Pieter Engels (Delistaff) wil van bezorgen een vak maken

0

Het aantal bezorgers in Nederland groeit snel, maar de waardering voor deze beroepsgroep groeit niet mee. Pieter Engels wil met bemiddelingsplatform Delistaff van bezorgen ‘weer een vak maken’.

Elk jaar starten meer dan duizend nieuwe flexbureaus. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elke keer een nieuwkomer. In de meest recente editie van Flexmarkt magazine een interview met Pieter Engels, oprichter van Delistaff)

Delistaff

Oprichter: Pieter Engels
Ervaring in de branche: Engels begon zijn carrière bij Yacht als werving- en selectieconsultant. Daarna had hij succes met het opzetten van stadsgebonden vacaturegroepen op Facebook. Vanuit deze ervaring hielp hij AH vier jaar lang met het recruiten van bezorgers.
Gestart: Februari 2020
Personeel in dienst: 6 mensen, van wie 2 zzp’ers

De bezorger is de enige vertegenwoordiger van een online winkel die echt persoonlijk contact heeft met de consument. In theorie althans. Soms leggen pakketbezorgers een pakket voor de deur, bellen aan en zijn alweer de hoek om wanneer de consument opendoet. Begrijpelijk, als je per pakket betaald krijgt. Delistaff doet het anders. Dit nieuwe platform betaalt bezorgers per uur en geeft alle kandidaten een opleiding. “Ons motto is: van last mile naar last smile”, zegt oprichter Pieter Engels. Engels heeft ervaring met het werven van bezorgers. Ruim tien jaar geleden startte hij stadsgerichte vacaturegroepen op Facebook. Dus Bredase vacatures, Groningse vacatures et cetera. “In 2016 had ik Facebook-groepen voor tientallen steden in Nederland en België, met in totaal meer dan honderdduizend volgers. Albert Heijn vroeg me om binnen acht weken 250 bezorgers te vinden. Via de Facebook-groepen lukte het om in zeven weken duizend mensen op sollicitatie te krijgen.”

Bezorgpandemie

Na vier jaar bezorgers te hebben geworven voor Albert Heijn, besloot Engels in februari 2020 een platform te starten dat zich honderd procent concentreert op deze doelgroep. Delistaff was geboren. “De timing was spannend vanwege corona. Wat ik niet wist, is dat de markt voor thuisbezorging juist in 2020 een enorme vlucht zou nemen. Pakketbezorging groeide dat jaar met 103%. Boodschappenbezorging met 63%. Het aantal maaltijdbezorgers ging van 25.000 naar 40.000.”
Delistaff-bezorgers brengen van alles rond: van kranten en meubels tot maaltijden pakketten. Op sommige vormen van bezorging is maatschappelijke kritiek. Bezorgers die betaald krijgen per pakket en flitsbezorgers kunnen zeer gehaast te werk gaan. Buurtbewoners klagen soms over overlast van ‘dark stores’: anonieme panden van waaruit flitsbezorgers hun bezorgingen supersnel rondbrengen. Verschillende steden hebben deze daarom aan banden gelegd.

Binnen vijf jaar wil ik 5.000 bezorgers tegelijk aan het werk hebben in vijf landen, dus 25.000 in totaal. 

Onbezorgd

“Onze missie is dat iedereen onbezorgd kan zijn over bezorgen”, zegt Engels. “Bezorgen moet een prettige ervaring zijn, voor de bezorger zelf maar ook voor medeweggebruikers, buurtbewoners en de consument. Daarom komen alle bezorgers in vaste loondienst bij de opdrachtgever. Of ze werken via een payrollconstructie. Betaling per bezorging doen we niet. Bovendien doorlopen alle payrollkandidaten bij Delistaff de Academy. Daar leren ze over verkeersveiligheid, klantgericht gedrag en persoonlijke vaardigheden zoals weerbaarheid.”

Een eerste slag heeft Delistaff al geslagen. Het is in 2021 uitgeroepen tot ‘Starter van het jaar’ in een verkiezing georganiseerd door Anderz, Artra, Bureau Cicero en VRF Advocaten. “Binnen vijf jaar wil ik 5.000 bezorgers tegelijk aan het werk hebben in vijf landen, dus 25.000 in totaal”, zegt Engels “Dat klinkt veel, maar het is reëel. Bijna wekelijks komen nieuwe bezorgformules op de markt. Steeds meer retailers zetten hun eigen bezorgdienst op. Bovendien heb ik een makkelijk schaalbaar concept, want volledig online. Nu al vragen opdrachtgevers of we ook in andere Europese landen voor ze willen werven.”

Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, is gepubliceerd in de maarteditie 2022 van Flexmarkt magazine. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elk nummer een nieuwkomer in de flexbrance. Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.

Lees ook: Ook je eigen uitzendbureau starten? Dit moet je weten!

 

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro (nu eerste maand 1 euro)

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer