Mystery guests gaan discriminatie uitzenders peilen

10

Mystery guests gaan peilen in hoeverre discriminatie in de uitzendbranche voorkomt. Nepopdrachtgevers zullen foute verzoeken indienen bij uitzendbureaus, omdat eerder is gebleken dat hieraan nogal vaak gehoor wordt gegeven.

Pakket maatregelen

De inzet van mystery guests maakt deel uit van een pakket aan maatregelen om discriminatie in de uitzendbranche tegen te gaan. Dat bleek donderdag na overleg tussen staatssecretaris Paul de Krom (Sociale Zaken), de brancheorganisaties ABU en NBBU, en vertegenwoordigers van het Landelijk Overleg Minderheden (LOM).

Onderzoek

De Krom is het overleg aangegaan, omdat eind vorig jaar uit onderzoek bleek dat driekwart van de uitzendbureaus verzoeken inwilligt van werkgevers die aangeven dat ze geen Turks, Marokkaans of Surinaams personeel willen. Volgens een woordvoerster van de NBBU blijkt uit het onderzoek van eind vorig jaar niet alleen dat ‘schrikbarend veel intercedenten meegingen in discriminerende verzoeken van opdrachtgevers, maar ook dat ze vaak niet goed wisten hoe ze hierop moesten reageren’. De woordvoerster stelt dat de meeste medewerkers wel wisten dat het verzoek fout was, maar dat ze niet mondig genoeg waren om daarmee goed om te gaan. Bovendien waren ze vaak bang om een opdrachtgever voor het uitzendbureau te verliezen.

Antidiscriminatiecode voor bedrijven

De ABU en NBBU werken nu ook nog aan een ‘antidiscriminatiecode’, de code Stichting Normering Arbeid, voor bedrijven die willen voldoen aan het keurmerk voor uitzendondernemingen. Verder worden onder meer ‘weerbaarheidstrainingen’ voor de medewerkers van de uitzendbureaus georganiseerd met het LOM.

De brancheorganisaties zich hard om een bepaling over discriminatie op te laten nemen in de zogeheten code Stichting Normering Arbeid. Deze code is het keurmerk voor uitzendondernemingen. Bedrijven die dit  keurmerk  hebben moeten zich dan ook houden aan het verbod op discriminatie om het keurmerk te mogen behouden.  Het LOM neemt het initiatief voor een conferentie waarbij ook de koepelorganisaties van werkgevers zullen worden betrokken bij de oplossing van dit vraagstuk. De staatssecretaris steunt dit initiatief.  

Staatssecretaris: ‘Ik verwacht progressie’

De Krom is positief gestemd over deze initiatieven van de branche en sprak vanmorgen dan ook het vertrouwen uit dat de maatregelen effect zullen sorteren. De Krom: “Ik verwacht progressie. Stevige inzet van vele partijen is nodig, niet alleen de brancheorganisaties en uitzendbureaus kunnen het probleem oplossen, ook het bedrijfsleven heeft een verantwoordelijkheid om geen discriminerende verzoeken bij uitzendbureaus neer te leggen.

Hoorzitting

De Tweede Kamer houdt woensdag nog een hoorzitting over de vermeende discriminatie in de uitzendbranche.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

10 reacties

  1. Meer nog dan controleren op discriminatie van al die oorspronkelijke buitenlanders, kunnen ze al die uitzend-consulenten inderdaad beter controleren en persoonlijk beboeten op (medewerking aan)leeftijdsdiscriminatie van kandidaten die al in de bijstand/WW zitten. Deze “ouderen” hebben n.l. vaak nog een gezin te onderhouden, moeten op een houtje bijten en krijgen met hun vele achtergrond aan kennis en ervaring niet de kans om weer aan het (tijdelijk)werk te mogen. De consulenten discrimineren beslist niet alleen in opdracht van de klant op leeftijd! Deze “ouderen” hebben het geld harder nodig dan al die jongeren die net komen kijken.

  2. Rien Suijkerbuijk op

    Prima dat hierop wordt gelet alhoewel het ook voor uitzendbureaus niet te volgen is als kandidaten worden voorgedragen die voldoen aan de voorwaarden en dan toch door de opdrachtgever worden geweigerd omdat andere kandidaten “beter in het profiel passen”. En dat slaat alles uit handen.

  3. Geachte opdrachtgever,
    Daar de nuances van het woord “discriminatie” niet door onze politieke leiders kunnen worden uitgesproken, verzoeken wij u hiermee in het vervolg slechts aanvragen bij ons te plaatsten met als omschrijving: “medewerker”. Dit omdat elke gevraagde kwalificatie, elk verzoek om een positieve of negatieve eigenschap en elke vorm van of gebrek aan ervaring door onze, per definitie subjectieve, medemens als “discriminatie” kan worden opgevat. Wij weten allen dat u slechts de beste medewerker (M/V/Jong/Oud/Allekleurenvanderegenboog/etc.) op de juiste plaats wilt krijgen maar dit is volgens artikel 1 van onze grondwet verboden. Dank voor uw begrip.

  4. Ik werk al jaren voor een groot uitzendbedrijf en het is wellicht ook niet voor niets dat bedrijven dit aangeven.

    Hebben ze daar in Den Haag ook al eens aan gedacht. Niet alle mensen hebben hetzelfde werketos of moraal.
    Overtuigingen zijn ook anders bij mensen die niet uit Nederland komen. Wat de een hard werk vindt, vindt de ander juist niet. Wij maken het maar al te vaak mee dat mensen vanuit Turkije, Marokko, Tunesie etc worden opgezegd omdat ze een grote mond hadden, meer geld wilden, ruzie maakten met anderen, opvliegerig zijn, geen opdracht willen aannemen van een vrouw etc.

    Ook wij worden regelmatig (met de dood) bedreigd door deze types uit die regio. Ook zijn de ruiten regelmatig doorgegooid en auto’s gekrast (alleen omdat ze geen verhoging kregen omdat ze dat extra verdienden volgens hen)

    Nu is niet iedereen hetzelfde natuurlijk en zijn er ook uitzonderingen van Turken die goed werken. Maar werkgevers hebben maar wat vaak problemen met deze mensen gehad en daarom wordt er gevraagd om geen noordafrikanen of Turken te sturen.

    Het mes snijdt aan twee kanten!!

Reageer