Platforms in tijden van corona

0

De digitale arbeidsmarktplatforms groeiden als kool. Toen kwam de coronacrisis. Maqqie, YoungOnes, Jobner en HelloMaaS hebben hier natuurlijk ook flink last van gehad. Hoe hebben zij de eerste klap van de coronacrisis doorstaan?

Crisis? Welke crisis? Oké, zo stellig zijn Martijn den Besten en Pieter Leenman, respectievelijk directeur en oprichter/ceo van Maqqie, nou ook weer niet. Maar het tweetal was erg tevreden over het tweede kwartaal. “We hebben even op een min van 20% gezeten, maar over heel april zaten we op een krimp van slechts een paar procent. En in mei en juni trokken we alweer steil omhoog.” Wat helpt, is dat Maqqie nauwelijks in de horeca actief is, waar medio maart de omzet in één klap terugviel naar bijna nul. Ze speelden dat klaar door snel nieuwe klanten te werven. “Steeds meer bedrijven weten ons te vinden. Tijdens de coronacrisis misschien nog wel meer dan anders, omdat het een ontzettend makkelijke manier van flex is: binnen een paar minuten heb je alles geregeld. Juist in een crisis wil je als bedrijf super flexibel zijn.”

YoungOnes: ‘niet op één paard wedden’

Ook bij YoungOnes, de platformpoot van YoungCapital, was het even alle hens aan dek. “We zijn direct gaan kijken waar bedrijven juist nu extra mensen nodig hebben,” vertelt commercieel directeur Margot Roubos. “We zagen dat het aanbod snel enorm veranderde: was een jaar geleden nog 40% van onze klussen in de horeca, op het dieptepunt van de crisis zaten we op 75% logistiek. Dat is ondertussen alweer meer in balans gekomen tot 45% . We zien ook dat schoonmaakwerk de afgelopen tijd sterk is gegroeid – denk aan de schoonmaak van vakantieparken en kantoren. Vorig jaar werd dit soort werk helemaal niet aangeboden op ons platform.”
Als er iets is wat ze bij YoungOnes in de afgelopen periode hebben geleerd, is het dat je nooit op één paard moet wedden. Een platform als Temper, dat zich volledig richt op de horeca, plukt daar nu de zure vruchten van (het bedrijf is benaderd, maar heeft niet gereageerd).
“Wij hebben gelukkig kunnen bijsturen, want ook wij waren sterk afhankelijk van de horeca en evenementensector”, zegt Roubos. Wat verklaart het succes van platforms, ook tijdens de coronacrisis? Flexibiliteit, zegt ook Roubos. “Ze zijn namelijk echt niet altijd goedkoper dan bijvoorbeeld uitzendbureaus. We horen het ook van onze opdrachtgevers: platforms geven gewoon de meeste ruimte en zijn ontzettend snel. Gisteravond bijvoorbeeld is om vijf voor twaalf een klus opengezet voor twee mensen, die vandaag om twaalf uur ’s middags moesten beginnen. Op die klus is zojuist om vijf over twaalf gereageerd door twee freelancers en die zijn nu aan het werk. Prachtig toch?”

Wij hebben gelukkig kunnen bijsturen, want ook wij waren sterk afhankelijk van de horeca en evenementensector”
Margot Roubos (YoungOnes)

Jobner: ‘markt trekt voorzichtig aan’

Ook Jobner, een nieuw platform dat flink aan de weg timmert, ziet de enorme flexibiliteit als belangrijkste troef. Al hakte de crisis er de afgelopen maanden wel in, zeggen oprichters Angelo Visser en Peter Roelfsema. “We zagen dat het aanbod aan klussen in de horeca en retail, voor ons de twee belangrijkste sectoren, in één klap wegvielen. Dat was wel even slikken.”
Nu, eind juli, zien Visser en Roelfsema de markt weer voorzichtig aantrekken. Al verwachten ze van de rest van de zomer weinig. “De horeca blijft heel moeilijk. Pas aan het einde van het jaar komt daar misschien weer wat beweging in. Maar voor sectoren waarin veel op projectbasis wordt gewerkt, zoals de logistiek, callcenters en promotie, staan komend najaar veel klussen op de planning. En ook aan alles wat vakantiegerelateerd is nu meer behoefte.”
Net als YoungOnes wil Jobner niet meer sterk afhankelijk zijn van één sector, zegt Visser. “We waren voor 60 tot 70% afhankelijk van horeca en hospitality, zoals hotels. Dat willen we in de toekomst anders. Ons streven voor die sector is nu 30%. Voor de rest willen we een ronde verdeling.”

