MSP-onderzoeksrapport schetst volwassen Nederlandse flexmarkt

0

Afgelopen week hebben ZiPconomy en NextConomy het MSP onderzoeksrapport editie 2022/23 gepubliceerd. De Nederlandse (en Belgische) markt voor Managed Service Providers (MSP’s) is zeer divers en behoorlijk ontwikkeld, zo blijkt uit dit rapport.

MSP 4.0

‘De rol van MSP’s is in ruim twee decennia is hun uitgegroeid van puur administratie en (directe) kostenbesparing voor de opdrachtgever (MSP 1.0) tot allesomvattend leveranciersmanagement en integraal talentbeheer voor de klant (MSP 4.0). De hele inhuurmarkt is professioneler geworden – de focus ligt meer en meer op Total Talent Management (TTM) en het optimaliseren van de ‘candidate journey’ van het schaarse talent – en de MSP groeit daarin mee’, zo stelt het rapport.

Weloverwogen keuze voor MSP

Marleen Deleu (NextConomy) over het nut van het rapport: “Organisaties kunnen strategisch voordeel halen uit het slim inzetten van hun externe talenten. De keuze van de geschikte MSP partner moet dan ook weloverwogen gebeuren. Daarvoor is dit MSP rapport een uiterst geschikt hulpmiddel.”
Want het managen van flexibel talent en leveranciers via een Managed Service Provider (MSP) kan een organisatie efficiencyvoordelen opleveren en betere toegang tot schaarse kandidaten op de krappe arbeidsmarkt. Maar daar komt veel bij kijken; er zijn tal van aspecten die het succes van de samenwerking bepalen en afwegingen die gemaakt moeten worden bij het (wel of niet) uitbesteden van de inhuur aan een MSP. Het MSP onderzoeksrapport editie 2022/23 is bedoeld om organisaties op weg te helpen om met kennis en inzicht een onderbouwde keuze te maken voor een mogelijke MSP partner. “Externen zelf beheren of uitbesteden? Het onderzoeksrapport biedt brede informatie en duiding in de zoektocht naar het passende antwoord”, stelt Mark van Assema, projectleider van het onderzoek naar MSP-dienstverlening.

Lees ook: Specialisten op de flexmarkt en de rol van neutrale MSP’s

Nog meer deelnemers onderzoek

Net als in de vorige edities biedt het nieuwe MSP-rapport een gedetailleerd overzicht van de spelers in Nederland en België, schetst het de actuele trends en ontwikkelingen in dit deel van de arbeidsmarkt. De voornaamste MSP-spelers in beide landen zijn bereid gevonden deel te nemen aan het onderzoek. Hun profiel varieert van lokale niche speler, marktleider in Nederland of in België, tot absolute wereldspelers. Samen vertegenwoordigen deze deelnemende partijen ongeveer 80% van alle beheerde spend in Nederland en België. Een breed onderzoek dus waarin alle ins en outs van MSP-dienstverlening aan bod komen.
“Dit is alweer de vijfde editie van het unieke onderzoek naar MSP aanbieders in Nederland en België, en nog nooit was het aantal deelnemers aan het onderzoek zo groot. In beide landen is de MSP-markt steeds meer volwassen, dat is duidelijk!”, stelt Hugo-Jan Ruts van ZiPconomy.

Het MSP onderzoeksrapport editie 2022/23 is gratis te downloaden via ZiPconomy.nl.

 

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer