Uitzendbranche laat groei op groei zien

0

In periode 5 (week 17 t/m 20) is het aantal uitzenduren met 2 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2010. Ook de uitzendomzet nam toe, namelijk met 3 procent.

Dit blijkt uit de ABU Marktmonitor. Het is de eerste periode waarin de monitor groei laat zien ten opzichte van een periode waarin ook al groei waarneembaar was. In mei 2010 liet de ABU Marktmonitor voor het eerst weer groei zien na de crisis.

In periode 5 van dit jaar zijn het aantal uitzenduren en de uitzendomzet in de technische sector het meest toegenomen. Het aantal uren in de technische sector steeg met 20 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en de omzet nam toe met 19 procent. In de industriële sector is de omzet met 3 procent gegroeid. Ook het aantal uitzenduren nam met 3 procent toe. De administratieve sector is gedaald met 3 procent in uren, de omzet bleef ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar gelijk.

Medische sector

Het aantal uitzenduren in de medische sector is opnieuw gedaald (- 18 procent). Ook de uitzendomzet in de medische sector daalde wederom . In periode 5 is de omzet met 21 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2010. Mei 2010 was de enige periode sinds juni 2008 dat er een kleine groei zichtbaar was in de omzet in de medische tak. Volgens ABN AMRO heeft deze daling te maken met een daling van het aantal vacatures in de zorgsector door forse kostenbesparingen. Bovendien werken steeds meer mensen als zzp-er in de zorg. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal zzp-ers in de zorg in tien jaar tijd met 85 procent is gestegen.

Daarnaast bestaat de flexibele schil in de zorgsector voor een groot deel uit mensen met een tijdelijk contract en oproepkrachten. Zo hebben de zorgbedrijven hun flexibele schil zonder tussenkomst van uitzendbureaus. Volgens Bart Verlegh van Professionals in Flex heeft dit te maken met de btw-vrije regeling die geldt voor de zorgsector. ‘Hierdoor is het voor zorginstellingen financieel aantrekkelijker het personeelsbeleid zoveel mogelijk intern te vervullen. Wanneer er wordt gewerkt met een uitzend-, detachering- of payrollbureau heeft de zorgverlener te maken met extra hoge kosten.’

Delen...Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer