan House of HR. Annet Maseland ging in gesprek met ceo Rika Coppens. 

Het jaar 2022 was in alle opzichten prijswinnend voor House of HR. Maar van tevreden achteroverleunen is geen sprake, zegt ceo Rika Coppens, die op overnamepad blijft.

Het jaarverslag van House of HR oogt als het bordspelletje Risk. Op de kaart van Europa zijn Nederland en België ‘veroverd’. Frankrijk en Duitsland zijn zo goed als in the pocket en House of HR rukt gestaag op in Europa en daarbuiten. De trits bedrijven die het moederbedrijf vorig jaar inlijfde – zestien overnames in vier landen – is indrukwekkend.

Te veel om op te noemen, zegt Coppens. “Onze ambitie is voor elke sector en type job een bedrijf te hebben en dat over de landen heen uitbouwen.” Hoog op het wensenlijstje stonden IT en gezondheidszorg. Die wens is voor Nederland vervuld met de aankoop van TMI, een van de grootste bedrijven in rekrutering en detachering voor de gezondheidszorg. Met de overname van LD Personalvermittlung en Pluss werd het een van de grootste spelers in de Duitse zorgsector. In Duitsland wist het ook de hand te leggen op IT-speler Solcom. Naast de overnames groeide de HR-dienstverlener ook sterk in de bestaande bedrijven (‘PowerHouses’) Redmore, House of Covebo, Cohedron in Nederland, Abylsen in Frankrijk en Accent in België.
Bekijk hieronder de beelden van de uitreiking van de award aan Rika Coppens.

Prijzen

Voor House of HR houdt de prijzenregen niet op. Jaar na jaar is het de grootste groeier in de Flexmarkt Omzetranglijst. Begin 2023 is Coppens uitverkozen tot manager van het jaar in België; een prijs die ze enigszins twijfelend in ontvangst nam. Zo in de spotlights staan is niet haar ding, zegt ze. Maar de collega’s vonden dat iemand die zo hard roept dat vrouwen vaker het podium moeten pakken, dan ook zelf maar de daad bij het woord moest voegen. Dus ging ze. Ook internationaal stijgt de HR-dienstverlener in de ranglijsten: met een omzet van 3 miljard bezet het een eervolle 23ste plek op wereldranglijst SIA van grootste staffingbedrijven.

Rika Coppens (CEO House of HR)

Omzet

Zo’n omzetranglijst is niet zaligmakend, onderstreept Coppens. Om te beginnen vindt ze de ebitda – de operationele cashflow – minstens zo belangrijk voor de waardering van het bedrijf. Die ebitda groeide in 2022 met een stevige 12 procent. Een HR-dienstverlener als House of HR laat zich bovendien lastig vergelijken met pure staffingbureaus. “Als we de cijfers analyseren, bekijken we per deelmarkt de lokale vergelijkbare spelers. In Frankijk is dat bijvoorbeeld Altran. Nederlandse powerhouses als Redmore of Cohedron zetten we af tegen Brunel of Yacht. Maar overall, mag ik toch wel zeggen, horen we bij de betere leerlingen van de klas.”

Ondernemen in vrijheid

Het Belgische House of HR begon in 1995 als kleine uitzender en telt inmiddels elf zelfstandig opererende dochterondernemingen (‘powerhouses’) en ruim vijftig gespecialiseerde nichemerken (‘boutique brands’). Kenmerkend voor de bedrijfscultuur is de decentrale structuur, waarbij de dochterondernemingen in alle vrijheid kunnen ondernemen. Grote namen in Nederland zijn Continu Professionals (bouw en techniek), consultant Redmore en uitzendbureau Covebo, dat onder andere bemiddelt in arbeidskrachten uit Oost-Europa. Maar ook Cohedron, full-service provider in de publieke sector en zorgdetacheerder TMI. In 2022 werd Bain Capital Private Equity met een belang van 55 procent meerderheidsaandeelhouder. De grootste buy-out door private equity in België ooit, vermeldt het Annual Report. Met investeerder Bain is House of HR in staat verder te groeien.

