Krapte dwingt bedrijven eisen sollicitanten bij te stellen

0

Maar liefst 35% van de Nederlandse bedrijven heeft in het afgelopen jaar de eisen aan sollicitanten naar beneden bijgesteld. Ook komt 45% meer tegemoet aan salariswensen van kandidaten.

Dit blijkt uit onderzoek van De Staffing Groep onder 1.088 Nederlandse HR-professionals, uitgevoerd door Panelwizard.

De Staffing Groep
Directie De Staffing Groep. o.m. Wouter Waaijenberg (2e van links)

Salariswensen

Met 52% komen vooral bedrijven in de zuidelijke en oostelijke provincies nu meer tegemoet aan de salariswensen van sollicitanten dan een jaar geleden. In Noord- en West-Nederland liggen deze percentages met 34 en 42% beduidend lager. “Door de huidige arbeidsmarktkrapte hebben werkzoekenden meer macht dan voorheen”, zegt Wouter Waaijenberg, Directeur MSP bij De Staffing Groep. “Dit vraagt om meer flexibiliteit van werkgevers. Eisen naar beneden bijstellen is niet zozeer nodig wanneer je kandidaten vanuit een andere bril beoordeelt; niet kijken naar wat ze gedaan hebben, maar waar zij goed in zijn. Als je de juiste talenten op de geschikte plek krijgt, dan zijn zij de hogere loonstrook vaak meer dan waard.”

(Bron: De Staffing Groep)

Wervingsstrategie aangepast

Verder blijkt uit het onderzoek dat 63% van alle Nederlandse bedrijven vorig jaar hun strategie voor het werven van nieuwe medewerkers aanpasten. Behalve profieleisen bijstellen en tegemoetkomen aan salariswensen, breidde 54% van de respondenten hun geografische zoekgebied uit. Een mogelijke verklaring hiervoor is de toekomst van hybride werken: ruim de helft van de Nederlandse HR-professionals verwacht dat dit voor werkzoekenden over een jaar nog even belangrijk is als nu. Waaijenberg: “De reisafstand is niet het enige waarvoor je als werkgever uit je comfortzone moet komen, want de hoge werkloosheid onder bijvoorbeeld 55-plussers maakt dat je écht op een andere manier naar je ideale kandidaat moet kijken.”

Lees ook: Yacht: 10 arbeidsmarkttrends (en hoe daarmee om te gaan)

Bedrijfscultuur bepalend

Mogelijk dat meer inzetten op een onderscheidende bedrijfscultuur Nederlandse organisaties helpt met het vinden van het juiste talent. Zo noemt 44% van de ondervraagde HR-specialisten diversiteit en inclusie belangrijker dan een jaar terug en vindt een even groot deel soft-skills zwaarwegender dan opleiding en werkervaring. Vooral HR-professionals jonger dan dertig jaar zien het belang van ‘D&I’ (51%) en persoonlijke vaardigheden (54%) binnen hun organisatie toenemen. Onder 50-plussers bedragen deze percentages 42 en 33%. Waaijenberg: “Inzetten op je zogeheten employer brand geeft je organisatie een duidelijk gezicht. Wanneer potentiële werknemers zich daarin herkennen, zullen zij zich eerder bij je aansluiten. Bovendien maakt een match op persoonlijk vlak professioneel samenwerken makkelijker. Zorg daarom voor een authentieke bedrijfscultuur, waarbinnen iedereen zich welkom en gehoord voelt.”

Lees ook:  Kansen voor flexondernemers ondanks serieuze ‘kraptelast’

 

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer