Een platform starten: een slimme investering of bodemloze put?

0

Is het verstandig om als kleinere, traditionele uitzender een eigen platorm te starten? Bij Raaak Personeel houden ze liever vast aan het persoonlijk contact. Bij NOWJOBS, de platformtak van House of HR, zien ze uiteraard wel degelijk grote voordelen van platformisering.

Ruim een jaar geleden vertelde marketing- en mediamanager Andreas Bouman van Raaak Personeel in Flexmarkt dat zijn uitzendorganisatie vol inzette op persoonlijk contact. “Wij geloven in lokale aanwezigheid,” zei hij toen. “Wij willen fysiek dichtbij zijn. Zodat kandidaten en anderen makkelijk kunnen binnenlopen. Als arbeid een commodity is, kun je daarmee het verschil maken.” Maar toen kwam corona en werd online het nieuwe normaal. Platforms binnen de flexbranche, voor corona al bezig met een sterke opmars, groeiden afgelopen jaar vaak krachtig door. Dus wat is wijsheid? Doorgaan op de ingeslagen weg als traditionele uitzender, of je ook begeven in de wereld van de platforms?

Lees ook: De fysieke uitzendvestiging heeft wel degelijk toekomst

Kernwaarden

Voor Bouman van Raaak blijft het antwoord duidelijk. “Bij onze kernwaarden hoort dat we dichtbij zijn. Dat we mensen de kans geven om iets te worden wat ze nog niet zijn. Dat kun je niet met een app regelen. Ja, misschien ooit. Maar wil je nu echt inzicht krijgen, dan heb je nog persoonlijk contact nodig.” Al heeft ook Raaak zijn bezetting het afgelopen jaar onder de loep genomen. Bouman: “Wij willen de komende tien jaar nog steeds twintig nieuwe vestigingen openen. Maar of je daar nog steeds zes of zeven fte moet neerzetten? Nee, niet altijd. Maar in de kern gaan we aan dat contact niets veranderen. Anders zouden we ons unique selling point weggooien.”
Van opdrachtgevers hoort hij eigenlijk nooit iets over een grotere behoefte aan online. “Wij gooien wel eens een balletje op: of ze daar niet meer zichtbaar willen zijn. Wij kunnen daar namelijk bij helpen. Soms hebben ze wel interesse, maar vaak ook niet. En over je inschrijven per app en dergelijke, daar zitten ze ook niet op te wachten. Het ligt ook aan de sector waarin je werkzaam bent als uitzender. Wij doen veel in de industrie, logistiek en productie. Daar speelt dit gewoon minder.”

Wij willen de komende tien jaar nog steeds twintig nieuwe vestigingen openen.
Andreas Bouman (Raaak Personeel)

Groei uitzenden naast platforms

Een platform is voor Raaak ook niet echt nodig. “Voor ons is de uitzendkoek nog zo groot, wij kunnen blijven groeien terwijl platforms ook groeien. Daarnaast zouden de investeringen te groot zijn. Als je zoiets doet, moet je het goed doen. Voor een bedrijf van onze omvang is een platform een risicovolle, kapitaalvretende investering.”
En dan nog iets, zegt Bouman. Platforms worden ook steeds meer een light-versie van het uitzendbureau. “Want ze moeten vaak toch met kandidaten in contact treden omdat er bijvoorbeeld iets niet klopt. Ook zijn er toch administratieve handelingen. Zo worden meer en meer fte voor administratie en marketing aangenomen. Dan heb je toch weer een soort van uitzendbureau. Menselijk contact blijft vaak nodig, ook bij platforms.”

NOWJOBS: platform biedt keuze

NOWJOBS is de platformtak van House of HR, een Vlaams flexbedrijf dat flink aan de weg timmert en in 2020 steeg naar de zesde plaats van de Flexmarkt omzetranglijst. Country Manager voor Nederland is Reinier Vastenburg. Hij ziet, weinig verrassend, de kaarten wat anders geschud dan Bouman. “Wij zijn inderdaad begonnen als platform voor mensen met een bijbaan. Korte shifts, veelal de traditionele piek- en ziekopvang. Maar we doen nu ook uitzendwerk voor langere tijd.”

Zo levert NOWJOBS bijvoorbeeld mensen voor een groot online warenhuis, waar een groot uitzendlabel een inhouse-vestiging heeft. “Dat gaat dus ook om werkzaamheden voor langere termijn, zoals in het callcenter. Ze wilden ons graag erbij hebben, omdat ze niet helemaal tevreden waren over die inhouse-uitzender. Doordat wij nu zoveel mensen in onze pool hebben zitten, en we onze data zover hebben verrijkt, gaat onze matching veel sneller én beter dan wanneer dit handmatig moet gebeuren. Zodra wij een shift op het platform krijgen, weten wij meteen wie de beste match is. Dan stellen we nog wel drie tot vijf mensen voor en belichten de door ons bepaalde beste match. Want een inlener wil nog wel zelf kunnen kiezen. Die efficiëntie bereik je als meer traditionele uitzender nooit.”

Lees ook: Platforms in tijden van corona

Platform opstarten

Maar een platform opstarten doe je natuurlijk niet zomaar. “Dat is veel werk. Je moet sowieso heel veel dingen tegelijkertijd doen: inleners en kandidaten zoeken natuurlijk. Maar als je bijvoorbeeld een klant hebt in een bepaalde regio of stad waar je nog niet zit, moet je daar ook een heel salesteam op zetten. Want aan één klant heb je natuurlijk niet genoeg. Het is ook erg belangrijk dat je eerlijk bent naar klanten toe. Als je ergens nog niet zit, heb je sowieso zes weken nodig: je moet een funnel aan goede kandidaten opbouwen. Dat heb je niet binnen een week geregeld.”

Voor kleinere organisaties is het opzetten van een platform gewoon te ingewikkeld en te duur. Voor hen kan een white label een oplossing zijn.
Reinier Vastenburg (NOWJOBS)

Informatie-assymmetrie

Voorlopig kunnen traditionele uitzenders en platforms nog wel naast elkaar blijven bestaan, meent Vastenburg. “Het ligt aan hoe de inlener wil worden bediend. Toch zal de informatie-asymmetrie uiteindelijk de doorslag gaan geven. Wij zullen zoveel sneller kunnen matchen, tegen een lagere prijs. En ook de opvang van no show: dat kan eenvoudig via het platform geregeld worden. Wij weten iedere week de beschikbaarheid van alle kandidaten  helder te krijgen, dus daar hoeven inleners niet onzeker over te zijn. Maar goed, er zullen altijd klanten blijven die wat uitgebreider willen worden bediend. Toch zal dat wel minder worden. Vroeger had je in elke plaats een uitzendkantoor. Nu is dat al afgenomen naar regiokantoren. Die regio’s zullen steeds groter worden. Puur om de kosten laag te houden.”
Meer traditionele uitzenders hoeven, wat Vastenburg betreft, echter niet te wanhopen. “Voor kleinere organisaties is het opzetten van een platform gewoon te ingewikkeld en te duur. Voor hen kan een white label een oplossing zijn. Dat een grote partij dit aanbiedt en dat kleinere organisaties daar dan hun eigen logo op kunnen plakken. Want vergis je niet: los van de techniek en de ingewikkelde weten regelgeving, ben je niet klaar als je zo’n platform eenmaal in elkaar hebt gedraaid. Je moet er constant mee bezig blijven, continu blijven innoveren.”

Het hele artikel, geschreven door Fons van Lier, is gepubliceerd in de maart-editie van Flexmarkt.

Toegang tot Flexmarkt magazine digitaal? Abonneer je hier op Flexmarkt Pro.

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het meest recente nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro (nu eerste maand 1 euro)

 

Over Auteur

Reageer