Scholen komen met landelijk manifest tegen inhuur externen

0

In navolging van een initiatief van Brabantse schoolbesturen is een landelijk manifest opgesteld om te stoppen met de inhuur van leraren via commerciële bureaus en zzp-constructen.

Het manifest luidt: “Als gezamenlijke onderwijswerkgevers spreken we af dat wij vanaf 1 augustus 2023 geen inhuur van leerkrachten via commerciële bureaus en duurdere zzp-constructen toelaten in onze organisaties.”

Initiatiefnemer is Aves, een samenwerkingsstichting die 34 scholen voor primair onderwijs bestuurt in de gemeenten Noordoostpolder, Kampen en Steenwijkerland. Tientallen scholen over het hele land hebben het manifest inmiddels ondertekend.

In een toelichting op LinkedIn schrijft Dirk-Peter van ’t Sant: “Niets tegen ondernemers, dat zijn we zelf ook! Maar we hebben gemerkt dat de inzet van commerciële bureaus en de ‘ver-ZZP-ing’ van de samenleving niet helpt. Korte termijn, geldverslindend en het ergste: de werkdruk op onze vaste collega’s neemt alleen maar toe.”

Niet alle bemiddelaars over één kam scheren

Het initiatief volgt op het besluit van schoolbesturen in Brabant die vorige week in een gezamenlijke verklaring aangaven te stoppen met het inhuren van uitzendkrachten.

Lees ookBrabantse middelbare scholen stoppen met inhuur uitzendkrachten

Onderwijsbemiddelaar Heinze Baars verklaart in een reactie op het statement van de Brabantse scholen dat het onderwijs een betere oplossing verdient. Baars heeft twee bedrijven Docent Abonnement en GoudGrijs, die docenten bemiddelen in het onderwijs. “Door malafide en bonafide bemiddelingsbureaus over één kam te scheren, worden reputaties van fatsoenlijke mensen en organisaties beschadigd”, schrijft hij.

Uitvoering luistert nauw

Heinze vindt dat de Brabantse scholen de oplossingen niet goed hebben doorgedacht. “Ze willen mensen die met pensioen gaan, vragen of ze mogen bellen als de nood hoog is. In basis is dat een goed idee, maar de uitvoering luistert nauw, weet ik uit ervaring. Met één van mijn ondernemingen bemiddelen we al vijftien jaar actieve pensionado’s die af en toe nog graag een klaslokaal van binnen bekijken. De meesten geven specifiek aan juist niet op hun oude school te willen werken. Dus bemiddelen we hen vaak een wijk, dorp of stad verderop. De oplossing die scholen zelf voorstellen dus, maar met een aanzienlijk grotere kans van slagen.”

Het plan van de scholen om soms een derde- of vierdejaars student voor de klas zetten, vindt hij onverstandig.. “Docent is een vak, en juist de scholen zelf zouden dat beeld niet moeten ondergraven. Wij werken bewust met bevoegde onderwijsspecialisten, omdat dat bijdraagt aan kwalitatief onderwijs.”

Over Auteur

Annet Maseland is freelance-redacteur van Flexmarkt

Reageer