Flexmarkt heeft deze zomer uitgebreid onderzoek gedaan naar het gebruik van softwaresystemen die specifiek voor de flexbranche zijn ontwikkeld. Abonnees van de e-mailnieuwsbrief van Flexmarkt werd gevraagd naar hun ervaringen met dergelijke systemen.
In het algemeen zijn zij tevreden over de door hen gebruikte software. Over de leveranciers is men ook wel te spreken, zij het in iets mindere mate. Maar ’tevreden’ betekent in dit geval niet dat er voor de gebruikers van de software niets meer te wensen over blijft.
Totaaloplossing
Dienstverleners op het gebied van flexibele arbeid gebruiken vaak meerdere systemen naast elkaar. Systemen die stuk voor stuk ontwikkeld zijn met één specifiek proces voor ogen. Een systeem voor recruitment, een voor het verlonen, een om digitaal mee te factureren, etc. Over de individuele systemen is men in het algemeen goed te spreken, maar op het moment dat die aan elkaar gekoppeld moeten worden beginnen de ergernissen. Een veel gehoorde wens onder de respondenten is dan ook een totaaloplossing, die alle processen met elkaar verbindt.
Opvallende conclusies
Wat opvalt aan de uitkomsten van het onderzoek is dat veel geuite wensen qua mogelijkheden van software al lang leverbaar zijn, maar dan moet er wel worden aangeklopt bij een andere leverancier. Tegen zo’n overstap wordt vaak lang aangehikt, terwijl dat vanuit technisch oogpunt helemaal niet nodig is. Verrassend is ook het relatief geringe aantal respondenten dat beschikt over een werkomgeving die volledig online is.
Het uitgebreide onderzoeksverslag van de hand van ICT-journaliste Karina Meerman, inclusief alle cijfers, leest u in de medio oktober 2009 te verschijnen software-special van Flexmarkt. In diezelfde special vindt u ook de uitkomsten van een diepgaand vergelijkend onderzoek naar de performance van een aantal veel gebruikte softwaresystemen voor de flexbranche.
Nog geen abonnee van Flexmarkt?
Bestel een introductieabonnement.
Nu drie nummers voor € 9,99!