Welke flexleveranciers zijn het meest populair? En waarom?

0

Met wie doen flexbedrijven het liefst zaken? Flexmarkt heeft de black box geopend en geeft inzicht in het inkoopgedrag van flexondernemers. In dit interview duidt hoofdredacteur en flexexpert Wim Davidse de uitkomsten het Partner of Choice-onderzoek.

AFAS staat bovenaan als je kijkt naar de naamsbekendheid bij de aanbieders van back- en midofficesystemen. Maar bij de beoordeling van de voorkeur staat het bedrijf op de tweede plaats, achter HelloFlex. Wat zegt dat?
“Dit is opvallend, want AFAS is pas een paar jaar bezig in de uitzendbranche – het komt van oorsprong uit de personeelsadministratie. Ik vind dus dat AFAS het ontzettend goed doet. HelloFlex is een echte backofficeleverancier, de rest van de top vijf ook. Dan heb je nog Akyla, dat relatief onbekend is, maar wel hoog scoort als bedrijf waar mensen de voorkeur aan geven. Akyla is een specialist, dat de verwerking van uren – een kernproces – heel goed doet. Die urenverwerking gaat bij veel bedrijven nog wel eens fout. Dus als je je specialiseert en datgene wat je doet heel goed doet, werpt dat zijn vruchten af.”

Wat ook opvalt: 55% van de deelnemers zegt een bepaald bedrijf te hebben gekozen, omdat het de huidige leverancier is. Dan lijkt het erop dat ze niet echt om zich heen hebben gekeken.
“Dat begrijp ik wel, want die systemen zijn supercomplex. Constant moeten dingen worden aangepast, omdat er bijvoorbeeld weer een nieuwe wet is. Hoe kun je dan een goede vergelijking maken tussen verschillende leveranciers? En het is natuurlijk ook saai. Superbelangrijk, maar saai en ingewikkeld. Dus het is heftig om hier als jong bedrijf overzicht in te krijgen. Daarom snap ik waarom Pay for People zo hoog staat. Bedrijven zeggen: doe jij het maar, payroller.”

Zelfs in de hoogst scorende categorie, die van leveranciers van de mid- en backoffice, kan slechts 67% van de respondenten een naam noemen.
“De meeste uitzenders, zowel in dit onderzoek als in de branche, zijn klein. Die draaien ergens tussen de 1 en 10 miljoen euro omzet. Tot 10 miljoen kun je met hard werken alles nog wel regelen en onderhouden, ook zonder allemaal ingewikkelde systemen. Pas daarboven moet je met backofficesystemen gaan werken. Dan wordt wet- en regelgeving steeds ingewikkelder. Ook is het nodig om bijvoorbeeld problemen met de fiscus te voorkomen. Boven de 10 miljoen euro omzet begint de professionalisering dus pas echt.”

Lees ook: Midoffice, hype of onmisbaar voor uitzenders?

Toch kun je, ook als kleinere uitzender, niet alles zelf blijven doen. Slechts 46% van de deelnemers zegt frontoffice-aanbieders te kennen. Wel bijzonder in een tijd van snel toenemende digitalisering.
“Dat percentage is echt heel laag. Tijdens corona heeft iedereen wel geleerd dat we moeten digitaliseren. We zitten in een hele krappe arbeidsmarkt, je redt het op den duur gewoon niet zonder deze tooling. Toch komt slechts 46% op dit vlak in actie. Natuurlijk, het zijn veel kleine jongens. Maar ook als je een omzet draait van 5 miljoen euro is het belangrijk dat je je doelgroep goed kunt bereiken. Er zijn genoeg succesvolle kleine uitzenders die de concurrentie met bedrijven als Randstad aankunnen, maar die doen twee dingen: ze specialiseren zich en ze hebben hun frontoffice geprofessionaliseerd. Dus hier is voor veel bedrijven nog behoorlijk wat werk aan de winkel.”

Ook omdat een goede frontoffice belangrijk is bij het koppelen van verschillende andere systemen.
“Absoluut. Een frontofficesysteem sluit aan op onder meer employer branding. Digivotion is daar bijvoorbeeld goed in. In marketing en employer branding stikt het van de startups. Daar zit van alles tussen. Om daar goed gebruik van te kunnen maken, heb je een frontoffice-leverancier nodig die dat voor je kan inregelen, zodat alles met elkaar in verbinding staat. Hoe meer met elkaar in verbinding staat, hoe minder je handmatig hoeft te doen. En hoe minder fouten je dus maakt. Ook zullen de werknemers blij zijn, want data overtypen is saai werk.”

 

Marketing en employer branding zit daar met 49% herkenbaarheid niet ver boven. Ook opvallend, nu binding met je personeel belangrijker is dan ooit.
“Dat is nog zoiets. Met slimme tooling kun je mensen wel naar binnen hengelen, maar als ze vervolgens niet tevreden zijn, gaan ze alsnog weg. Employer branding gaat niet alleen om elkaar vinden, maar ook om de klik met de werknemer. Dat je als uitzender snapt waar de doelgroep warm van wordt. En dat je je daarop gaat profileren. Dat is razend belangrijk en een groot deel van de branche loopt achter de feiten aan. Al moet hier ook met de vinger gewezen worden naar de leveranciers: die zijn er dus niet goed in geslaagd duidelijk te maken dat employer branding meer is dan een gelikte communicatiecampagne. Dan is het ook niet zo raar dat bedrijven er niet veel in zien.”

Valt je nog iets op aan de lijst van aanbieders die het populairst zijn?
“Wat betreft marketing doet UP in business het ontzettend goed. Dat bestaat pas een paar jaar, maar staat in beide lijsten op de derde plek. De andere bedrijven – Intelligence Group, Jobfeed, Effectory, enzovoort – verbazen mij niet, die draaien al jaren mee. Wel geldt voor alle bedrijven in deze branche dus dat ze zich bekender moeten maken bij uitzenders. Er valt voor hen veel omzet te halen en de uitzendbranche kan met betere branding dus veel beter scoren op de arbeidsmarkt. Een klassiek geval van win-win.”

Ook aan opleidingen wordt relatief weinig gedaan: slechts 64% van de bedrijven geeft aan bekend te zijn met een aanbieder.
“Terwijl er met het oog op de krappe arbeidsmarkt en door veranderende beroepen, steeds meer behoefte is aan bij- en omscholing. Ook hier zie je dat de wat grotere bedrijven dit serieus oppakken. Juist als kleiner bedrijf kun je het verschil maken als je goed opgeleid personeel hebt rondlopen. Daarom zeg ik tegen leveranciers: laat de branche weten dat je er bent en wat je voor bedrijven kunt betekenen. Ook voor jonge ondernemers. Daar zijn er duizenden van, een interessante doelgroep dus.”

Dit artikel is geschreven door Fons van Lier voor het digimagazine Partner of Choice van Flexmarkt dat in november is gepubliceerd.

pocPartner of Choice

Flexmarkt heeft een onderzoek gehouden onder lezers om hun inkoopgedrag te inventariseren. Meer dan 200 flexprofessionals deden hieraan mee. De resultaten van dit onderzoek zijn online te lezen in het digimagazine ‘Partner of Choice van Flexmarkt.

Lees ookMet deze bedrijven doen flexondernemers het liefst zaken

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer