Ommezwaai payrollers werpt zijn vruchten af

0

De ommezwaai die veel voormalige payrollers hebben gemaakt naar HR- en/of backofficedienstverlening, heeft zijn vruchten afgeworpen. De omzetgroei was sterk, in bijna alle gevallen, getuige de Omzetranglijst 2023 van Flexmarkt. Paul Poley maakt een rondgang.

Te midden van de vaak tientallen procenten groei in de Omzetranglijst is het een vreemde eend in de bijt. De cijfers van HelloFlex People kleuren namelijk rood; 21,8 procent krimp over 2022, met een omzet die van 51,4 miljoen euro in 2021 daalde tot 40,2 miljoen in 2022. Bij navraag blijkt deze krimp echter uiterst relatief te zijn.

Dennis de Goeij, algemeen directeur van HelloFlex People, legt uit hoe het zit. “In de backoffice dienstverlening zie je doorgaans twee hoofdvormen. Die waarbij je het juridisch werkgeverschap overneemt en die waar bij opdrachtgevers zelf juridisch werkgever willen blijven of worden. In dat laatste geval doe je als backofficepartij dan echt alleen de ‘harde backoffice’. De exacte vorm heeft echter nogal wat consequenties voor de omzet. Als je het juridisch werkgeverschap overneemt, neem je het hele uurtarief als omzet mee in je berekening en anders slechts alleen je eigen fee.”

Strategiewijziging

Een strategische aanpassing in de bedrijfsvoering is de verklaring voor de omzetdaling van HelloFlex People in 2022 ten opzichte van 2021. De Goeij: “Met HelloFlex People – onderdeel van de HelloFlex Group – doen we met geheel eigen HelloFlex-software de backoffice voor met name mkb-uitzendbureaus. Denk aan het maken van vacatures, het verlonen, het verwerken van uren en het factureren.”

Vorig jaar is De Goeij bij HelloFlex People gekomen als algemeen directeur. “Al snel daarna hebben we de keuze gemaakt ons volledig te richten op fullservice backoffice-dienstverlening. En niet meer op het overnemen van het juridisch werkgeverschap. In de markt zagen we daarnaar alleen nog vraag bij startende uitzendbureaus. Wanneer zij groei doormaken, willen ze dat juridisch werk geverschap weer zelf doen en de rest outsourcen. Deze strategiewijziging heeft wel gevolgen voor de omzetcijfers. Om dat we alleen nog onze fee daarin opnemen, zijn die gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. Maar de cijfers alleen vertellen dus niet het hele verhaal.”

De focus ligt niet meer op het overnemen van juridisch werkgeverschap

Organisch herstel

Met een omzet van 196,2 miljoen euro staat ook dit jaar Staff capital eenzaam bovenaan de omzetranglijst van HR- en backofficedienstverleners. De groei in 2022 bedroeg 18,6 procent. “Daar zit een deel organisch herstel in na corona. Al is dat nog best betrekkelijk, want in het eerste kwartaal van 2022 hadden we met lockdowns te maken. Omdat wij veel horecaklanten hebben, ondervonden wij daar last van. Daarnaast hebben we een aantal mooie nieuwe opdrachtgevers kunnen acquireren”, zegt Rick Simons van Staff capital.

Simons is oprichter van Staff capital en was tot voor dit jaar ook ceo. “Dat stokje heb ik intussen overgedragen aan Shara Smit-Lucassen. Ik richt me momenteel vooral op het ontwikkelen van startups. Zoals Kickjobs, een bemiddelingsplatform voor digitaal uitvoerbare werkzaamheden. Uitzendbureaus kunnen als partner het platform inzetten bij hun opdrachtgevers.”

Minder richten op omzet

Onder Simons’ leiding heeft Staff capital zich in de laatste jaren ontwikkeld tot een HR-techbedrijf met een ‘vijfmerkenstra tegie’. Eigen ontwikkelaars bouwen plat formen voor specifieke doelgroepen. Onder Staff capital vallen vier uitzendmerken en één payrollmerk: Payroll Select. “Met Payroll Select hebben we wel een switch gemaakt. De kleinere mkb-klanten hebben we losgelaten, ten gunste van grootzakelijke klanten. Reden daarvoor is dat we ons meer willen bewegen naar margerijkere trajecten. Dat is meteen onze ambitie voor de komende jaren, dat we minder gaan kijken naar omzet en meer naar winst. Dat geldt dus ook voor onze overige merken, zoals Easyworx, waarmee we backoffice dienstverlening bieden, RPOstaffing, speciaal voor recruitment vraagstukken, en Easyjobs, een relatief goedkoop en aantrekkelijk online uitzendplatform.”

