Door de toenemende dynamiek op de arbeidsmarkt en competentieveroudering is het belangrijk om duurzame inzetbaarheid op de agenda te zetten. Uitzendbureaus blijken zich echter minder bezig te houden met de scholing en ontwikkeling van hun krachten.
Duurzame inzetbaarheid vereist dat mensen blijven leren om hun competenties op peil te houden en uit te kunnen wijken naar ander werk wanneer dat nodig is. Werknemers kunnen duurzaam inzetbaar blijven door om- en/of bijscholing en leren op het werk.
Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat uitzendbureaus instrumenten gericht op duurzame inzetbaarheid, zoals scholing voor werk, minder inzetten. In het onderzoek werd gefocust op werkzoekenden met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt. Uitzendbureaus richten zich meer op de bemiddeling naar werk, dan op de voorbereiding en ontwikkeling van de werkzoekenden. Ruim 86 procent van de tijd besteedt de uitzendonderneming aan bemiddeling naar werk bij mensen in de WWB, terwijl niet-uitzenders relatief meer tijd besteden aan voorbereiding en ontwikkeling. Deze zelfde tendens is te zien bij ontslagwerklozen.
1 reactie
In het kader van duurzame inzetbaarheid wordt meestal vanuit organisaties gedacht en gesproken.
Ik ben van mening dat werknemers vooral ook zelf moeten werken aan ‘hun eigen duurzame inzetbaarheid’ hierbij gesteund door hun werkgever, overheid en ook arbeidsbemiddelaars.
Vanuit de incubator ‘vitaliteit en duurzame inzetbaarheid’ hebben een aantal deskundigen een website opgezet om mensen meer bewust te maken van ‘hun arbeidsmarktwaarde, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid’.
JIJ… de nieuwe werker.
Website jijdnw.wordpress. com