Effectieve referral recruitment, zo doe je dat als flexbedrijf

1

Nog steeds een ondergeschoven kindje: referral recruitment. Onbegrijpelijk, want als je genoeg tijd en energie in referral recruitment steekt, heb je meteen een goed lopend employer branding programma. Maar hoe kan je als flexbureau effectieve referral recruitment realiseren?

 Anne Maurits (Recruiters Connected) en Kees Jan Markens (Recruitment Scan) leggen in deze blog uit hoe je dat als flexbedrijf doet.

Employer branding is vanwege de krapte op de arbeidsmarkt belangrijker dan ooit. Je moet er als flexonderneming voor zorgen dat kandidaten naar jou toe komen, in plaats van dat jij steeds op hen jaagt. Een fout die veel bedrijven maken, is dat ze in tijden van krapte spontaan bedenken dat de recruitmentafdeling maar even iets meer aan employer branding moet gaan doen. Dat werkt niet. Branding van een dienst, product of bedrijf, is een langdurig traject. Iets waar continu aan gewerkt moet worden. Daarom is het van belang om hier continu mee bezig te zijn. Een effectieve vorm van employer branding is een doorlopend referral recruitment programma.

Waarom referral als employer branding?

Referral recruitment wil zeggen dat je medewerkers potentiële kandidaten aandragen uit hun eigen netwerk. Echter, is referral recruitment meer dan dat. Als medewerkers bijdragen aan het vinden van nieuw personeel, valt dat er namelijk ook al onder. Denk aan actief zijn op sociale media of het bespreken van vacatures op een verjaardag. Op die manier worden je werknemers ambassadeur van het bedrijf. En dat is de beste branding die je je kunt wensen.
Waar staat het bedrijf voor en hoe is de werkcultuur? Kandidaten zijn op zoek naar het echte verhaal. Referral recruitment versterkt jouw merk op de arbeidsmarkt op een geloofwaardige manier. Het zijn immers de werknemers, de mensen, die het verhaal vertellen in plaats van ‘de organisatie’. Zo voorkom je ook ‘Wij van WC-eend…’.
Elk bedrijf heeft 4 mogelijke ambassadeursnetwerken: medewerkers, stagiaires, alumni en sollicitanten en interimmers.  Je hebt als bedrijf dus een gigantisch netwerk dat bij kan dragen aan jouw employer branding. Tijd om daar wat mee te doen!

In het geval van flexondernemers, zoals uitzenders en detacheerders, ligt de focus vooral op tevreden kandidaten. Laat kandidaten die jij succesvol hebt geplaatst het verhaal van jouw bedrijf vertellen.

Wanneer slaagt referral recruitment?

De belangrijkste ambassadeursnetwerken zijn de (flex)medewerkers en stagiaires. Zij zijn op dit moment werkzaam binnen je bedrijf en hen kun je dus meteen inzetten. Ook de te bemiddelen kandidaten binnen een flexonderneming vallen hieronder. Zij ervaren nu hoe het is om met jou te werken; gebruik dat!

Beloon je ambassadeurs voor élke wervingsbijdrage

Je (flex)medewerkers of je te bemiddelen kandidaten pas belonen nadat een aangedragen kandidaten is aangenomen, is een achterhaald concept. Bovendien komt dit nogal ondankbaar over, terwijl je wel degelijk dankbaar moet zijn. Hoe fijn is het als de mensen waarmee jij werkt de moeite nemen om het bedrijf te helpen? Elke actie is waardevol en daar moet je mensen voor belonen.

Motiveer je medewerkers

Ambassadeur worden van de organisatie waarvoor je werkt, moet laagdrempelig en leuk zijn. Verwacht dus niet van je medewerkers dat zij continu kandidaten aandragen of volledige video’s creëren voor op sociale media. Ook het delen van een vacature is al hulp en dus een vorm van referral recruitment. Bepaal wat een geschikte beloning is voor elke bijdragen. Als je niet goed weet hoe je je medewerkers of kandidaten kunt motiveren; vraag het hen.

Communicatie, betrokkenheid en tevredenheid

Je wilt je (flex)medewerkers of kandidaten niet opdragen iets te doen, je wilt hen aansporen en motiveren. Zorg er ten eerste voor dat zij oprecht tevreden zijn met jou als werkgever of bemiddelaar. Alleen als zij écht blij zijn, werkt referral. Anders niet. Ten tweede zou iedereen te allen tijde op de hoogte moeten zijn van nieuwe vacatures. Zo weten zij wat er speelt en kunnen ze zelf actie ondernemen als ze denken te kunnen helpen. Mensen zijn eerder geneigd te helpen, als ze het gevoel hebben ergens bij te horen. Je doet dit als een team.

Referral software

Met referral software houd je alles eenvoudig in de gaten. De recruitmentafdeling, of één iemand binnen die afdeling, behoudt met behulp van handige dashboards overzicht over alles dat er gebeurt. Zo zie je bijvoorbeeld welke ambassadeur wat heeft gedaan en of dat ook de bedoeling is. Je kunt sturen, plannen en suggesties doen. Ook beloningen, zoals punten, worden automatisch uitgedeeld.

Het opzetten van een goed referral programma kost eenmalig tijd. Hierna profiteer je van een doorlopende campagne waarvan je als flexbedrijf continu de vruchten plukt.

Dit is een bijdrage van Anne Maurits (Recruiters Connected) en Kees Jan Markens (Recruitment Scan).

 

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

1 reactie

  1. Veel mensen doen aan referral recruitment zonder dat ze weten wat het is. Uit het employer branding onderzoek van Randstad is gebleken dat referral recruitment nummer 1 staat in het aantrekken en behouden van nieuwe medewerkers.

Reageer