Adecco Nederland ziet omzet met een derde krimpen

0

Net als de andere grote uitzendreuzen heeft Adecco Group in het tweede kwartaal fors omzetverlies geleden (-29%). Maar Adecco Nederland doet het nog veel slechter dan de concurrenten met een omzetdaling van -34%.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Adecco heeft bekendgemaakt

Adecco Group behaalde in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van bijna € 4,2 miljard. Dat komt neer op een omzetdaling van -29%.
Dit ligt enigszins in lijn met de eerder bekendgemaakte kwartaalcijfers van de andere grote internationale spelers Randstad en Manpower. Markleider Randstad boekte in het 2e kwartaal een omzetkrimp van -25% ten opzichte van een jaar eerder. ManpowerGroup noteerde in het tweede kwartaal een omzetkrimp van -28% ten opzichte van een jaar eerder.

Lees ook: Grote uitzendconcerns verliezen kwart van hun omzet

Adecco zag haar winstgevendheid (EBITA-marge) flink dalen van 4,1% in het tweede kwartaal van 2019 naar 1,2% in het tweede kwartaal van dit jaar. Maar zowel Randstad als Manpower deden het in dat opzicht slechter en behaalden een negatief operationeel resultaat in het tweede kwartaal van resp. -1,6% en -1,3%.

CEO Alain Dehaze zegt in een toelichting op de cijfers dat hij tekenen van herstel ziet nu de coronamaatregelen versoepelen, maar hij verwacht dat echt herstel geleidelijk en moeizaam zal gaan aangezien er veel onzekerheid heerst.

Adecco Nederland

Maar in Nederland doet Adecco het beduidend slechter dan de beide grote concurrenten. De omzet van Adecco Group Nederland is met -34% gekrompen in het tweede kwartaal. Dit komt volgens Adecco vooral door de weggevallen vraag in productie, automotive en logistieke sector.
Ter vergelijking; de omzet van Randstad Nederland daalde in het tweede kwartaal met -24% en die van Manpower Nederland met -26%.

Ook voor de coronacrisis begaf Adecco Nederland zich al in zwaar weer. Adecco Group Nederland boekte in 2019 een omzet van € 525,8 miljoen, een omzetdaling van -14% (Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2020)

Lees ook: Omzetdaling Adecco, in Nederland meer dan -10% (2019)

ABU Martkmonitor

Uit de ABU-cijfers blijkt dat de omzet van de uitzendbranche in Nederland in het tweede kwartaal circa 18% is gedaald. In de afgelopen periode (periode 7) daalde de omzet van de Nederlandse uitzendmarkt iets minder hard (-15%).

 

22 september 2020 – FleXevent
Zet uitdagingen om in kansen

Het jaar 2020 is een uitermate bijzonder, zelfs uniek jaar. De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de Flexmarkt. Hoe zet je alle ontwikkelingen om in kansen? Laat je op 22 september inspireren door topsprekers tijdens deze aangepaste 1,5 meter editie van het FleXevent. Met als thema: Flexbureau 4.0.

Deborah Nas, Maurice van Rooijen, Ralf Knegtmans, Han Mesters en meer praten je binnen een paar uur op hoog niveau bij over de kansen en uitdagingen waar de flexbranche nu en in de toekomst mee te maken krijgt.

Bekijk het programma

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer