Maqqie: ‘Wij zijn de Spotify van de arbeidsmarkt’

0

Een App waarop uitzendkracht en inlener elkaar direct kunnen vinden en alle administratieve rompslomp automatisch geregeld wordt. Een Maqqie [makkie]dus. Oprichter Pieter Jacob Leenman is niet alleen ambitieus, maar ook een idealist. “Ons hogere doel is de arbeidsmarkt in beweging krijgen, gemakkelijk werk delen met elkaar door digitalisering.”

“LinkedIn is een prachtig platform, maar de knop hire me! ontbreekt. Daarmee zou direct een match tussen kandidaat en bedrijf ontstaat. En dat dan aan de achterkant alles automatisch geregeld is, van belastingen, personeelscontracten, uitbetalingen – alle verplichtingen die bij het werkgeverschap horen.” Niet gehinderd door enige kennis van de wereld van bemiddeling zag Pieter Jacob Leenman dat als een gat in de markt. “De drempel wegnemen om snel te kunnen samenwerken; supereenvoudig, in een paar minuten, zonder allerlei handjes daartussen.” Dat is hoe hij de ideale arbeidsmarkt ziet en dat is ook precies wat hij met Maqqie voor ogen staat (zie kader).
De oprichter van Maqqie komt helemaal niet uit de uitzendwereld. Zijn achtergrond is accountancy en op fiscaal-juridisch vlak werkte hij veel met MKB-ondernemers. Leenman is wel een ondernemer, zette (kleinere) webshops op en runde een eigen bouwbedrijf. Die ervaring heeft hij wel meegenomen in het ontwikkelen van Maqqie. “Ik zie dat alle (kleinere) ondernemers worstelen met werkgeverschap – alles wat geregeld moet worden, de risico’s, ziekte, enzovoort.”
Als je een concept hebt waarin je snel en gemakkelijk een match kunt maken, volledig compliant zonder tussenkomst van intercedenten en intermediairs, dan heb je goud in handen, verzekerden flexondernemers uit zijn netwerk hem. En dus startte Leenman eind 2017 Maqqie, een platform waarop kandidaten en opdrachtgevers elkaar direct kunnen vinden. Volgt er een match en wordt het uurtarief overeengekomen, dan regelt de Maqqie-app vervolgens volautomatisch alle juridische, fiscale en administratieve rompslomp (volgens alle geldende CAO’s en sociale zekerheden).
Leenman legt het grote verschil uit met andere uitzendplatformen, zoals YoungCapital Direct. “Wij zijn geen digitaal verlengstuk van het klassieke uitzendbureau. Wij hebben geen ‘eigen’ kandidaten en opdrachtgevers. Die mensen zijn niet van ons, de bedrijven zijn niet van ons. Je bent bij ons niet verplicht om eerst duizend uur af te nemen voordat je rechtstreeks zaken kunt doen. Het is open en transparant. Je betaalt gewoon de kostprijs en wij vangen als platform een transactie fee.”

“Wij zijn geen digitaal verlengstuk van het klassieke uitzendbureau. Wij hebben geen ‘eigen’ kandidaten en opdrachtgevers.

Strategische samenwerking

Leenman ziet zijn platform als een ‘beweging naar ‘één open, digitale arbeidsmarkt’. Is dit de verbinding tussen oude economie en nieuwe economie, tussen fysieke en virtuele bemiddeling, tussen vestigingen en platforms? Wel volgens twee regionale traditionelere uitzendorganisaties, Flexfamily en Abiant (zie kader), beide met een sterke positie in het MKB+-segment in hun regio. Zij namen een belang in Maqqie met als doel dit aan hun klanten aan te bieden. “Zij worstelen ook met digitalisering. Dit is een eenvoudige manier voor hen om op de golf van digitale transitie mee te liften”, stelt Leenman.
De voordelen van de samenwerking voor Maqqie zijn duidelijk; Leenman en zijn mensen krijgen – naast groeikapitaal – toegang tot het netwerk (klanten) van de uitzendorganisaties. Flexfamily en Abiant kunnen op hun beurt hun klanten met online dienstverlening voorzien in hun automatiseringsbehoefte.

Volume versus marge

Grote vraag is natuurlijk, hoe verloopt de samenwerking; hoe creëer je synergie-effecten tussen Maqqie en Flexfamily en Abiant? Tussen een App en een intercedent? Michael Ammerlaan, algemeen directeur Flexfamily, gaf destijds in een persbericht op de toelichting van de strategische samenwerking aan dat hij Maqqie ziet als een aanvulling op het traditionele uitzenden. “Er is voldoende ruimte in de markt voor een robuust self service platform dat tegen lagere kosten werkt naast het reguliere intensief persoonlijke en premium geprijsde model via (onze) uitzendvestigingen.”
Leenman erkent dat het samenvoegen van traditioneel met digitaal in de praktijk best lastig is. “Meestal deelt het management de visie wel, maar intercedenten zien Maqqie in eerste instantie vaak als een bedreiging. Dat heeft tijd nodig en dat moet je goed managen.” Daarom wordt volgens hem het platform in het begin als iets ‘ernaast’ aangeboden en wordt het later meegenomen als ‘extra dienstverlening erbij’, om de klant meer keuzevrijheid te bieden. Dat zie je volgens hem ook terug bij Flexfamily. “In eerste instantie hebben zij met Maqqie Oost-Nederland het platform naast de eigen uitzendorganisatie opgezet en er vindt nu een transitie plaats naar het meenemen van het platform in het hele dienstenpallet.”
De samenwerking tussen traditionele uitzenders en een nieuw digitaal platform vereist wel een andere benadering, weet Leenman. “Zij moeten veel meer in volume gaan denken dan in marge. Die kanteling moet plaatsvinden. De volumemotor moet gaan draaien, dan gaat het versnellen. Als je veel kandidaten hebt, word je ook relevanter voor bedrijven. Dan wordt het een volumekwestie waarbij een paar cent per transactie meer oplevert dan een leuke marge over een beperkt aantal kandidaten.”

Pieter Jacob Leenman

De ‘Spotify van de arbeidsmarkt’

Maqqie – spreek uit [makkie]– moet uitzenden gemakkelijk maken. De inlener kan direct uitzendkrachten selecteren, inhuren, inplannen en verlonen via het platform en de uitzendkracht communiceert via de Maqqie-app op zijn telefoon.
Het online platform bevat cv’s van kandidaten en inleners kunnen er zelf vacatures in aanmaken die gratis worden doorgeplaatst op de grotere jobboards. Volgt er een match en wordt het uurtarief overeengekomen, dan regelt de App vervolgens volautomatisch alle juridische, fiscale en administratieve rompslomp (volgens alle geldende CAO’s en sociale zekerheden). Ook de planning, urenregistratie en verloning lopen via Maqqie. Het werkt volledig zonder tussenkomst van een intercedent en (dus) tegen een fractie van de tarieven van uitzendbureaus, namelijk 7% van de kostprijs. Maqqie-oprichter Pieter Jacob Leenman: “Wij zijn geen digitaal uitzendbureau, want we hebben geen eigen kandidaten en klanten. “Zie ons maar als de Spotify van de arbeidsmarkt.”

 

Klik hier om het hele artikel te lezen.

Dit artikel, geschreven door Arthur Lubbers, wordt gepubliceerd in de maart-editie van Flexmarkt magazine. Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro (nu eerste maand 1 euro)

 

Over Auteur

Reageer