‘Samenwerking UWV en uitzendbranche voorbeeld andere landen’

7

Het UWV werkt al een tijd lang samen met uitzendondernemingen om werkzoekenden aan een baan te helpen. Samen met de ABU wil het UWV zich nu extra inzetten om mensen met een Wajong-uitkering, ouderen en mensen die langer dan drie maanden werkloos zijn aan het werk te krijgen.

 

Om de samenwerking tussen UWV en ABU extra kracht bij te zetten, ondertekenen beide partijen maandag een samenwerkingsovereenkomst. ‘In die overeenkomst beschrijven we dat beide partijen gaan kijken naar wat we allemaal al hebben gedaan, wat we nu doen en wat we in de toekomst willen bereiken’, vertelt Michael Ardon, landelijk adviseur uitzendbranche bij UWV. Voor alle drie de doelgroepen (wajongers, ouderen en langdurig werklozen) worden in de toekomst vijf projecten gestart, die ieder tot hogere resultaten moeten leiden. Wat die projecten concreet inhouden wil Ardon nog niet zeggen. ‘Maar ze zullen vooral voortborduren op wat we op dit moment al doen met de uitzendbranche’, aldus Ardon.

Momenteel werkt UWV al op een aantal gebieden samen de uitzendbranche. Zo zijn er speeddates van het UWVwerkbedrijf, en een Twitterbanenmarkt. Ook is er een open standaard voor uitwisseling van vacatures, en in de toekomst ook voor cv’s, en wil UWV het voor bedrijven (en uitzendondernemingen) makkelijker maken om cv’s te vinden via de website werk.nl.

De samenwerking tussen de uitzendbranche en UWV is volgens Ardon zeer uitzonderlijk: ‘Er zijn geen andere landen waar publieke instanties zo intensief samenwerken met private ondernemingen.’ Om die reden komt de directeur van Arbeid en Arbeidsmobiliteit van de Europese Commissie, mevrouw Wallis Groenen, maandag naar Nederland om met eigen ogen te zien hoe die samenwerking in elkaar steekt. Nederland is volgens ABU en UWV een voorloper met zijn publiek-private beleid en kan een voorbeeld zijn voor andere Europese landen.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

7 reacties

  1. Het UWV werkt samen haha, ze doen helemaal niks zul je bedoelen. Laatst nog een chauffeur gehad van 60 jaar die ik aan een baan kon helpen, contact gezocht met zijn werkcoach maar niet te bereiken en belt ook niet terug. Mail gestuurd naar de werkcoach maar ook hier geen reactie op terug, het is 1 groot drama dat UWV.

  2. Paul Verschueren op

    Publiek – private samenwerking is een absolute must voor de arbeidsmarkt. Mooi van ABU en UWV. Weet dat in Vlaanderen vandaag al volop wordt ge?xperimenteerd met een HR-XML standaard voor uitwisseling van CV’s.

  3. Michal van Dantzig op

    Enthousiast begon ik als nieuwkomer Werving en Selectie bureau aan de speeddates. Ben er inmiddels van teruggekomen omdat blijkt dat je als commerci?le, ongesubsidieerde werkbemiddelaar tijdens de speeddates het werk zit te doen dat naar mijn mening het UWV zou moeten doen maar niet doet ‘begeleiden van mensen naar werk’. Aan werkzoekenden heb ik als werkbemiddelaar geen gebrek. Ook merk ik dat de mensen die al enige tijd werkeloos zijn meer realisme hebben en zelf door ervaring wijzer zijn geworden. Op de speeddates komen de werkzoekenden die deze ervaring nog niet hebben en daarom naar mijn mening nog geen goede kandidaat-werkzoekenden zijn. Zij hebben bij het UWV te maken met een anonieme E-coach en geen idee hoe een hedendaags CV eruit moet zien en hoe je met een goede motivatie reageert op vacatures en hoe je via eigen netwerk je kansen kan vergroten.
    Adequate ondersteuning vanuit het UWV zou er veel meer moeten komen.

  4. Dean Vergouwen op

    Samenwerking? Tegenwerking zul je bedoelen! UWV adviseert mensen om gaten in hun CV te verzwijgen en dit op te vullen met fictieve werkervaring. Dan bel je een referentie na en blijkt de kandidaat niet eens daar gewerkt te hebben. UWV stuurt mensen langs de uitzendbureaus, puur om ingeschreven te staan. Totaal niet coachend, totaal niets doen met de feedback. Werkcoaches? Zwaar overdreven functietitel. Inhoudelijk heb je niets aan deze mensen, maar ze strijken wel een belachelijk (natuurlijk) overheidssalaris op. Daarnaast de kandidaten, die nooit en te nimmer salaris willen inleveren, omdat ze in de uitkering net zoveel krijgen. Als je dit doorspeelt (werkweigering) gebeurt er geen klap. Van mij hoeft het UWV deze zogenaamde samenwerking niet te zoeken. Ga eerst maar eens werken aan de arbeidsethiek van deze zogenaamde werkcoaches en het echt motiveren en begeleiden van mensen in de uitkering. Pas dan mogen ze de titel werk, in werkcoaches gaan voeren. De mensen zijn daar de dupe van die zij zgn. begeleiden.

  5. Hoewel ik veel herken van wat hierboven beschreven staat aan reacties, moet ik zeggen dat ik ook goede ervaringen heb! Het ligt maar net aan wie je contactpersoon is binnen het UWV. Wij hebben van de 6 omliggende UWV`s bij 5 ervan hele goede en actieve contactpersonen. Wanneer ik wat nodig heb, is 1 telefoontje of mailtje genoeg. Zorg er alleen voor dat je rechtstreekse contactgegevens krijgt, via het hoofdkantoor (de algemene nummers dus) word je nooit teruggebeld.

    Bij ons is de ervaring; geven en nemen en dan komt er vanzelf de goede samenwerking. En coaches/contacten die niks willen doen? Gewoon niet meer mee afspreken.

    BTW ook wij geven mensen aan die wel kunnen maar niet WILLEN werken….hier wordt wel degelijk actie op ondernomen.

    Nu lijkt het of ik groot fan van UWV ben, dat valt ook mee. Veel gaat te traag en in-effici?nt & werk.nl is en blijft een drama, maar verder? Gebeurt er godzijdank ook veel goeds!

  6. Veel van bovenstaande herken ik uit eigen ervaringen. Dat is een van de redenen waarom het Servicepunt Flex is opgericht als bruggenbouwer tussen uitzendbranche en uwv. KIJK eens op de website: Servicepuntflex.com en/of neem contact op!

Reageer