Is de flexmarkt klaar voor AI, data en candidate-driven recruitment?

0

De veranderingen op de flexmarkt gaan nu zo snel dat zelfs de wetenschappers verantwoordelijk voor deze innovaties pleiten om een pas op de plaats te maken. Wat betekent dit voor de flexmarkt? Drie cruciale aspecten zijn van invloed vandaag de dag: de opkomst van AI, gekoppeld daaraan het belang van candidate-driven recruitment en de kracht van data.

Door Maikel Neelen

De snelle ontwikkeling en toepassing van AI in de flexbranche roept de vraag op of flexbureaus deze veranderingen wel kunnen bijbenen. AI-tools zoals chatGPT kunnen in een handomdraai een vacaturetekst voor verschillende doelgroepen op verschillende kanalen laten maken. En dat is nog maar het topje van de ijsberg van wat AI kan betekenen voor flexbureaus.

AI is een blijvertje

AI helpt flexbureaus bij het stroomlijnen van processen, het verhogen van efficiëntie en het verlagen van kosten. Daarnaast kan AI een bijdrage leveren aan het verbeteren van de kwaliteit van matches tussen kandidaten en vacatures door het analyseren van grote hoeveelheden data (daarover verderop in dit artikel meer). Hierdoor kunnen flexbureaus beter geïnformeerde beslissingen nemen en sneller reageren op veranderingen in de markt.
Het is essentieel dat dit soort technieken eenvoudig toe te passen zijn en niet afleiden van de kernactiviteiten van een flexbureau, namelijk het maken van de juiste match tussen kandidaat en vacature. Daarom is het van belang dat nieuwe technologieën zoals chatGPT naadloos geïntegreerd zijn in het platform dat flexbureaus gebruiken. Dit maakt het mogelijk om als relatieve leek weinig tijd te hoeven besteden aan het leren van nieuwe tools.
De realiteit is echter dat veel flexbureaus nu veel tijd kwijt zijn aan het ontdekken van dit soort nieuwe technologieën. Tijd die ze veel beter kunnen besteden aan het matchen van vraag en aanbod op de markt.

Maikel Neelen: “Veel data,zijn versplinterd in verschillende systemen.”

Candidate-driven recruitment

Het tweede aandachtspunt is het toenemende belang voor een sterke candidate-driven recruitment. Dit is een benadering waarbij de focus ligt op het aantrekken, betrekken en behouden van topkandidaten voor openstaande vacatures. Candidate-driven recruitment is waardevol voor flexbureaus omdat het helpt om het beste talent aan te trekken waarmee een concurrentievoordeel wordt behaald in een steeds concurrerender wordende arbeidsmarkt.

Employer branding speelt een cruciale rol bij candidate-driven recruitment. Een sterk merk creëert een positief beeld van de organisatie en kan kandidaten aantrekken die zich identificeren met de cultuur en waarden. Daarnaast is het bieden van een positieve candidate experience van groot belang. Dit omvat een transparante en vlotte communicatie, respectvolle behandeling en het bieden van constructieve feedback. Op een goed platform zijn deze zaken als vanzelfsprekend ingebouwd, waardoor je er als flexbureau geen omkijken naar hebt. De opgedane ervaring met alle eerder opgezette candidate experiences zorgen ervoor dat ze nu praktisch out-of-the-box goed werken.

Bovendien is personalisatie een sleutelfactor bij het succes van candidate-driven recruitment. Het aanpassen van de wervingsstrategie aan de specifieke behoeften, verwachtingen en voorkeuren van de kandidaat kan het succes van het wervingsproces aanzienlijk verhogen. Flexbureaus moeten ook gebruikmaken van actieve sourcing om proactief potentiële kandidaten te benaderen, zelfs als ze niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. Door hier als flexbureau op in te zetten, leg je de basis voor langdurige relaties met kandidaten, wat kan leiden tot betere retentie en groeimogelijkheden. Ook dit zit uiteraard vervlochten in een goed platform.

De kracht van data

Tot slot is er het belang van data. Veel flexbureaus beschikken over een schat aan data, maar die is versplinterd in verschillende systemen (een aparte app voor front- en backoffice). Die systemen zijn slecht of helemaal niet aan elkaar gekoppeld. Een datawarehouse kan dat oplossen, maar dit kost veel geld (in investering en onderhoud). Door te kiezen voor één integraal platform waar alles geregeld wordt – van matching, marketing, sollicitatie, onboarding tot juridische wet- en regelgeving en uiteindelijk facturatie en verloning – kunnen flex-bureaus een heleboel problemen tegelijk oplossen. (Zie ook de afbeelding hieronder) Het verbetert de klantreis aanzienlijk (zowel van kandidaten als klanten); zij hoeven gelijksoortige gegevens niet overal opnieuw in te voeren. De communicatie met en begeleiding van de kandidaat verbetert ook. Whatsapp-functionaliteit is geïntegreerd in het systeem waardoor communicatie tussen flexbureau, klant en kandidaat altijd mogelijk is.

Daarbij kan het flexbureau geautomatiseerde berichten sturen aan de kandidaat om een vinger aan de pols te houden. Een geïntegreerd systeem zorgt voor minder verspilling (van tijd en dus geld) en vergroot de beleving bij kandidaat en klant. Door gebruik te maken van een integraal platform krijgt een flexbureau niet alleen een kandidaatreis die helemaal is afgestemd op de kandidaat, maar ook real-time inzicht in wat een kandidaat oplevert. Het platform beschikt over veel meer data dan van één flexorganisatie. Het platform analyseert al die data en geeft het flexbureau op basis van best practices uit het verleden advies op uiteenlopende
gebieden.
De kracht van het flexbureau zit hem in het voeren van het gesprek met de kandidaat. Iemand daadwerkelijk een stap vooruithelpen in zijn carrière. Aan de hand van softskills bepalen waar kandidaat X op zijn plek zit. Het platform heeft dan al een selectie gemaakt op de ‘hard skills’.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Tigris. Maikel Neelen is CTO en cofounder van Tigris.

 

 

Over Auteur

Reageer