Op naar de zzp’ers

Zowel BackOfficer als HelloFlex People vindt de zzp’ers een meer dan interessante nieuwe doelgroep om zich op te richten. Allebei zien ze bij zzp’ers zelf ook behoefte aan ondersteuning. “Het is duidelijk dat Den Haag ze op de korrel heeft”, zegt Dirk Tausch van BackOfficer. “Wij zouden deze zzp’ers prima kunnen bedienen. Momenteel onderzoeken we waar hun grootste pijn precies zit. Ondertussen hebben we ons zzp-platform reeds gereed.” Ook HelloFlex People wil zzp’ers een helpende hand bieden, vertelt Dennis de Goeij. “We merken dat ze dat nodig hebben. Er is overigens echt nog wel wat nodig voordat we ze goed kunnen servicen. Weliswaar voorziet onze huidige software wel in selfbilling voor zzp’ers, maar dat is nog alleen vanuit het tussenkomstmodel. En niet vanuit het bemiddelingsmodel. Het staat nadrukkelijk op onze planning om dat te gaan aanpassen.”

Focus op backoffice

BackOfficer is voortgekomen uit een uit zendbureau dat naast uitzenden ook payrolldiensten aanbood. “Destijds hadden we een verloningsplatform voor onze eigen mensen,” vertelt mede-eigenaar Dirk Tausch, “en daar bleek belangstel ling voor te bestaan bij andere uitzendbureaus. Met de Wab in zicht besloten wij onze strategie aan te passen en puur uitzenden te combineren met het verlenen van backofficediensten. Wij zijn ons gaan specialiseren in dat laatste. Nu ontlasten we uitzenders, zodat zij zich volledig kunnen richten op klanten en kandidaten. We doen dit met en zonder het bieden van juridisch werkgeverschap. Alles wat een uitzender niet kan of wil, zoals debiteurenbeheer en verloning, nemen wij uit handen.”

Dat is de laatste jaren en in 2022 in elk geval goed gegaan, getuige de omzetcijfers van BackOfficer. Een groei van 60,9 procent ten opzichte van 2021 is serieus te noemen. De omzet steeg van 23,3 miljoen euro in 2021 naar 37,5 miljoen in 2022. “We hebben flink wat nieuwe klanten erbij gekregen”, verklaart Tausch. “Deels door mond-tot-mondreclame, deels door actieve acquisitie via onder meer social media en andere online kanalen. Overigens is de groei ook te danken aan bestaande klanten die zelf gegroeid zijn. Denk aan starters die ooit klein begonnen met hun bedrijf en nu zelf 80 tot 90 man hebben werken. Wij verlenen daardoor uiteraard nu ook meer diensten aan hen. Dit is een levend bewijs dat het uitbesteden van de backoffice aan BackOfficer uitzenders laat groeien.”

Toenemende behoefte

Daarnaast ziet Tausch dat de behoefte in de markt aan backofficepartijen is toegenomen. “Door de backoffice uit te besteden, kun je je als uitzender wapenen tegen het huidige overheidsbeleid. Er kleven steeds meer risico’s aan het vak, waardoor je je als uitzender kunt afvragen of je eigenlijk nog wel kunt groeien zonder de backoffice te outsourcen.”Tegen die marktachtergrond heeft BackOfficer dan ook grote ambities voor de komende jaren. “Wij willen onze omzet binnen twee jaar verviervoudigen. Dat doen we door transparant te zijn over onze werkwijze, door ook de zzp-markt niet te vergeten (zie kader) en met ons softwareplatform de totaalaanbieder te zijn op alle cruciale onderdelen, dus backoffice, midoffice en frontoffice. Bij al deze ambities sluiten we samenwerking, fusies en overnames niet uit.

Lees ook: Payroll na de klap van de Wab

Dit artikel, geschreven door Paul Poley, is eerder gepubliceerd in Flexmarkt magazine, juni 2023. Dit digimagazine is beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro 

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer