Marion Teesink (Eqib): ‘De mens is het goud van je bedrijf’

0

“Zonder mensen geen organisatie”, is de overtuiging van Marion Teesink, oprichter en eigenaar van Eqib | The Human Factor. Het bedrijf gelooft dat mensen bepalend zijn voor het succes van een organisatie. Om hun eigen mensen aan zich te blijven binden wil Eqib groeien, iets waarbij digitalisering een belangrijke rol speelt. Marion: “Onze intentie is om in 2029 marktleider te zijn in Noordoost-Nederland.”

Marion richtte Eqib 19 jaar geleden op. Wat ze alleen begon, werd al snel een partnerschap met Ellen Groothuis en Joost Olde Weghuis. Eqib staat voor Excellent Quality In Business. Want dat is het doel van Eqib: bijdragen aan de kwaliteit binnen organisaties. De afgelopen jaren breidde Eqib haar diensten op het gebied van recruitment uit met HR- en organisatieadvies.

Marktleider in Noordoost-Nederland

Wat startte met één vestiging in het oosten van het land, groeide uit naar drie vestigingen in Hengelo, Deventer en Zwolle. De ambitie is groot. Eqib wil haar mensen blijven binden en boeien. Marion: “De mens is het goud van je bedrijf. Als je de mensen waar je blij mee bent wilt behouden, zul je in beweging moeten blijven. Als we interessant willen blijven voor onze mensen moeten we een plan voor de toekomst hebben, een doel.” En dat doel is duidelijk voor Marion: “Eqib wil als HR-businesspartner en adviespartij in 2029 de marktleider in Noordoost-Nederland zijn.”

‘De mensfactor kun je niet automatiseren’

Als volwaardig HR-businesspartner helpt Eqib organisaties hun doelstellingen te realiseren en de juiste mensen op de juiste plek te krijgen. Marion: “Bij Eqib gaan we met organisaties en mensen in gesprek over wie ze zijn en waar ze naartoe willen. Dat we daar een rol in mogen spelen maakt werken voor Eqib bijzonder. Of het nou gaat om recruitment, organisatie- of teamontwikkeling. Er zijn allerlei smaken die we kunnen bieden om organisaties beter te maken.” The Human Factor, de mens een rol geven in de organisatie, staat hierbij voorop. Zowel bij de klant als binnen de eigen organisatie. Marion: “Eén van onze kernwaarden is ‘echt’. Dat je echt bent en jezelf kunt zijn, waardoor je op je eigen manier kunt vertellen waar Eqib voor staat. De mensfactor kun je niet automatiseren.”

Marion Teesink: “The Human Factor, de mens een rol geven in de organisatie, staat voorop.”

Altijd bezig met vernieuwing en ontwikkeling

Voor wat je wel kunt automatiseren ging Eqib vorig jaar in zee met RecruitNow. Eén van de stappen om het grote doel voor 2029 te kunnen behalen. “Je moet niet denken dat je verder komt door de dingen te blijven doen zoals je ze altijd deed”, zegt Marion. “Digitalisering is belangrijk. We hadden makkelijk kunnen blijven werken met onze oude applicatie, maar we zijn ambitieus. We zijn altijd bezig met vernieuwing en ontwikkeling, iets wat we onze klanten ook adviseren.” Omdat de bestaande applicatie niet altijd even goed meekwam met de ontwikkelingen van Eqib, werd gekeken naar een beter alternatief.

Digitalisering verbetert menselijke ‘touch’

“We zochten een nieuw systeem als actieve ondersteuning van ons recruitmentproces. Een systeem met een bepaalde mate van efficiëntie en in goede relatie met de marketing en het commerciële gedeelte van het vak”, zegt Marion. De keuze viel op het ATS Cockpit van RecruitNow. Marion: “RecruitNow biedt mogelijkheden als een snellere doorlooptijd bij het doorontwikkelen van zaken binnen de organisatie. Een noodzaak als je wilt groeien en ontwikkelen. De software is vernieuwender op het gebied van commercie. Iets waar wij behoefte aan hebben.” Maar ook de menselijke maat, die bij Eqib voorop staat, is terug te vinden in Cockpit, zegt Marion. “Het ATS biedt de mogelijkheid om rekening te houden met de menselijke ‘touch’ die wij belangrijk vinden. Waar andere systemen mensen bijvoorbeeld automatisch afwijzen op basis van hun cv, doet deze software dit niet. Zo kunnen wij als mens de screening doen.”

Ook interessant: Recruitment: helden van de perfecte match  [podcast]

Leerzaam implementatieproces

Eqib ging als eerste werving- en selectiebureau werken met het ATS Cockpit, dat tot dat moment vooral gericht was op de uitzendbranche. Voor beide partijen zowel een uitdaging als een mooie kans. “Wij waren de eerste partner op het gebied van werving en selectie, dus er kwamen zaken op tafel waar nog niet eerder aan was gedacht”, vertelt Marion. Het leverde een implementatieproces op waarin beide partijen veel van elkaar leerden en Cockpit werd doorontwikkeld voor de werving- en selectiemarkt. “Beide partijen hebben er veel energie in gestopt, maar ook baat bij gehad.”

De grootste uitdaging tijdens de implementatie was de datamigratie. Door de grote hoeveelheid data van Eqib een gigantische operatie. Marion: “De datamigratie was pittig. Maar met een goede projectleider aan onze kant en goed samenwerken zijn we er gekomen.”

Lees ook: Digitalisering uitzendbranche nog niet op gewenste niveau

Een ATS met ‘the human factor’

Marion: “We werken nu een jaar met Cockpit. Het zorgt voor efficiency in het digitale recruitmentproces en geeft ons nieuwe inzichten in het commerciële proces. Wij benutten die op dit moment nog niet optimaal, maar dit is een kwestie van tijd en aandacht. Met dit systeem kun je relatief makkelijk prospects in beeld krijgen bijvoorbeeld. Ook komt het systeem uit zichzelf met geschikte vacatures voor kandidaten. Na een seintje van het systeem kunnen we zelf contact opnemen met een prospect of kandidaat. Dat is weer dat stukje menselijke maat waar wij in geloven. The human factor.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow. 

Digimagazine Digitalisering 

Meer weten over de digitalisering in de flexbranche? Neem dan een kijkje in een speciale uitgave die Flexmarkt, in samenwerking met RecruitNow, heeft gepubliceerd.
In dit digimagazine vindt u niet alleen  de uitkomsten van een onderzoek naar de digitalisering in de flexbranche, maar ook praktijkverhalen over digitale transformatie bij uitzendorganisaties Daaf, Treffer, Carrière en Luba. Nieuwsgierig? Ga direct naar het digimagazine!

Over Auteur

Reageer