Tijdens de hoogconjunctuur kon het niet op. We staan nu aan het begin van een fase waarin het kaf van het koren wordt gescheiden”
Louise Doorn  (HelloMaaS)

HelloMaaS: ‘voordeel van transparante structuur’

Een platform dat zich op een heel andere markt begeeft dan de overige platforms in dit artikel, is HelloMaaS: de nog jonge onderneming koppelt bedrijven aan de ‘10% beste marketeers van Nederland’ – en sinds kort ook in het buitenland. “Je ziet toch dat bij meer traditionele bureaus, bedrijven niet goed weten wat ze nou eigenlijk voor hun geld krijgen en ook maar een beperkte keuze hebben qua mensen,” zegt Louise Doorn, oprichter en ceo. “Bij ons koop je een pakket in voor een vaste prijs. Daarnaast hebben we een groot bestand aan vakmensen, die we door middel van algoritmen koppelen aan klanten.”Maar ja, marketing is vaak een van de eerste kostenposten waar bedrijven bij crisis in snijden. En dat was afgelopen maanden niet anders. Doorn: “Overal zie je dat nu freelancers worden weggestuurd. Tegelijkertijd zijn er ook bedrijven die denken: we moeten juist nu blijven communiceren met onze klanten, maar we gaan nu geen mensen aannemen. Dan is daar ruimte voor een platform als dat van ons.”
In een tijd waarin bedrijven veel meer dan voorheen op de kleintjes moeten letten, is de transparante structuur van een platform als HelloMaaS een groot voordeel, zegt Doorn. “Wij hopen dat deze trend in ons voordeel blijft spelen. Ik ben optimistisch, maar ook voorzichtig. We moeten scherp blijven en blijven bouwen aan nieuwe diensten. Tijdens de hoogconjunctuur kon het niet op. We staan nu aan het begin van een fase waarin het kaf van het koren wordt gescheiden.”

WAB en wildwest bij platforms

De unique selling points van grote transparantie en flexibiliteit spreken voor zich. Tegelijkertijd maakt de Wet arbeidsmarkt in balans (Wab) andere vormen van flex veel minder interessant. Maqqie zag dat veel klanten al voor de crisis payrollers en uitzenders inruilden voor zijn platform. Voor Jobner geldt hetzelfde, zeggen Visser en Roelfsema. “Het doel achter de Wab is mooi, maar het heeft de meer traditionele vormen van flex veel minder flexibel en duurder gemaakt. Op de langere termijn zien we de toekomst van platforms daarom zonnig in.”

Lees ook: Forse groei freelanceplatform YoungOnes, mede dankzij WAB

Wel moeten platformen iets doen aan het wildwest van arbeidsvoorwaarden, menen zowel Jobner en Maqqie. Martijn den Besten van Maqqie: “Je hebt de afgelopen tijd in de media een aantal platforms voorbij zien komen waarbij gedoe was over slechte voorwaarden en dergelijke. Willen we als sector ook op langere termijn een toekomst hebben, dan moet je minimaal betalen conform de CAO, mensen een vangnet bieden, enzovoort. Doen we dat niet, dan worden we net zoals payroll kapotgereguleerd en is het klaar.”

Dit artikel, geschreven door Fons van Lier, is gepubliceerd in de septembereditie van Flexmarkt die afgelopen vrijdag is verschenen.

Platforms en uitzenders

Uitzender Flexfamily kondigde begin juli aan een minderheidsbelang in het platform Maqqie te nemen. Met als doel het bedrijf te helpen uitrollen als ‘toonaangevend platform’. “We zijn al actief in het hele land,” zegt Pieter Leenman, de oprichter en ceo van Maqqie. “Maar het is lastig om op eigen kracht overal klandizie op te bouwen en snel tot volume te komen. Dus haken wij aan bij meer traditionele arbeidsbemiddelaars. Waarom zij met ons in zee gaan? Ze willen samenwerken, want binnen tien jaar is hun huidige businessmodel toch grotendeels voorbij. En voor die partijen is het een behoorlijke opgave om zelf zo’n platform op te bouwen.” Maqqie is ook in gesprek met andere arbeidsbemiddelaars die sterk zijn in de rest van Nederland. “Onze ambitie is één open en transparant  werkplatform voor Nederland, van flexibele tot vaste arbeidsrelaties.”
De sterke opkomst van platforms maakt steeds meer traditionele uitzenders en detacheerders zenuwachtig. Maar uitzenders zitten ook niet stil. YoungOnes is de platformpoot van YoungCapital, Randstad heeft een eigen platform in de vorm van Randstad Go.

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer