Studentvoorstudent, nieuw platform voor de groeiende bijlesmarkt

0

Ludo Jacobs wil met het platform Studentvoorstudent de Nederlandse bijlesmarkt openbreken. Anderhalf jaar na de oprichting heeft zijn bedrijf meer dan duizend studenten en scholieren gekoppeld aan een tutor.

 Flexmarkt publiceert in elke editie een interview met een nieuwkomer in de sector die vertelt hoe hij of zij het ondernemerschap in de flexbranche in praktijk brengt. Een van hen Ludo Jacobs die twee jaar geleden Studentvoorstudent heeft opgericht.

Studentvoorstudent

Mede-eigenaar: Ludo Jacobs
Ervaring in de branche: In het tweede jaar van zijn studie startte Jacobs met enkele medestudenten een bemiddelingsbedrijfje in tentamentraining. Daaruit is Studentvoorstudent ontstaan. Jacobs leidt het bedrijf met mede-eigenaar Tim Bult.
Gestart: september 2018
Personeel in dienst: 2 parttimers, 2 stagiaires, 1 investeerder

De bijlesmarkt in Nederland is ongeveer 250 miljoen euro per jaar waard en wordt volgens Ludo Jacobs beheerst door enkele grote bijlesinstituten. “Die gaan behoorlijk traditioneel te werk”, vertelt de oprichter van Studentvoorstudent. “Je belt zo’n bedrijf met een bijlesverzoek. Je wacht een week en dan word je gekoppeld aan een tutor. Wie dat is, weet je zelden van tevoren. De kosten van zo’n bemiddelingsservice kunnen hoog oplopen.” Bij Studentvoorstudent kiezen studenten en scholieren uit de online profielen van inmiddels meer dan zeshonderd tutoren door heel Nederland. “Jouw ideale tutor selecteer je op studie, vak, maar ook op persoonlijkheid, locatie en niet te vergeten: uurtarief. Dat bepalen de tutoren namelijk zelf”, aldus Jacobs. “Gemiddeld liggen de tarieven rond de 17,50 euro per uur. Studentvoorstudent rekent 15% commissie voor de tutoren en tien procent servicekosten aan de studenten. De meeste studenten en leerlingen huren een tutor in voor opdrachten tot vijftien uur, bijvoorbeeld om zich klaar te stomen voor een tentamen of toets.”

Studenten raten tutoren zelf

Iedere student die wil bijverdienen als tutor, kan zich aanmelden bij  studentvoorstudent. “Tutoren moeten zelf minimaal een zeven hebben gehaald voor het vak waarin ze bijles willen geven en ze mogen niet langer dan twee jaar geleden zijn afgestudeerd. Als bewijs moeten ze hun cijferlijst uploaden. Daarna volgt een intakegesprek, waarin de motivatie van de tutor wordt beoordeeld. Het kennisniveau van de tutoren beoordelen de studenten zelf. Zij kunnen tutoren namelijk ‘raten’ op een schaal van een tot vijf op hun profiel. Daar kunnen studenten ook een geschreven recensie achterlaten. Haalt een tutor drie keer een onvoldoende, dan kunnen we hem of haar van het platform verwijderen.”

Lees ook: Je eigen uitzendbureau starten? Dit moet je weten!

Bijlesmarkt groeit hard

De bijlesmarkt in Nederland groeit hard, maar krijgt ook kritiek. Ten eerste is er de vrees dat studenten hun huiswerk uitbesteden aan tutoren. Jacobs: “Dat kan bij ons niet. Studenten die tutoren vragen om hun essay of scriptie voor hen te schrijven, verwijderen we van het platform.” Verder zou de bijlesmarkt zorgen voor een tweedeling in de maatschappij. ‘Rijke’ studenten kunnen zich bijles veroorloven en arme niet. Jacobs ziet dat anders. “Wij proberen het bijleslandschap juist eerlijker en transparanter te maken. Bovendien: als studenten zoveel bijles nodig hebben, is er blijkbaar ook iets met het onderwijs aan de hand.”

Rest van de wereld

Onderwijsinstellingen willen graag samenwerken met Studentvoorstudent, bijvoorbeeld om te leren voor welke vakken studenten veel bijles aanvragen. Het is immers in hun belang dat studenten soepel afstuderen. “We gaan nu een eerste samenwerking aan met de HAN Hogeschool in Nijmegen. Wij geven hen inzicht in onze data, in ruil daarvoor promoten zij ons platform bij de 35.000 HAN-studenten.”
Studentvoorstudent heeft binnen anderhalf jaar zeshonderd tutoren aangetrokken, die dagelijks gemiddeld 125 chatgesprekken voeren met studenten. Daaruit zijn al meer dan duizend opdrachten ontstaan. Met de hulp van een investeerder wil Jacobs zo snel mogelijk tutoren kunnen aanbieden in Nederland. Daarna lonkt de rest van de wereld. “Ik heb gehoord dat bijles in Zuid-Korea ook heel populair is.”

Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, is gepubliceerd in de februari-editie van Flexmarkt. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elk nummer een nieuwkomer in de flexbrance. Ook Flexmarkt ontvangen?

 

Over Auteur

Reageer