 

Cultuur

Een uitdaging voor een snelle groeier als House of HR is het vasthouden van de cultuur. Kenmerkend is het ondernemerschap laag in de organisatie, maar ook het dienstverlenende karakter van de holding, die weg wil blijven bij een corporate structuur. “We hebben geen headquarter, maar een support center”, zegt Coppens. Hoe houd je die cultuur vast als een bedrijf zo snel groeit? “Voor een deel is dat selectie. We hebben alleen echte entrepreneurs, ondernemers by nature, die er volledig voor gaan. Om de cultuur te behouden is het verder belangrijk dat de medewerkers van de verschillende bedrijven zo nu en dan samenkomen. Vorig jaar is dat voor het eerst gebeurd tijdens ons Happy Rebel Festival in Eindhoven. Dan zie je hoe gelijklopend die spirit is in al die bedrijven.” “Er zit ook een gezond spanningsveld”, vervolgt Coppens. “We moeten waken voor te veel centraliseren. We willen geen bedrijf zijn dat best practices opdringt. Wat we dus absoluut niet doen, is één software van één leverancier erdoor duwen. Als groep ondersteunen we verschillende softwarepakketten waaruit bedrijven kunnen kiezen. Als er een goede reden is, kunnen ze daar alsnog van afwijken.”

Op de vraag wat de ambitie is voor de komende jaren, antwoordt Coppens als eerste verdere groei. “Vooral in Frankrijk en Duitsland, dat blijven landen waar we nog iets zijn ondervertegenwoordigd. Als het even kan nog een extra land. Verder zijn we een digitaliseringslag aan het maken. We kopen veel bedrijven, maar die zijn niet altijd even ver met hun tools en apps.”

Zzp

Iets waar ze komende jaren mee aan de slag moeten, is het ‘zzp-verhaal’. Bestaat daar angst voor? Allesbehalve dat, zegt Coppens. “Elk land heeft een expertisegroep. De Nederlandse groep is met de arbeidsmarktnota van minister Van Gennip aan de slag gegaan. Wij hebben weinig te vrezen, omdat we zijn weggebleven van de lager betaalde freelance-profielen. Goedkope freelancers zijn niet duurzaam.”

In de nieuwe wetgeving ziet Coppens veel kansen. “Wat er ook uitkomt, ik weet nu al dat we proactief naar buiten zullen komen. We hebben min of meer al iets klaarliggen. Toch hoop ik niet dat de minister het freelancen te zeer gaat inperken. De mensen willen het namelijk zelf heel graag. Als het via freelance niet kan, dan zal het detacheren of uitzenden worden. Dat hebben we ook allemaal. Als het niet linksom lukt om flexibiliteit in te bouwen, doen we het rechtsom want dat is de vraag van zowel klant als freelancer zelf. Hoe we het freelance-verhaal gaan vormgeven en op welke manier we het in de markt gaan zetten, wordt een belangrijk punt de komende jaren.”

Detacheren

Een pijnpunt voor Coppens is de inlenersbeloning voor detacheerders. Daar zou sprake van kunnen zijn mocht er een volledige gelijkschakeling met uitzendkrachten komen. Coppens vindt dat totaal onterecht. “Bedrijven die aan detachering doen, zijn volwaardige werkgevers, met eigen opleidingen, die starters een kans geven zich te oriënteren op de arbeidsmarkt.” Dat onderscheid tussen uitzenden en detacheren moet er zijn, anders wordt het een heel lastig model, zegt ze. “Maar ook daar zullen we wel weer iets op vinden.” Gaat ze minister Van Gennip (SZW) daarop aanspreken? “Dat is zeker het plan”, zegt ze ferm. “Het nadeel van onze sector is dat alles zo snel op dezelfde hoop wordt gegooid. Het is een kwestie van uitleggen waar goede flex voor staat. Daar blijven we als House of HR voor strijden.”

Deze award wordt gesponsord door BackOfficer. Dirk Tausch legt in onderstaande video uit wat Backofficer is en doet en hoe zij uitzendondernemingen kan ondersteunen.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer