Vijf tips om uitzendkrachten te laten leren

0

Een leven lang leren, dat credo geldt ook voor uitzendkrachten. Maar hoe kun je hen voor een opleiding motiveren? Tijdens het event ‘De uitzender als opleidingsintermediair’ van Studytube kwamen sprekers en deelnemers met creatieve oplossingen.

Stel, uw leidinggevende doet u een aanbod. Als u nu start met een opleiding, krijgt u over een week een betere baan. U leest het goed: niet over een jaar, niet over een maand, maar over een week. Zou u dat meteen doen? “We hebben deze vraag voorgelegd aan onze uitzendkrachten”, zegt Geesje Leijenaar van Manpower. “Een grote groep voelde er niets voor. Die mensen waren meer bezig met vandaag in plaats van de toekomst.”

Scholing bieden morele plicht?

Dat was een opmerkelijk nieuwtje. Vooral op 29 oktober bij Studytube in Amsterdam. Want de naam van het event waar Leijenaar sprak, luidde ‘De uitzender als opleidingsintermediair’. En die naam vertelde het hele verhaal: niet langer kunnen uitzendbureaus zich concentreren op het plaatsen van mensen die de noodzakelijke kennis en vaardigheden al bezitten. In de toekomst zullen ze die uitzendkrachten meer scholing gaan bieden. Dat is hun morele plicht.

Mismatch

Dat laatste was althans de stelling in de presentatie van Homam Karimi van Studytube. De arbeidsmarkt wordt volgens hem gekenmerkt door een mismatch. “Door robotisering en digitalisering sluiten veel functies niet meer aan bij de capaciteiten van werkzoekenden. Die moeten zich dus ontwikkelen, maar 63% is daar eenvoudig weg niet toe in staat. Zonder hulp staan er dadelijk anderhalf tot twee miljoen mensen definitief aan de kant.”

Homam Karimi: “Uitzendkrachten hebben keuzestress als het gaat om opleidingen.”

Homam Karimi: “Uitzendkrachten hebben keuzestress als het gaat om opleidingen.”

Wie die impasse kan doorbreken? De uitzendbureaus. “Jullie zien welke skills worden gevraagd”, zegt Karimi. “En als die skills vandaag veranderen, merken jullie dat morgen al in de praktijk. Bovendien hebben jullie  rechtstreeks contact met de kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt, een groep die UWV bijvoorbeeld niet kan bereiken. Daarom kunnen jullie bij uitstek een maatschappelijk probleem oplossen. Jullie moeten je opwerpen als opleidingsintermediair.”

Discussie

Niet iedereen was het met hem eens. Want wat als een uitzendkracht al een jaar goed op zijn plek zit? Moet het uitzendbureau hem dan tot een opleiding dwingen? “Goed”, zei een van de deelnemers. “Misschien zie je als uitzendbureau dat het werk over vijf jaar zal verdwijnen, maar dan nog… Zo’n studie naast het werk is misschien wel heel zwaar. Als iemand daardoor uitvalt, ben je nog verder van huis.”

Maar de sceptici vormden een minderheid. De meeste deelnemers zagen een rol als opleidingsintermediair wel degelijk zitten. Daarom waren zij speciaal gekomen om de ervaringen te horen van de sprekers op het event, die deze rol al hadden opgepakt. Geesje Leijenaar bijvoorbeeld en ook Franciska van Pinxteren van Adecco. Beiden hebben hun wirwar van bedrijfsopleidingen vervangen door een leerplatform waar alle relevante opleidingen voor medewerkers en uitzendkrachten zijn gebundeld. Het resultaat: waar het vroeger 30 tot 60 minuten duurde om een opleiding te boeken, is dat nu in 10 minuten voor elkaar.

Faciliteren

Maar beide sprekers constateerden ook een forse uitdaging. Want alleen een opleidingsplatform aanbieden,  waarmee trek je mensen nog niet over de streep. “Toen we dat platform hadden geïnstalleerd, verwachtten we een enthousiaste reactie”, vertelde Van Pinxteren. “Maar in werkelijkheid gebeurde er niet zoveel: het bleek dat je mensen toch veel begeleiding moest geven. En dan heb ik het over onze eigen medewerkers. Bij  uitzendkrachten is die begeleiding nog veel belangrijker.” Herkenbaar, vonden de meeste deelnemers.

Kortetermijnperspectief

En daarmee zijn we terug bij het Manpower-onderzoek waarmee we begonnen. En dus ook bij de vraag die uitzendorganisaties zich stellen: hoe komt het dat zo weinig uitzendkrachten in leren zijn geïnteresseerd? Een belangrijke reden lijkt het kortetermijnperspectief. Want volgens Leijenaar blijkt uit het zelfde Manpower- onderzoek dat uitzendkrachten veel vragen hebben over bijvoorbeeld schuldsanering. Ook is 35% op zoek naar een tweede baan, omdat die eerste financieel blijkbaar niet voldoet. Volgens Karimi is er ook sprake van keuzestress. “Maar liefst 63% van de uitzendkrachten die een opleiding probeert te googelen, ziet door het bomen het bos niet meer. Geen wonder, want Nederland telt maar liefst 19.000 opleiders en dus nog veel meer opleidingen. Probeer daar maar eens uit te kiezen.”

Verkopen

Een leerplatform lijkt dus een logische eerste stap: daarmee maak je het leertraject overzichtelijk. Maar zoals de sprekers al constateerden, is dat niet genoeg. Je moet de opleidingen ook aan de uitzendkrachten verkopen, en volgens Elisabeth Schmoutziguer van Studytube is dat niet altijd simpel. “Je moet rekening houden met grote verschillen. Als jij schoonmaakwerknemers uitzendt, is de houding ten opzichte van het leren misschien totaal anders dan wanneer je zaken doet met bol.com, want die hebben een personeelsbestand met hbo’ers en  academici.”

Liefde voor het vak

Maar welke werknemer je ook spreekt, het best kun je kiezen voor een positieve presentatie. “Houd er rekening mee dat niet iedereen van zijn schooltijd heeft genoten” zegt Schmoutziguer. “Sommige mensen waren blij dat ze  eindelijk konden gaan werken, en het idee dat ze de schoolbankjes weer in moeten, daar worden ze niet vrolijk van. Presenteer zo’n leertraject dus niet als een droeve plicht, maar leg de nadruk op de liefde voor het  vak. Neem de bouw. Duurzaamheid wordt daar steeds belangrijker, en dus werken mensen nu op een andere manier, met ander materiaal dan een paar jaar geleden. Maak daar in je communicatie gebruik van: “Jij wilt natuurlijk continu bijblijven, omdat jij zo’n gaaf vak hebt. Het is toch mooi om je daarin te verdiepen? Nou, daar  willen wij jou bij helpen.”

Tips

Hoe kun je medewerkers voor opleidingen motiveren? Sprekers en deelnemers gaven de volgende adviezen:

  • Kies voor het zogenoemde blended learning. Mensen leren het best als ze 10% leren in een klaslokaal, 20% van een mentor en 70% in de praktijk. Niet alleen boeken en online trainingen dus, maar ook learning on the job.
  • Maak gebruik van de slimme technologie van tegenwoordig. Kies voor een systeem dat suggesties doet op basis van de leerbehoefte van jouw medewerkers. Zeg maar dag tegen urenlang googelen naar de juiste opleiding.
  • Zorg dat mensen zich gemakkelijk voor een training kunnen opgeven. Geen rompslomp met allerlei digitale systemen en allerlei managers die toestemming moeten geven, maar één centraal platform dat in tien minuten is ingevuld.
  • Verkoop de opleiding op een positieve manier: jij houdt van je vak, dus jij wilt daar ook meer van weten.
  • Maak duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld: wij betalen voor jou de opleiding en jij volgt hem voor de helft in je eigen tijd. De andere helft krijg je vergoed.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Studytube.

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer