6 tips voor recruiters

0

Wie talentvolle medewerkers wil werven, moet weten wat kandidaten belangrijk vinden in het recruitmentproces. LinkedIn vroeg het aan voor hun 6.500 professionals en 7.700 recente baanwisselaars.

Elk jaar onderzoekt LinkedIn wat er inside the mind of today’s candidate schuilgaat en distilleert daar tips voor recruiters uit. Uit het onderzoek blijkt dat  90 procent van de professionals open staat voor nieuwe carrièrekansen. Twee derde (63%) voelt zich gevleid op het moment dat een recruiter contact opneemt.

Duur van sollicitatieproces

Gemiddeld duurt een sollicitatieproces twee tot drie maanden, waarbij sollicitanten gemiddeld drie gesprekken hebben. Over het algemeen hebben sollicitanten geen problemen met dit tempo.

Feedback gewenst

Vier op de tien wil wel graag een snelle follow up of een update na ieder gesprek. 36% wil graag feedback krijgen over hoe het gesprek is gegaan.

6 tips voor recruiters

LinkedIn heeft de 6 belangrijkste tips uit de onderzoeksresultaten op een rij gezet:

  1. Zorg dat je zichtbaar en vindbaar bent
    Talent neemt de tijd om zich te oriënteren op een baan, werkgever en potentiële collega’s. Voordat zij de stap zetten om te daadwerkelijk te solliciteren zijn er 1 tot 2 maanden voorbij. Oriënteren doen zij hoofdzakelijk via de website van het desbetreffende bedrijf (53%), LinkedIn (38%) en via zoekmachines (35%).
    Volgt er een sollicitatiegesprek, dan verdiept talent zich verder. 65 procent zorgt dat zij de website kennen.De website is dus de voornaamste informatiebron voor talent. Deze op orde hebben is essentieel voor een goede eerste indruk. Zorg ervoor dat deze up to date is en dat de bedrijfscultuur goed weerspiegelt. Bijvoorbeeld doordat werknemers zelf aan het woord zijn. Niets is eerlijker en representatiever dan dat.
  2. Salaris is weer een belangrijkere trigger
    Money makes the world go round – en dat geldt ook in het aantrekken van nieuw talent. Bijna de helft (45%) geeft aan dat dat voor hen een reden is om van baan te switchen. Daarnaast blijkt talent gevoelig voor een betere match met vaardigheden en interesses (37%) en voor doorgroeimogelijkheden (37%). Ook de kans op meer uitdaging in een nieuwe functie is een belangrijke reden om niet te blijven waar ze zitten (36%).
  3. Zorg dat het om hen draait
    Hoewel bijna alle professionals aangeven wel open te staan voor benadering, zijn ze niet allemaal direct enthousiast bij een benadering. De intenties van een recruiter moeten oprecht zijn en een goede voorbereiding is de sleutel. Spreek iemand direct aan. Bijvoorbeeld: ‘Je hebt de expertise om ons team te leiden, en dat blijkt uit….’. En niet: ‘Ik heb een baan beschikbaar die het volgende inhoudt…’
    Erica van Ommen, partner bij Women-at-Work: “De intenties vanuit een recruiter moeten niet overkomen als een kunstje en dit onderscheidt dus ook direct goede recruiters. Zij bereiden zich goed voor, hebben de juiste antennes uitstaan en maken met gepast enthousiasme contact.”
  4. Personaliseer het contact met details
    Dit lijkt makkelijker dan het is. Spreek kandidaten aan op details die je gevonden hebt binnen hun LinkedIn-profiel, maar ook daarbuiten. Zo weten zij dat je moeite hebt gedaan gedegen onderzoek te doen en oprechte interesse toont in wie je voor hebt en wat diegene doet. Door een algemene mail prikt talent zo heen. Het gaat om aandacht.
  5. Geef een goed beeld van de desbetreffende functie
    Wees duidelijk over waarom je iemand benadert en welke vaardigheden daarbij passen. Geef aan wat je precies in diegene ziet en waarom deze functie een mooie kans is.
    Erica van Ommen tipt: “Zorg dat ieder bericht maatwerk is en voorkom knip en plakwerk. Wanneer je je aandacht verliest zal je dat direct terugzien in de conversie.”
  6. Kies voor een menselijke benadering
    Schrijf zoals je spreekt, zonder moeilijk jargon en formaliteiten. Wees enthousiast en vooral jezelf. Lees bijvoorbeeld eens je bericht hardop voor om te checken hoe dat ‘klinkt’. Erica van Ommen: “Een bevlogen recruiter doet dit uit zichzelf. En stelt ook verrassende vragen tijdens een eerste telefoongesprek. Dus niet iemand ‘in een functie’ praten, maar het belang van de kandidaat en zijn of haar carrière voorop zetten. Zo neem je je vak als recruiter serieus én word je zelf ook serieus genomen.”

Bron: PW.

Lees ook: 12 feiten over recruitment

 

Tip! Meer weten over het aantrekken, ontwikkelen en behouden talent? Tijdens het congres Talent en Performance Management wordt u bijgepraat over de laatste ontwikkelingen op het gebied van performance management. Klik hier voor het volledige programma.

Over Auteur

Reageer